Само пет дни след първата Гран при от сезон 2012 г. във Формула 1 екипът на Рено Спорт F1 отново е на работа в трескава подготовка за втората надпревара – в Малайзия. Предизвикателствата на пистата Сепанг обаче са в ярък контраст с тези на Албърт парк. Трасето до Куала Лумпур е постоянно за разлика от австралийското. Климатът в Малайзия е екстремен и това изисква от специалистите да отделят сериозно внимание на двигателите.
Точно за тази конкретна подготовка разказва шефът операции на пистата Реми Тафен.
– Ние тестваме през зимата двигателите си на динамометрите, симулирайки пистата. Тогава натрупваме най-много знания – обяснява Тафен. – Създаваме ситуацията, в която се озовава агрегатът на Сепанг по отношение на влажността например. В състояние сме да симулираме още температурите, атмосферното налягане и т.н., за да сме сигурни, че ще можем да го напаснем към конкретните условия и той ще работи нормално. Основният проблем при толкова висока влажност е управляемостта и трябва да направим малко по-различни настройки на моторите.
На практика обаче работата не се различава кой знае колко в сравнение с нормален състезателен уикенд, тъй като температурите, при които работи двигателят, всъщност са много по-високи от тези на околната среда.
– Опитваме се да постигаме едни и същи операционни температури за двигателите – 120-130 градуса за охладителната течност и 110-120 за маслото – споделя специалистът.
При това положение основният фокус за Рено, както и за останалите доставчици на двигатели, е достатъчно ефективното охлаждане. Постигането му обаче съвсем не е лесна задача.
– Колкото повече се нуждаем от охлаждане на двигателя, толкова повече намалява аеропритискането, тъй като въздухът се управлява далеч по-неефективно. В Рено сме наистина доволни, че RS27 е в състояние да работи при наистина много високи температури, тъй като това позволява на отборите максимална свобода при конструирането на задната част на болидите им, при това в много случаи – без допълнителни отвори – обяснява Тафен.
Увереността в силните страни на агрегата се дължи и на тестовете за издръжливост, проведени през зимата. По принцип са два и възлизат общо на около 3000 км. Близо 1000 от тези километри са посветени конкретно на Сепанг и тогава се правят някои специални замервания от страна на инженерите.
– В Малайзия ще използваме моторите от първия старт за сезона. Миналия сезон направихме същото нещо. Основната причина за това решение е в подхода ни към сезона, състоящ се от цели 20 надпревари и фактът, че имаме само по 8 двигателя на кола на година. Разработвани са много планове и сценарии, но в крайна сметка се спряхме на варианта, според който трябва да натоварим максимално първите няколко агрегата. След това може да дишаме малко по-спокойно – казва Реми.
По този начин в края на сезона Рено разполагат с достатъчно двигатели, които при това могат да се използват в максимума две състезания, твърди Тафен.