Председателят на Уилямс Адам Пар обяснява подробно сключването на договор с Рено за доставка на двигатели за сезони 2012 и 2013 г. в интервю, разпространено от пресофиса на тима.
– Уилямс отново ще са с двигатели на Рено. За колко години е договорът и какво можете да ни кажете за условията на споразумението?
– Става дума за дългосрочно партньорство. Рено ще ни доставят своите RS27 V8, с които са спечелени вече няколко титли, за 2012 и 2013 г. Междувременно ще работим по споразумение, отнасящо се за новите агрегати, които трябва да са готови за 2014 г.
– Защо Уилямс избраха Рено?
– Рено сериозно искат да успеят, също като нас. Те се състезават във Формула 1, защото технологиите са на най-високо ниво, това е върхът в автомобилния спорт. Ние участваме поради същата причина и вярваме, че заедно можем да върнем Уилямс към предишната му конкурентоспособност.
– Как се случи сделката с Рено и какво означава тя за бизнеса на Уилямс?
– За Уилямс е приоритет да работи със световни автомобилни компании. Само преди два месеца обявихме партньорството си с Ягуар за създаването на суперавтомобила С-Х75. Очакваме този процес да доведе до по-сериозно сътрудничество в областта на специалните превозни средства. Днес обявихме договора си с Рено. Те не само имат печелил титли двигател, а и са независими, напълно отдадени на Формула 1. Съществува, разбира се, историята на предишното ни сътрудничество, която поставя всичко в особено благоприятна светлина. В обобщение: за кратък период от време подписахме два стратегически контракта, които ще ни подсилят (и буквално, и метафорично) в идващите години.
– Как ще се отрази контрактът с Рено на развитието на FW34?
– Смяната на двигателите изисква (естествено) допълнителен труд, но при сравнително стабилните правила за 2012 г. ще имаме шанс за добро развитие. Конструкторският ни отдел, воден от Ед Ууд, е невероятно способен – те ще работят заедно с хората на Рено, които са едни от най-добрите в света. Работата по FW34 върви добре и времевите рамки няма да са проблем за отбора. Днешното съобщение съвпада с привличането на Майк Кулън, Джейсън Съмървил и Марк Гилън към техническия екип. Вярваме, че заедно с Ед Ууд те ще упражнят необходимото управление, което да ни изведе на следващото стъпало.
– Уилямс ще е четвъртия отбор с двигатели Рено във Формула 1. Това проблем ли е?
– В никакъв случай. Като се имат предвид огромните инвестиции, направени от Рено в техните V8 и развитието на бъдещите V6, на тях със сигурност ще им трябват екипи, на които да доставят агрегати. Да не забравяме, че те не разполагат със собствен тим, тоест свързването им с успешни производители на шасита е жизненоважна. Освен това броят на използваните в рамките на един сезон двигатели е сравнително малък. Преди около десетилетие отиваха по 200 мотора годишно, а сега сме на една десета от това. От 2014 г. може да намалеят още наполовина. При ограничението на тестовете 4 екипа дават на Рено далеч повече данни по отношение на издръжливостта и всяко необходимо бъдещо развитие. Рено освен това са демонстрирали пълен паритет на партньорите си и това също е особено важен фактор за нас.
– Новото сътрудничество означава, че прекратявате отношенията си с Косуърт. Как ще се отрази това на връзките ви с тях в оставащата част от сезон 2011 г.?
– С Косуърт се бяхме разбрали, че продължаването на сделката ни с тях зависи от дългосрочните перспективи по отношение развитието на новите двигатели. Тоест погрижили сме се за това. Косуърт обаче са отличен партньор. Невероятно сме им благодарни за упоритата работа, за всичко, което вложиха в сътрудничеството си с нас и знаем, че ще продължат по същия начин до финала на сезона. Последното състезание ще е края на връзките ни на пистата, но ще работим отново с тях по проекта си с Ягуар.
– Последното партньорство между Уилямс и Рено (1989-1997 г.) бе един от най-успешните периоди в историята на отбора. Подобно възстановяване на връзките между двете компании ще породи сериозни очаквания. Това ще постави ли отбора под по-голямо напрежение да подобри представянето си на писта?
– Ние самите непрекъснато се поставяме под напрежение с цел да подобряваме представянето си, независимо от очакванията. Не ни удовлетворява просто да завършваме надпреварите или да вземем няколко точки. Целта ни е да печелим и желанието ни е да сме в позиция да го сторим. Ясно е, че представянето ни в момента не е такова, каквото бихме искали да бъде. Ще дадем всичко от себе си, за да постигнем целите си и това партньорство е стъпка точно в тази посока. Това е договор за бъдещето. В известен смисъл – трябва да спечелим правото да сме наследници на славния тим Уилямс-Рено от миналото.
– Уилямс F1 има проекти с Порше, Ягуар и Ленд Ровър, а сега и сделка с Рено. Има ли планове за създаване на сериен автомобил заедно с Рено?
– Днес всичко се отнася само за Формула 1. Проектът ни с Ягуар трябва да роди един суперавтомобил, но не ни ограничава относно други споразумения, които не влизат в сблъсък с С-Х75. Да видим…
– Ще има ли чисто спонсорски ползи от новия контракт за Уилямс?
– Абсолютно. Технически и търговски ползи за Уилямс и всички, интересуващи се от участие в този изумителен проект. Кой не би желал да е част от него?