Начало Други Дискусии за сигурността в Индикар след смъртта на Дан Уелдън

Дискусии за сигурността в Индикар след смъртта на Дан Уелдън

50
0
Дан Уелдън,Инди 500,Индикар

Светът на моторните спортове бе потресен след смъртта на Дан Уелдън по време на финалното състезание в сериите Индикар. 33-годишният пилот загина след като бе въвлечен в масова катастрофа в неделя в Лас Вегас. Болидът му излетя във въздуха и със висока скорост се вряза в мантинелите, след което избухна в пламъци. Двукратният победител в състезанието „500-те мили на Индианаполис“ и шампион за 2005 г. почина няколко часа по-късно в следствие на тежките си травми. Милиони изразиха съболезнованията си през вчерашния ден, когато започнаха и сериозни дискусии за сигурността на овалите.

„В Индикар няма абсолютно никакви зони за безопасност“, обясни пред ВВС Найджъл Менсъл, който има достатъчно опит от състезанията в САЩ, където освен че стана шампион, претърпя и сериозна катастрофа. „Когато на овала стане катастрофа, след секунди се забиваш в стената. В това отношение Формула 1 е на светлинни години напред и там за сигурността бе направено много, отлична работа. Асфалтовите зони за сигурност дават на пилотите допълнителен шанс да спрат или овладеят колата си.

От страх за живота на сина си, бившият световен шампион Джоди Шектър помолил сина си Томас, да спре да се състезава.

„Чух за това от самия Джоди и съм напълно съгласен с него. Най-малката грешка там може да доведе до катастрофа. В този случай жертвата бе Дан Уелдън. Когато 34 автомобила се състезават със скорост от 300 и повече километра в час на дълъг едва 1,5 мили овал, тогава трасете е буквално пълно. Освен това е пълно и с млади неопитни пилоти.“

„Получихме едно трагично предупреждение“, заяви от своя страна Джеки Стюърт. „Трябва да осъзнаем всички, че опасността е напълно реална. Смятам, че трябва да се реагира сериозно. Когато едни и същи пилоти са замесени в инциденти, за тях трябва да има сериозни последствия. Трябва да има сериозни наказания.“

Според бившия пилот от Формула 1, Дерек Уоруик, не само сигурността на трасетата е важна, а също така и качествата на пилотите, каращи в Индикар.

„Ако погледнем самите пилоти, всички, които са успели да се доберат до Формула 1 са първокласни състезатели, спечелили вече титли в някои от по-малките серии. Те са минали през Формула 3, GP2 и едва тогава са получили супер лиценз. Когато гледам Индикар, често си задавам въпроса, дали качествата на състезателите там са достатъчни, за да им се позволи да карат коли с 300 км/ч.“

„Трагичния инцидент с Дан Уелдън, е моментът Сена за Индикар“, смята и Марк Блъндъл, който също има голям опит както от Формула 1, така и в Индикар. „От смъртта на Сена през 1994 г. във Формула 1 се направи изключително много за сигурността. За щастие от тогава до сега в Гран при няма други смъртни случаи. От друга страна пък в Индикар от 1996 г. досега има четирима загинали пилоти.

В Индикар трябва да анализират внимателно техните коли и начина, по които те провеждат състезанията и да се извлекат необходимите поуки. На овалите, където колите летят една до друга с над 300 км/ч няма място за грешки. А такива се случват непрекъснато, защото всички искаме интересни напрегнати състезания. За съжаление в неделя границата бе премината. В допълнение към това, там има състезатели, които почти нямат опит.“