Начало Избрани Комацу: Остин 2023 беше една от най-ниските точки за нашия отбор

Комацу: Остин 2023 беше една от най-ниските точки за нашия отбор

146
0
Аяо Комацу
Аяо Комацу, снимка Хаас

Аяо Комацу коментира развитието на Хаас през последните два сезона. Японецът вярва, че състезанието в Остин е било „една от най-ниските точки за отбора“ поради провала с ъпгрейдите, представени тогава. Комацу също така се надява Хаас да продължи да прави прогрес и догодина.

Сезон 2023 беше един от най-трудните в историята на Хаас. Американският отбор финишира последен при конструкторите и спечели само 12 точки. Най-сериозният проблем за Хаас беше свързан със сериозното износване на гумите в състезанията, както и слабото темпо в дълги серии с обиколки и много гориво

Отборът представи сериозен ъпгрейд по време на уикенда в Остин, който включваше редица нови части. Той обаче забави автомобила още повече. Затова екипът избра да се върне към по-старата спецификация и на практика се намираше в задънена улица.

В началото на 2024 г. Хаас се раздели с Гюнтер Щайнер и Симоне Реста. Така начело на отбора застана Аяо Комацу. Японецът работи в Хаас от дебюта на тима през сезон 2016. Преди това той беше помощник на Щайнер и отговаряше за представянето на пистата.

Комацу разказа подробно за пътя от „най-ниската точка“ в историята на отбора до края на изминалия сезон, в който отборът финишира седми при конструкторите.

„Остин 2023 беше една от най-ниските точки за нашия отбор. Нямаше смисъл се да прави такава актуализация в 18-тото състезание от сезона. Просто нямаше смисъл. След това я направихме и, разбира се, автомобилът не стана по-бърз, а всъщност се забави.“

Комацу направи сериозна ревизия на отделите в тима и промени стила на работа. Под негово ръководство Хаас направи огромна крачка напред и беше редовен претендент за точки в повечето стартове. Тези резултати надхвърлиха очакванията на мнозина, като се има предвид къде се намираше отборът година по-рано.

„От това ниско ниво, най-ниското от най-ниските, след което да имаме толкова положителни вибрации в отбора и да работим добре като екип… Смятам, че изминахме дълъг път. Вече всички гледат напред, което е страхотно“, обясни Комацу.

Хаас заемаше шестото място при конструкторите преди старта на Интерлагос. Там Алпин записа изненадващ двоен подиум и се изкачи с няколко места нагоре. След това Хаас изпревари френският отбор след Лас Вегас. В крайна сметка обаче Алпин успя да финишира шести благодарение на силните резултати на Пиер Гасли в Катар и Абу Даби. Макар че Хаас не успя да спечели тази битка, Комацу вижда много позитиви в цялостното представяне на екипа.

„Бяхме малко потиснати, след като Алпин ни отне шестото място. Но в известен смисъл е хубаво да сме малко по-надолу, защото се борим повече.“

Японецът също така смята, че дългият му престой в Хаас и познаването на хората вътре са ключови фактори за възстановяването на отбора. Тъй като работи в тима вече девет години, той знае много добре както силните, така и слабите му страни. Той също отдаде дължимото на Щайнер, с когото работеше до края на 2023 г.

„Гюнтер е дал много за отбора. Той изигра важна роля в създаването му. Без Гюнтер този отбор [нямаше да] съществува. Изпитвам огромно уважение към него“, каза Комацу. „Аз съм в отбора от 2016 г. и от първия ден на състезателната година. Разбира се, Гюнтер беше там отпреди, за да създаде отбора. Аз се присъединих през януари 2016 г., така че познавам отбора доста добре. Познавам хората, знам силните и слабите страни на организацията.“

Като шеф на тима, японският специалист вижда възможност да се справи с проблемите на Хаас и да даде инструментите за постигане на успех.

„През последните пет години не се представяхме на ниво. Има определени разочарования и моменти, за които си мислех, че можем да се справим по-добре, ако приложим определени неща тук и там.“

„Това наистина беше за мен възможност да видя или да приложа тези неща, да видя дали предположението ми е било правилно или съм сгрешил. Както казах, вярвах в хората, с които разполагахме. Тогава тези момчета доказаха, че съм прав. Опитах се да им осигуря условия, за да се представят добре, поставихме подобрения в болида, които работят. Наистина им свалям шапка за това, че се справиха толкова добре“, каза още шефът на Хаас.

В края на миналия сезон Хаас започна техническо партньорство с Тойота. Според Комацу, това е жизненоважно за дългосрочния растежа на тима

„Някои неща трябваше да бъдат направени незабавно. Бях напълно сигурен можем да работим по-добре като екип без допълнителни инвестиции по отношение на ресурси или съоръжения. Това бе част, с която трябваше да се заема веднага“, обясни той.

„Но на заден план трябваше да увеличите представянето и възможностите на отбора. Мислех си: как е най-добрият начин да го направя? И тогава започнах да говоря с Тойота, дори още от Бахрейн.“

„Първоначалната, идея беше малко размита, ако щете го наричайте така. Но колкото повече разговаряхме заедно, беше съвсем ясно, че това е перфектно съчетание. Бях сигурен, че можем да увеличим абсолютните възможности на отбора, ако започнем това сътрудничество.“

„Ако можем да работим по- ефективно като малък екип и постепенно успяваме да увеличим този базов капацитет, то можем да постигнем по-добри резултати.“

Комацу също така вярва, че потенциалът на Хаас е крайно ограничен без външна подкрепа. Освен с Тойота, екипът има дългогодишно партньорство с Ферари и използва задвижващи системи на Скудерията, както и други компоненти, позволени от правилника.

„Ако не променя нищо и ако просто продължим да работим с бизнес модел и без сътрудничеството с Тойота, тогава това ще бъде максимума за нас. Нямаше да се подобрим повече. Но това обаче не бе достатъчно за мен“, заключи Аяо Комацу.

Тази седмица Хаас е на Херес, където провежда тест с автомобила от 2023 г. и Оливър Беърман. Британецът е един от титулярните пилоти на отбора за тази година. Миналия сезон той записа две участия за Хаас, в което направи силно впечатление.