Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Alfa Romeo 33 блести отново в Concorso d’Eleganza Villa d’Este

Alfa Romeo 33 блести отново в Concorso d’Eleganza Villa d’Este

492
0
Alfa Romeo
снимка: Alfa Romeo

Alfa Romeo представи два емблематични автомобила в чест на 100-годишния юбилей на 24 часа на Льо Ман. Моделите 33/2 Daytona (1968 г.) и 33 TT 12 (1975 г.) припомнят незабравимите подвизи на италианската марка в легендарното състезание. Тези коли блеснаха отново в едно от най-престижните събития в бранша Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

Между Alfa Romeo и конкурса за колекционерски класически автомобили в емблематичната локация на езерото Комо има дълбока връзка не само поради близостта до родния град на марката Милано. Живописните брегове и красивите вили на езерото Комо винаги са били „витрина“ на аристокрацията и италианския стремеж към съвършенство, който е характерен и за Alfa Romeo. Днес, когато фокусът на автомобилния свят е изместен към масовото производство, Concorso d’Eleganza е блестящ спомен за отминала епоха. Локацията Villa d’Este създава автентичен фон и атмосфера на конкурса, в който много класически и концептуални модели на Alfa Romeo са печелили престижни награди.

В чест на 100-годишнината на 24 часа на Льо Ман производителят на италианските спортни коли представи в Concorso d’Eleganza два „диаманта“ от своята ретро колекция. 33/2 Daytona и 33 TT 12 са писали състезателна история на френската писта

Alfa Romeo 33/2 Daytona е емблема на благородния спортен дух на марката. През 1951 г. Alfa Romeo се оттегля от състезанията след спечелването на втора световна титла във Формула 1 с Alfetta 158-159. Отсъствието не трае много дълго. Марката се завръща на международната сцена през 1963 г. със състезателния отдел Autodelta, който сега празнува своята 60-та годишнина.

За да повтори първоначалния успех с туристическите автомобили, Autodelta се насочва към категорията на прототипите с проекта Tipo 33. Спортните прототипи са проектирани специално за състезания. Оборудвани са с изключително сложни двигатели и шасита и са произведени в ограничен брой, необходим за типово одобрение. Те разполагат с мощен двулитров, 8-цилиндров, V-образен централно разположен двигател. Агрегатът генерира мощност от 270 к.с. и развива скорост почти 300 км/ч.

Първата версия на 33/2 (в означението 33 е номерът на проекта, а 2 показва обема на двигателя в литри) печели дебютното си състезание през 1967 г. във Флерон, близо до Лиеж (Белгия). След това Alfa Romeo се включва в световния шампионат за спортни автомобили. Постига престижни победи в изтощителни състезания за издръжливост. Първата от тях идва през 1968 г. в 24 часа на Дайтона. Марката окупира първите три места в своята клас с екипажите Вакарела-Шюц, Андрети-Бианки и Казони-Бискарди-Дзеколи.

Този огромен успех е причина името на известната американска писта да стане част от името на Alfa Romeo 33/2. Автомобилът постига отлични резултати и в 24 часа на Льо Ман. Там също печели хеттрик, завоювайки първите три места в своя клас. Следва отлично представяне и в други състезания, в които автомобилът на Alfa Romeo изпреварва много по-мощни коли.

Развитието на проекта Tipo 33 продължава и Alfa Romeo постига мечтаната цел през 1975 г.

Тогава марката печели световния шампионат с огромно превъзходство. Звездата е 33 TT 12, в чието моделно означение са маркирани тръбното шаси (TT) и двигателят с 12 цилиндъра във V-образна форма под ъгъл 180 градуса. Изключителният мотор генерира мощност в размер на 500 к.с. и развива скорост 330 км/ч. Автомобилът 33 TT 12 печели 7 от 8-те състезания, които са валидни за световния шампионат. Зад волана са легендарни пилоти, повечето от които са участници и във Формула 1 – Артуро Мерцарио, Виторио Брамбила, Йохен Мас, Жак Лафит, Анри Пескароло, Дерек Бел, Джаки Икс, Нино Вакарела. Легендарният 12-цилиндров двигател полага основите за завръщането на Alfa Romeo във Формула 1 през 1976 г. като доставчик на двигатели за отбора Brabham.