Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Автомобилът е прекрасен, защото е многообразен – топ премиерите от Женева

Автомобилът е прекрасен, защото е многообразен – топ премиерите от Женева

48
0

От Илчо Йорданов – наш пратеник

Един от най-престижните и големи автомобилни салони в света и първият в Европа за тази година отвори врати за широката публика на 6-ти март. Женевското моторно шоу е най-популярното международно изложение не само сред производителите, но и сред отразяващите го акредитирани журналисти. Макар че отстъпва на Токийския салон по броя на посетителите си, площта му е по-малка от тази във Франкфурт, а продължителността му – по-малка от от тази на салона в Париж, Женевският автосалон дължи популярноста си на това, че се провежда на неутрална територия. Вярно, на територията на най-богатата европейска държава. Но пък тук няма хегемония на националните производители, характерна за останалите изложения. И затова всички се стремят да направят в изложбените зали на брега на езерото Клеман най-блестящите си премиери.
За първи път салонът се провежда в Женева в далечната 1905 г., а през 1923-та, когато в Швейцария са се движели едва 25 хил. автомобила, изложението отчита 75 хил. посетители. През 1926 г. за провеждането на подобни мероприятия в Женева е изграден специален дворец. Но след петдесет и няколко години под сводовете му отново станало тясно за автомобилите и е прието решение за изграждане на сегашния изложбен комплекс Пал Експо, където се провежда и в момента. През тази година изложбената му площ бе увеличена и достигна 110 хил. кв. метра.
Независимо от сложната икономическа ситуация, в това число и на световния автомобилен пазар, количеството на изложителите на сегашния салон се увеличи на 265, в сравнение с миналогодишните 250. На вниманието на специалистите и широката публика бяха представени 900 производители от 30 страни. Премиерите на нови модели бяха 136, от които 50 световни и 25 европейски, в това число множество прототипи и модели, създадени на базата на серийно произвеждани автомобили.
Броят на акредитираните журналисти надхвърли цифрата 5000 от 80 страни. Очаква се броят на посетителите да достигне 1 – 1,5 млн. души, след като през миналата година бяха регистрирани 714 179 посетители от 87 държави.

По традиция в Женева основната част от премиерите се пада на европейските марки, всяка от които показа на шоуто по няколко серийни и концептуални модели. Освен тях японските и някои американски компании излагат свои нови коли, ориентирани предимно за европейския пазар.
Целта на показаните концептуални автомобили е да се види реакцията на публиката, както и да се демонстрират техническите възможности на производителите.
Главната тенденция тази година бе появата на голямо количество модели на спортни многофункционални автомобили. Другата модна тенденция на сезона бяха прототипите, използващи алтернативни източници на енергия – както електромобили, така и такива, работещи с водород и природен газ.
Тази година акцентът бе върху многофункционалните автомобили, както и върху версии на базови модели, разчетени на конкретни категории потенциални клиенти. Голямо внимание се отделя и на разработката на нови поколения икономични и екологично чисти двигатели, в това число работещи с водород. Не на последно място е нарастването на вгражданата в съвременните коли електроника, подпомагаща тяхната безопасна експлоатация.
Не бива да пропускаме и представените нови модели от тези класове автомобили, без които, независимо че остават мечтан блян за мнозина, едно подобно изложение би било бедно. Тези шосейни болиди, както и свръхлуксозните представителни лимузини, допълват представата ни за това накъде се движи в настоящия момент тази част от нашето ежедневие, без която явно все още не можем.
Но може би най-точно бяха отразени тенденциите и насоките на съвременното автомобилостроене в мотото на салона: “Светът на колите, колите на света”…