Темата с подскачането на автомобила е особено актуална от началото на сезон 2022 на Формула 1. Феноменът създава изключителен дискомфорт на пилотите и прави автомобилите трудно управляеми. В различните отбори проблемът е с различна тежест. В Мерцедес ситуацията изглеждаше най-сериозна. Причините за това са свързани както с авангардната форма на колата и голямата сила на притискане, която тя създава, удряйки я буквално в асфалта. На пръв поглед всичко може да се реши, ако болидът просто стои по-високо над пистата, но тогава няма да е така бърз, ще има по-голямо челно съпротивление и по-малко устойчивост в завоите. Освен всичко друго след неуспешния си опит да ограничи подскачането в Гран при на Канада, ФИА обяви, че ще има нужните критерии в Гран при на Франция.
Едно от възможните решения е Мерцедес да използва не само нови по-твърди подове и аероелементи, но и подходящи амортисьори, които да гасят подскачането
За подобно решение от тима загатнаха по време на уикенда на Силвърстоун. Въпросът е доколко едни нови амортисьори ще отговарят на правилата при положение, че скъпите, но ефективни решения за стабилизиране на двете половини на окачването с трети амортисьор с много променлива характеристика са забранени. Подобна технология бе използвана да миналата година в Гран при, при това не само от Мерцедес – подобно решение имаше в Ред Бул Хонда, както и в Макларън, Ферари и т.н.
Оказва се, че всъщност подобни решения има и за серийните автомобили, които, макар и при различни други обстоятелства, могат да започнат да подскачат в дадени ситуации както болида на Люис Хамилтън. Ако подобно нещо се случва впрочем често с вашата кола, то това значи, че на първо място амортисьорите ви просто са за смяна. Няма нищо вечно, техниката се изхабява и трябва да се подменя. Не е нужно при това при обикновен автомобил непременно да се търсят някакви специални, „гасящи подскачането“ амортисьори. Просто вашите трябва да работят добре.
Амортисьорите са един от основните елементи в окачването на автомобила. Функцията им е да елиминират вертикалните колебания на купето. Това освен, че прави колата комфортна, осигурява и максимално сцепление. Задържайки непрекъснато гумите на земята, амортисьорът запазва управляемостта във всеки един момент докато шофирате. Така се повишава и безопасносността, защото без оптимален контакт с пътя превозното средство лесно може да изгуби контрол.
Какво представлява амортисьорът по принцип?
Най-просто казано, амортисьорът представлява помпа. Бутало, закачено на края на бутален прът, се движи срещу хидравлична течност в тръба под налягане. При движението на окачването нагоре и надолу, хидравличната течност преминава през съставящите буталото клапани. При това движение през тях преминава само малка част от течността. Това забавя хода на пръта, което забавя движението на пружините и окачването. Така автомобилът се стабилизира.
Силата на съпротивление, която оказва амортисьорът, зависи от бързината на движение на окачването, от броя и размера на клапаните в буталото, както и от качеството и размера на пластините в него.
Въпреки голямото разнообразие на конструкции, амортисьорите се делят на два вида:
– хидравлични двутръбни – при тях външната тръба е резервоар за маслото, а вътрешната е работен цилиндър
– газови еднотръбни – състоят се от масло и газ (азот) под налягане, разделени от подвижна преграда
Употреба и смяна: какво е нужно да знаете
- Тези компоненти трябва да се сменят по двойки на ос. Техните работни качества се променят постепенно с времето. Следователно новите и вече използваните части имат различни характеристики. Смяната само на единия компонент води до разбалансиране на окачването. Симптомите са лоша управляемост и стабилност на автомобила. В някои случаи каросерията се деформира.
- Не претоварвайте колата си. Това може да причини преждевременно износване на елементите на окачването. Пружините например започват да увисват. Това са признаци, че витките се докосват помежду си. Може да се забележи при визуален преглед. Промяна в пътния просвет също е признак на неизправност.
- Редовно мийте автомобила си. Проверявайте маншоните на каретата за течове. Излагането на влага и замърсявания е опасно за пръта на амортисьора. Освен това ако уплътнението е изгубило еластичността си от компонента ще започне да тече масло. Петната по корпуса му са признак, че има проблем.
- Смазвайте ресорите редовно. В противен случай елементите им ще се износят по-бързо. Обикновено скърцането от компонента по време на шофиране означава, че е нужно да го смажете.
- Избягвайте агресивния стил на шофиране. Старайте се да шофирате спокойно и внимателно. В противен случай корпусът на амортисьора може да се деформира и механизмът да блокира. Същевременно управляемостта и стабилността ще се влошат, а спирачният път ще се увеличи. Комфортът на шофиране също ще се влоши.
Източници на информация:
www.topavtochasti.bg
www.myblogroll.eu