Начало Автомобилни новини 12 мита за е-мобилността – защо е-колите далеч не са толкова скъпи...

12 мита за е-мобилността – защо е-колите далеч не са толкова скъпи или опасни

3190
0
Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3; снимка: Volkswagen

Електрическите коли са сферата, в която всички автомобилни производители работят изключително упорито през последните години. По всевъзможни салони и изложения най-новите модели и достижения в тази област са в центъра на експозициите. Volkswagen дори създаде цяло ново семейство – ID – от електрически модели, чийто първи представител – ID.3 – ще влезе в производство през 2020 г. Междувременно съществуването на е-колите роди куп митове, но всъщност те изобщо не са толкова далечни, опасни или скучни.

1. „Никой не може да си позволи електрически автомобил.”

Електрическите автомобили стават все по-привлекателни и достъпни. Цената на една батерия например е паднала с около 80% през последните 10 години. С ID.3 Volkswagen предлага на клиентите си електрически автомобил, който струва точно колкото Golf TDI. Потребителите често могат да се възползват и от правителствени субсидии. Освен това разходите за поддръжка на електрически автомобил са по-ниски. Електричеството струва по-малко от горивото и общите разходи са около една трета от тези за модел с конвенционално задвижване. При цялостна преценка на инвестицията електрическите коли стават все по-ценна придобивка за все повече хора.

2. „Няма достатъчно станции за зареждане.”

Броят на станциите за зареждане расте бързо. В Германия например те наброяват повече от 17 400 и непрекъснато се увеличават. Супермаркети, хотели и гаражи инсталират станции за клиентите си. Същото правят редица компании, грижещи се за работниците си. Volkswagen We Charge карта пък ще дава възможност за достъп до около 100 000 обекта в Европа. Освен това около 70% от всички процеси на зареждане се извършват у дома или на работа. Тоест зареждане често не е необходимо, когато сте на път.

3. „Зареждането отнема цяла вечност!”

На практика бързото зареждане на един е-автомобил не е необходимо толкова често, колкото може би си представяте. Както вече бе споменато, около 70% от процесите на зареждане се извършват у дома или на работа. При необходимост един ID.3 например може да получи за 30 минути достатъчно заряд, за да измине поне 260 километра. Приложение в самия автомобил показва най-близката станция. Освен това процесите постоянно се усъвършенстват и притежаването на електрически автомобил става все по-лесно.

4. „Никога няма да стигна до Италия с тази кола.”

Последните модели електрически автомобили имат пробег до 550 км. Инфраструктурата непрекъснато се подобрява, особено по магистрали и първокласни пътища. IONITY – джойнт венчър между немски автомобилни производители – понастоящем инсталира зареждащи станции на всеки 120 км по европейските магистрали. Мрежата ще продължи да нараства.

5. „Е-автомобилите са твърде опасни!”

Електрическите автомобили имат максимално високо ниво на безопасност. Специални системи предотвратяват опасността от електрически удар. При катастрофа например, електрическият поток от батерията се спира незабавно. Volkswagen освен това инсталира батериите в удароустойчив блок. Тестове на ADAC демонстрират, че рискът от пожар при инцидент с е-автомобил е значително по-нисък, отколкото при коли с двигатели с вътрешно горене. Процесът на зареждане е напълно безопасен и може да се извършва по време на дъжд.

6. „Е-автомобилите не допринасят с нищо за подобрение на климата.”

Всъщност електрическите автомобили имат ценен принос в тази област. Те произвеждат много по-малко въглероден двуокис от дизеловите и бензинови коли. Това важи дори, когато се вземе предвид производството на модела. По време на жизнения си цикъл един Golf TDI отделя средно 140 грама CO2 на километър. При eGolf-2 са 119 грама. С ID.3 Volkswagen предприема следващата крачка – към автомобил без вредни емисии.

7. „Твърде много е-автомобили ще натоварят електрическата мрежа!”

Според последните изследвания електрическата мрежа ще се справи с увеличаващия се брой е-автомобили. В Германия например е установено, че дори 1 милион е-коли няма да окажат ефект. Годишната консумация на електричество в страната възлиза на около 520 теравата годишно. 1 милион е-автомобили биха използвали 2,4 теравата на година – 0,5% от общото потребление. Съвременните електрически мрежи са в състояние да се справят с това.

8. „Е-мобилността унищожава работни места.”

Производството на един електрически автомобил изисква близо 30% по-малко труд в сравнение с производството на такъв с двигател с вътрешно горене. Заради това в дългосрочен план може да има намаляване на работни места в автомобилната индустрия. Тук ролята на самите компании е особено важна. Volkswagen например работи активно в посока създаване на дългосрочни перспективи за работниците си. Почти всички заводи на фирмата са включени в производството на новата ID гама.

9. „Е-автомобилите са опасни за пешеходците.”

Електрическите автомобили са изключително тихи заради задвижването си. Като цяло намаляването на шума е предимство, а и няма причина да се смята, че е-моделите ще представляват опасност за пешеходците. За ID.3 е създаден специален звук, който колата ще издава при движение до около 30 км/ч. При по-висока скорост създаваният от гумите звук би трябвало да е достатъчен. Системите за безопасност са на възможно най-високо ниво, което допълнително помага на всички участници в движението.

10. „Не са забавни!”

Електрическите автомобили и придвижването с тях са забавни. Ускорението например е уникално. Една е-кола спокойно може да предлага спортен режим на управление. ID.R демонстрира какво е възможно. Уникалният прототип на Volkswagen ускорява от 0 до 100 км/ч за 2,25 секунди.

11. „Електрическите автомобили изглеждат скучни.”

Вярно е, че доскоро електрическите автомобили не се отличаваха особено. Разликата между Golf и e-Golf например често е видима основно за експерти. Това обаче се променя. С ID. гамата Volkswagen въвежда модерен, почти футуристичен дизайн и лекота в конструкцията. Интериорът също е преработен. Е-двигателите заемат значително по-малко място, така че пропорциите и пространството придобиват съвсем различен вид. Според VW в бъдеще ще има е-автомобил за всевъзможни вкусове и изисквания. Семейството на ID. например ще включва всичко от компактен модел през SUV до ван.

12. „Няма достатъчно природни ресурси.”

При настоящите технологии има достатъчно литий за производството на е-автомобили. А и батериите търпят постоянно развитие. Количеството кобалт например ще бъде редуцирано с около 12% в средносрочен план и ще е само около 6% в общата конструкция. Освен това старите батерии се рециклират. Възможно е дори да се достигне до 97% рециклирани батерии.