Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 F1 отборите подписаха новото споразумение „Конкорд“

F1 отборите подписаха новото споразумение „Конкорд“

F1 2025
снимка, Любомир Асенов/lapbg

F1 отборите подписаха новото споразумение „Конкорд“. Това обяви вчера световния шампионат. Търговското споразумение влиза в сила от сезон 2026, когато в спората влизат новите технически правила и напълно нов отбор- Кадилак. Междувременно стана ясно, че Стефано Доменикали ще посети Тайланд, за да оцени възможността за провеждане на старт по улиците на Банкок.

F1 потвърди, че всички отбори са подписали търговското споразумение „Конкорд“ за 2026 г. Това гарантира дългосрочната икономическа стабилност на спорта и след влизането на следващия набор от технически правила.

В изявление, разпространено до медиите преди откриването на сезон 2025 в Австралия, Формула 1 потвърди, че търговското споразумение „Конкорд“ вече е подписано от всички отбори. Също така беше добавено, че спортът „никога не е бил в по-силна позиция и всички заинтересовани страни са видели положителни ползи и значителен растеж.“

В изявлението се благодари и на „всички F1 отбори за тяхната ангажираност по време на процеса за постигане на най-добрия резултат за спорта.“

Споразумението „Конкорд“ е договор между F1, ФИА и отборите, които се състезават в шампионата. То определя начина, по който се управлява F1. Едното споразумение се отнася до регулаторната рамка на състезанията от Гран при, а другото очертава търговските условия.

Търговските условия, които са от компетенцията на самата F1 чрез Либърти Медия обхващат петгодишен период от 2026 г. нататък. Те вече са договорени и подписани от 11-те отбора, които ще участват в световния шампионат. Тук влизат всички настоящи тимове, както и Кадилак, който ще се присъедини на стартовата решетка догодина. По-рано този месец американският отбор получи окончателно одобрение за участие в шампионата.

Новината за новия „Конкорд“ идва само няколко дни след като бе обявено, че Стефано Доменикали ще остане начело на F1 до 2029 г. Това съобщение бе посрещнато с широка похвала от пилотите и директорите на отбори в падока.

„Чудесно е да видиш как F1 се разраства. Чудесно е да видиш и как аудиторията расте, как спортът се развива в правилната посока“, заяви Люис Хамилтън. „Слава Богу, че той остава, защото е хубаво да имаш начело неутрален и добър лидер.“

Тази седмица Доменикали ще посети Тайланд. Там той ще проведе разговори относно потенциално провеждане на състезание от F1. Идеята за надпревара в Тайланд се появи в средата на миналата година. След това плановете бяха временно прекратени заради отстраняването на бившия министър-председател Срета Тависин. В края на 2024 г. стана ясно, че Тайланд все пак ще опита да организира старт от F1 в бъдеще

Хубавото нещо, което успяхме да направим през последните няколко години, е да се съсредоточим върху местата, които според нас представляват бъдещето на F1″, каза Доменикали пред Скай Спортс миналия уикенд.

„По отношение на промоутърите и пистите, на които вече сме- имаме дългосрочно постоянно споразумение с много от тях. Това им позволява да инвестират, да подобрят съоръженията и качеството на забавлението, което трябва да предоставим на нашите фенове.“

„Получаваме много внимание от други места по света. След като приключим състезанието в Мелбърн, отивам в Банкок, за да видя дали има потенциален интерес да развием нещо там“, добави главният изпълнителен директор на F1.

Едно потенциално състезание в Тайланд може да се проведе най-рано през 2027 г. Според слуховете, вариантът е да се изгради улична писта в Банкок с дължина от поне 5 км и минаваща през парковете “Чатучак”, “Кралица Сирикит” и “Рофтай“. Очаква се по време на срещата с Доменикали да бъде представен проект за трасе, който да бъде оценен от него и след това предаден на ФИА.

Тайланд не е единствената страна от Далечния изток, която иска старт от F1. Южна Корея също се надява да бъде част от календара на световния шампионат. Страната вече прие 4 старта в периода 2010-2013 г. За нещастие, разположението на пистата и ниския зрителски интерес накара Бърни Екълстоун да извади Южна Корея от календара. Сега планът е да надпреварата да се проведе на градско или полупостоянно трасе, разположено до Сеул или Инчон.