Начало Автомобилни новини Европейската комисия ще подкрепи автомобилния бранш

Европейската комисия ще подкрепи автомобилния бранш

109
0
Европейската комисия

Извеждането от употреба на двигателите с вътрешно горене в Европа вероятно ще бъде отложено

Европейската комисия възнамерява да се притече на помощ на изпитващата затруднения автомобилна индустрия в Европа и да разхлаби юздите. Говори се за отлагане на евентуални глоби или за смекчаване на забраната на двигателите с вътрешно горене. Няколко неща трябва да бъдат решени през следващите седмици и по тях текат обсъждания в Брюксел.

Много хора напоследък твърдят, че 2025 г. трябва да бъде годината на автомобила. Възможно е, има някои индикации – но всъщност причината е само една. Всичко се върти около намаляването на емисиите на CO2 и именно тук нещата ще станат сериозни за автомобилната индустрия през 2025 г. Според действащите разпоредби именно през настоящата година емисиите на CO2 могат да бъдат само около 93 г/км средно за производител. Това означава, че за да постигнат целта, марките ще трябва да продават много електрически автомобили.

Споразумение с ЕС?

Неочаквана помощ сега идва от политиците. Стратегическият диалог, който Европейската комисия води в момента с автомобилната индустрия и който цели да запази конкурентоспособността, може да смекчи правилата.

Според Брюксел състоянието на европейската промишленост е един от основните приоритети на новата работна програма на Комисията. Въпросът сега е докъде ще стигне ЕС, за да влезе в положението на автомобилната индустрия. Изявлението от съобщението на Комисията е много показателно: тя признава „спешността и сериозността на ситуацията и необходимостта от решителни действия за защита на просперитета на Европа, като същевременно се постигат целите, свързани с климата, и други обществени цели“.

Канцлерът Шолц срещу глобите

Накратко, напълно възможно е политиците в Брюксел временно да преустановят налагането на предстоящите глоби. Според оценките санкциите могат да струват на индустрията до пет милиарда евро. Подкрепа за отлагането има и от страна на германското правителство. „Местните производители не трябва да бъдат допълнително отслабвани от заплахата за глоби на Брюксел“, заяви канцлерът Олаф Шолц.

Ето защо не е изненадващо, че тази отстъпка за производителите е обект на разгорещени дебати в Брюксел. Под сурдинка се говори, че предложението за отлагане на плащането на санкциите вече е договорено. Но отложено не означава отменено, защото ЕС не иска да поставя твърде ниски летви пред автомобилната индустрия. Говори се например за това автомобилните фирми да бъдат санкционирани за превишаване на ограниченията както при ипотечните кредити. С други думи, ако дадена марка наруши граничната стойност, тя ще трябва да навакса по-късно, като слезе под нивото й.

Това може да звучи сурово, но по принцип индустрията може да го понесе. Особено като се има предвид, че Европейската комисия има намерение да направи отстъпки и в други области. Възможно е Брюксел да се отклони от предвидената за 2035 г. забрана на двигателите с вътрешно горене – поне отчасти. Понастоящем Комисията обмисля да обърне по-голямо внимание на горивата, които са неутрални по отношение на CO2. Това би означавало, че на марките ще бъде позволено да продължат да продават модели с двигатели с вътрешно горене и след 2035 г.

Краят на двигателя с вътрешно горене не е неизбежен

Това би трябвало да се отнася и за plug-in хибридите – независимо от е-горивата. Напоследък профилът на електрическите автомобили на непълно работно време се е подобрил значително. Електрическият пробег на много модели е нараснал до над 100 км. Европейската комисия, изглежда, подкрепя това.

В крайна сметка всичко това изглежда като победа за автомобилния бранш. Добре би било обаче производителите да не изоставят пътя, по който са поели. Те не бива и да намаляват темпото, тъй като понижаването на емисиите на CO2 остава основен приоритет на ЕС. Без електрификация на задвижването обаче препятствието вероятно ще бъде трудно преодолимо. А без увеличаване на продажбите на електромобили браншът ще е в затруднено положение.

Електрическите автомобили са все така важни

Девизът е: не се бавете, а действайте. Защото ако марките правят твърде малко, ги очакват още по-трудни времена. В този случай готовността на ЕС да помага може бързо да приключи. Тогава вероятно вече няма да е възможно да се преговаря за предстоящите санкции. А те биха били толкова високи, че цялата печалба на някои производители би отишла в ЕС, ако не въведат промени. Това твърди бившият шеф на продажбите на VW Юрген Щакман в интервю за „Manager Magazin“.