Начало Автомобилни новини Екологичният етанол в ИндиКар през 2006 г.

Екологичният етанол в ИндиКар през 2006 г.

240
0

Напълно екологичното гориво, добиващо все по-голяма популярност в САЩ, ще навлезе и в състезателните серии ИндиКар.

Горивото се произвежда от ферментирали и дестилирани зърна царевица, пшеница, захарни растения. И докато в САЩ едва 10% от царевицата отива за производството на етанол, то в Бразилия, която е лидер в този сектор, се използват главно захарни растения.

Етанолът е идентичен на всеки друг алкохол, направен от зърнени продукти. Той може обаче да бъде превърнат в негоден за консумация от хора, като за целта бъде примесен с денатурант. Най-използваният такъв е бензинът.

Тъй като молекулата на етанола съдържа кислород, от това следва по-пълно изгаряне на горивото с по-малко вредни емисии газове. Три вида етанол се предлагат на пазара – Е95, Е85 и Е10. Е95 е чист етанол, общо взето алкохол и тъй като още се чака да стане възможно серийни коли да се движат с него, често той бива примесван с бензин, за да се продава по бензиностанциите. Е85 е с 15% бензин и 85% етанол, като над 3.5 млн. автомобила в САЩ зареждат с него в над 200 бензиностанции. Най-разпространено е Е10, в което има 10% етанол и останалото бензин, като 30% от продадените горива в САЩ през 2004 г. са били Е10. Около 3 млрд. галона етанол годишно (над 11,350 млрд. литра) се консумират в САЩ, като най-много от тях се пласират чрез горивото Е10. Автопроизводителите пък препоръчват и одобряват горивото. Счита се дори, че докато производството на етанол зависи от слънчевите лъчи и отделните растения, то това гориво е възстановимо, за разлика от петрола.

Американската Коалиция за Етанол е изключително горда и щастлива от факта, че шампионата ИндиКар избра етанола за свое гориво, заяви Брайън Дженингс, изпълнителен вицепрезидент на Коалицията. На 3 март, преди повече от седмица, сериите ИндиКар обявиха официално, че през 2006 г. шампионата ще бъде ‘зареждан’ с 90% метанол (настоящото гориво) и 10% етанол, а от 2007 нататък – единственото гориво ще е етанола в чист вид. Тъй като и метанола е вид алкохол и двигателите на болидите са пригодени да се движат с такова гориво, няма да има пречка да се движат и с чист етанол, от вида Е95.

Чрез състезанията, ще покажем на широкия кръг потребители, че етанола е всъщност много високооктаново гориво. Винаги можем да кажем, че етанола има високи показатели, но като го покажем, ще има по-голям ефект, споделя Рон Ламбърти, вицепрезидент и отговорник за развитието на продукта на пазара.

Според Фил Кейси, технически директор на ИндиКар, реално няма да има никаква разлика при преминаването от метанол на етанол – звукът на двигателите няма да се промени, поведението му също, т.е. разлика няма да има за показателите на двигателя, също както не е имало при пускането на горивото за масова употреба по бензиностанциите.

Още от тази година, индустрията на етанола спонсорира една кола в шампионата – тази с номер 91 на Пол Дана, който кара за Хемелгарн Рейсинг, с цел от рано да популяризира още повече това изцяло екологично гориво, безвередно за околната среда.