Гран при на Канада е десети кръг от световния шампионат на F1 за 2025 г. Състезанието се провежда на пистата Жил Вилньов с дължина 4.361 км и разположена близо до Монреал. Това е вторият старт от началото на сезона, който се провежда в Северна Америка
Primed and ready for the #CanadianGP 👋🇨🇦#F1 pic.twitter.com/3iqc1pe6M3
— Formula 1 (@F1) June 15, 2025
Гран при на Канада е един от класическите стартове в календара на F1. Състезанието е част от календара от сезон 1967 насам с малки изключения. От 1978 г. насам Гран при на Канада се провежда на полупостоянната писта, разположена на остров Нотр Дам и много близо до Монреал.
Това ще бъде последният случай, в който Гран при на Канада се провежда през юни. От следващата година стартът на пистата Жил Вилньов ще бъде преместен с няколко седмици напред. Целта е да се спести връщането до Европа и да се рационализира календара на спорта.
Джордж Ръсел ще потегли от полпозишън в Гран при на Канада
Състезателят на Мерцедес записа първа победа в квалификация за сезон 2025 и втора поредна в Монреал. До него на първа редица застава Макс Верстапен. Пилотът на Ред Бул спечели последните три старта в Канада и е фаворит и за днешната надпревара.
На втора редица застават Оскар Пиастри (Макларън) и Андреа Кими Антонели (Мерцедес). Пети и шести са Люис Хамилтън с Ферари и Фернандо Алонсо с Астън Мартин, следвани от Ландо Норис с Макларън Шарл Льоклер с Ферари. Топ 10 допълват Александър Албон (Уилямс) и Франко Колапинто (Алпин). Исак Хаджар (Рейсинг Булс) ще потегли 12-ти след наказание, а Юки Цунода- последен, също след наказание.
Очакванията са надпреварата в Канада да бъде по-хладна в сравнение с предишните няколко старта в Европа. Въпреки това температурите ще бъдат сравнително високи за тази част от земното кълбо.
От Пирели очакват отборите да заложат на стратегия с две спирания. Това се дължи заради предоставянето на най-меките гуми от гамата, включително С6. По-топлият асфалт също трябва да увеличи износването на гумите. Вариантите за две спирания в бокса са три:
- старт с медиум (15-21 об.), смяна с хард (39-45 об.) и нов стинт с хард до финала на Гран при на Канада
- старт с медиум (18-24 об.), смяна с хард (43-49 об.) и затваряне на състезанието с медиум
- старт със софт (8-14 об.), смяна с хард (36-42 об.) и още един комплект хард до финала
Има и вариант, който включва едно спиране. При него се потегля с гуми медиум за 24-30 обиколки, след което се слага хард. Разбира се, период на виртуална или реална кола за сигурност може да разбърка стратегиите. Поява на кола за сигурност не е необичайно за Гран при на Канада.
What are the most likely strategies for the #CanadianGP? What’s the difference between the three compounds in terms of grip at the start? And what is the breakdown of tyre sets available to each driver? You can find them here: 👇#F1 pic.twitter.com/ckhZZh7FEh
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) June 15, 2025