Alfa Romeo представи два емблематични автомобила в чест на 100-годишния юбилей на 24 часа на Льо Ман. Моделите 33/2 Daytona (1968 г.) и 33 TT 12 (1975 г.) припомнят незабравимите подвизи на италианската марка в легендарното състезание. Тези коли блеснаха отново в едно от най-престижните събития в бранша Concorso d’Eleganza Villa d’Este.
Между Alfa Romeo и конкурса за колекционерски класически автомобили в емблематичната локация на езерото Комо има дълбока връзка не само поради близостта до родния град на марката Милано. Живописните брегове и красивите вили на езерото Комо винаги са били „витрина“ на аристокрацията и италианския стремеж към съвършенство, който е характерен и за Alfa Romeo. Днес, когато фокусът на автомобилния свят е изместен към масовото производство, Concorso d’Eleganza е блестящ спомен за отминала епоха. Локацията Villa d’Este създава автентичен фон и атмосфера на конкурса, в който много класически и концептуални модели на Alfa Romeo са печелили престижни награди.
В чест на 100-годишнината на 24 часа на Льо Ман производителят на италианските спортни коли представи в Concorso d’Eleganza два „диаманта“ от своята ретро колекция. 33/2 Daytona и 33 TT 12 са писали състезателна история на френската писта
Alfa Romeo 33/2 Daytona е емблема на благородния спортен дух на марката. През 1951 г. Alfa Romeo се оттегля от състезанията след спечелването на втора световна титла във Формула 1 с Alfetta 158-159. Отсъствието не трае много дълго. Марката се завръща на международната сцена през 1963 г. със състезателния отдел Autodelta, който сега празнува своята 60-та годишнина.
За да повтори първоначалния успех с туристическите автомобили, Autodelta се насочва към категорията на прототипите с проекта Tipo 33. Спортните прототипи са проектирани специално за състезания. Оборудвани са с изключително сложни двигатели и шасита и са произведени в ограничен брой, необходим за типово одобрение. Те разполагат с мощен двулитров, 8-цилиндров, V-образен централно разположен двигател. Агрегатът генерира мощност от 270 к.с. и развива скорост почти 300 км/ч.
Първата версия на 33/2 (в означението 33 е номерът на проекта, а 2 показва обема на двигателя в литри) печели дебютното си състезание през 1967 г. във Флерон, близо до Лиеж (Белгия). След това Alfa Romeo се включва в световния шампионат за спортни автомобили. Постига престижни победи в изтощителни състезания за издръжливост. Първата от тях идва през 1968 г. в 24 часа на Дайтона. Марката окупира първите три места в своята клас с екипажите Вакарела-Шюц, Андрети-Бианки и Казони-Бискарди-Дзеколи.
Този огромен успех е причина името на известната американска писта да стане част от името на Alfa Romeo 33/2. Автомобилът постига отлични резултати и в 24 часа на Льо Ман. Там също печели хеттрик, завоювайки първите три места в своя клас. Следва отлично представяне и в други състезания, в които автомобилът на Alfa Romeo изпреварва много по-мощни коли.
Развитието на проекта Tipo 33 продължава и Alfa Romeo постига мечтаната цел през 1975 г.
Тогава марката печели световния шампионат с огромно превъзходство. Звездата е 33 TT 12, в чието моделно означение са маркирани тръбното шаси (TT) и двигателят с 12 цилиндъра във V-образна форма под ъгъл 180 градуса. Изключителният мотор генерира мощност в размер на 500 к.с. и развива скорост 330 км/ч. Автомобилът 33 TT 12 печели 7 от 8-те състезания, които са валидни за световния шампионат. Зад волана са легендарни пилоти, повечето от които са участници и във Формула 1 – Артуро Мерцарио, Виторио Брамбила, Йохен Мас, Жак Лафит, Анри Пескароло, Дерек Бел, Джаки Икс, Нино Вакарела. Легендарният 12-цилиндров двигател полага основите за завръщането на Alfa Romeo във Формула 1 през 1976 г. като доставчик на двигатели за отбора Brabham.
Emblem of style, performance, and Italian beauty, Alfa Romeo 33 proved to be the star once again. This time at the Concorso d’Eleganza Villa d’Este with two iconic cars, both protagonists of the 24 Hours of Le Mans: the legendary Tipo 33/2 Daytona and Tipo 33 TT 12. #AlfaRomeo pic.twitter.com/OI9eMVU4XE
— Alfa Romeo (@alfa_romeo) May 22, 2023