Бих искал да чуя Вашия коментар по темата DRS и базата на автомобилите, като споделям няколко насочващи въпроса и мои коментари:
1. Какви са най-новите тенденции по отношение на DRS? Можем ли да очакваме най-сетне раздяла с тази система в близките 1-2 години, предвид че промяната в регулациите към граундефект, през редуциране на турбулентните потоци от аеродинамиката, реално е новият подход към решаване на проблема с близкото преследване на автомобилите и с изпреварванията? Ако не, то най-късно през 2026?
Ако изпреварването е кулминация с освобождаване на събрало се напрежение в очакване, то все още липсва неговото изграждане с онова продължително и вълнуващо близко преследване в подготвяне на атака, което познаваме от миналото. С DRS изпреварванията като цяло се случват по-предвидимо и бързо. Освен интригата, аргумент за търсене на решение без DRS може да бъде и сигурността. Доколкото DRS внася подвижни елементи по крилото, което беше резонно забранено в миналото, тя в определена степен може да е предпоставка за инцидент. Вече сме били свидетели на технически проблеми, вкл. отваряне на 1/2 от DRS елемента. (От друга страна обаче се очаква активна аеродинамика през 2026, което приемам като показател за промяна на схващанията по тази линия при съвременното ниво на сигурност.)
2. През десетилетията наблюдавахме тенденция към нарастване размерите на базата и крилата, което има отношение към увеличаването на скоростта и турбуленцията, а оттам – към изпреварванията и DRS. Какво всъщност бе основното търсене на FIA по този път и как аргументират промените? Можем ли да очакваме едно по-смело поемане в обратната посока (по-малки автомобили) след 2026? Такова предполага ли необходимост от компромиси в сигурността и някои внедрени технологии, напр. отказване от ERS?
В крайна сметка, не толкова по-високата скорост на обиколка е водещият фактор в спортния интерес, колкото коментираното в т.1. Прилагам и линк с интересен коментар на Марио Андрети по темата: https://www.grandprix247.com/2022/02/05/andretti-never-understood-why-formula-1-went-to-wider-cars-and-wings/
(Всичко това, разбира се, повдига и въпроса, доколко стремежът към най-новите технологии във Ф1, като спортна философия, е полезно за спорта.)
Въпрос на инж. Камен Събев
#ClubS1 #askTenchev #Formula1 #FormulaOne #f1 #DragReductionSystem #DRSExplained