В продължение на две десетилетия Карлос Гон е сред най-титулуваните ръководители на автомобилни компании. Той става изпълнителен директор на Renault през 1996 г. През 1997-ма оповестява и започва да изпълнява план за намаляване на разходите на стойност 20 милиарда франка. Наричат го „Le cost killer” (френско-английски израз, подчертаващ една от основните политики, провеждани от Гон – съкращаване на разходите).
През март 1999 г. се създава алиансът Renault Nissan
Гон съкращава 14% от работната сила на японската компания (21 000 души) и затваря няколко завода. Nissan постига поставените от него финансови показатели година по-рано от предвижданото. Превръща се в една от най-известните бизнес личности в Япония, където е създаден и манга комикс, вдъхновен от живота му.
През 2000 г. Гон става главен изпълнителен директор на Nissan. До края на годината компанията вече носи близо половината от нетните приходи на алианса. Следващото голямо разместване идва през 2016 г., когато Nissan обявява, че ще придобие контролния пакет акции в Mitsubishi: Гон заема поста председател на новия алианс. Той обявява през 2017-та, че през април ще напусне поста си на CEO на Nissan, за да работи по утвърждаването на връзките между компаниите. През февруари 2018 г. заявява, че ще положи всички усилия, за да превърне алианса между Renault и Nissan в „необратим”. Това води до тревога в японската компания, където се опасяват от поглъщане от френска страна въпреки уверенията на Гон, че „нищо няма да се промени”. Главният изпълнителен директор на Nissan Хирото Саикава се противопоставя на плановете му за по-голяма интеграция.
Карлос Гон е арестуван на 19 ноември 2018 г. малко след пристигането си в Токио с частен самолет
Обвинен е в укриване на доходи. Излиза от затвора на 6 март 2019 г. срещу гаранция от 9 милиона долара. Прокуратурата поставя драконови условия за пускането му под гаранция:
- да живее в Токио;
- забрана да пътува в чужбина, а паспортите си (има френско, ливанско и бразилско гражданство) да предаде на адвокатите си;
- необходимо е разрешение от съда, ако планира пътуване извън Токио, включващо повече от две нощувки;
- монтиране на наблюдателни камери на входа на сградата, където живее;
- забрана за използване на интернет и имейл; достъпът до компютър е разрешен единствено в офиса на адвокатите му, като при това компютърът е без включена интернет връзка;
- забрана за свързване и общуване с всички лица, които могат да са свързани със случая.
Впоследствие Карлос Гон получава забрана да се вижда лице в лице и със съпругата си Карол. Контактите му с нея се осъществяват единствено в присъствието на адвокат. Всичко, извършвано от него на компютър, пък се записва и предава на японската прокуратура. Опит да получи разрешение да присъства на среща на борда на Nissan, е отхвърлен.
В началото на април 2019 г. Гон получава верифициран акаунт в Туитър – въпреки забраните в условията за пускането му под гаранция
В него той обявява, че ще даде пресконференция, на която ще разкрие „истината за случващото се”. На следващия ден е арестуван наново. Освободен е под гаранция от $4,5 млн. малко повече от 20 дни след ареста. Повдигнати са му общо 4 обвинения. Очакваше се първият процес срещу него да започне през април преди да избяга в Ливан на 30 декември 2019 г. Според близки до Гон източници причините да се реши на рискованата стъпка са две. Първата е забраната да комуникира със съпругата си. Втората е решението на японските власти да отложат втория процес срещу него за април 2021 г.
Животът на Гон преди ареста е блестящ и изпълнен с признание за успехите, постигнати от френско-японския автомобилен алианс под негово ръководство. Личното му състояние се изчислява на около 120 милиона долара. Бизнесменът използва редица имоти, наемът и поддръжката на които се плащат от компаниите, както и корпоративния частен самолет на Nissan. Арестът му предизвика скандал в световен мащаб, но бягството му е дори още по-невероятно.
След първоначалния шок започна да се говори за това как Гон е успял да се измъкне от Япония
Ливанска телевизия тиражира сензационната версия, че е излязъл от апартамента си в калъф за музикален инструмент след посещение на група. Впоследствие е оповестено, че осигурителна камера пред токийския му апартамент го е засякла да излиза от дома си около два и половина следобед на 29 декември. Не е записан обаче да се прибира. Вместо това пристига на гара Шин Осака – западния терминал в град Осака на шинкансена Токайдо от Токио. От там с автомобил се придвижва до хотел, намиращ се в близост до международното летище Кансай. Според непотвърдена информация Гон е преминал проверките скрит в калъф за музикално оборудване. (След бягството му японските власти наредиха да се проверяват всички по-обемисти пакети и калъфи по летищата.)
От летището в Осака Гон отлита около 23:10 часа вечерта с нает от турска компания частен самолет до Истанбул, откъдето с втора машина заминава за Бейрут. Турските власти арестуват 7 души във връзка със случая. Според местната преса един от мениджърите на компанията за частни самолети е направил самопризнания. Според тях негов познат от Бейрут му се обадил да поиска съдействие относно въпрос „от международно значение”. Мениджърът заявил също така, че семейството му било заплашено, ако откаже да сътрудничи. Цитиран е да казва: „Бях изплашен. Взех човек от единия самолет и го качих в другия, който бе на летището. Не знаех кой е той.”
Японските власти съобщиха, че ще търсят сътрудничество от страна на ливанските си колеги за екстрадирането на Гон обратно в Токио.