Начало Тест драйв EX30 вдига още по-високо летвата при Volvo

EX30 вдига още по-високо летвата при Volvo

5670
0
Медиен тест на Volvo EX30, снимка Чавдар Ташев

В края на миналата година официалните вносители на Volvo от Мото-Пфое показаха новото напълно електрическо EX30. Моделът беше представен като най-устойчивия Volvo автомобил създаден до сега. Много различен, иновативен, изключително компактен и по-мощен от всичко до момента. Толкова сигурен, колкото може да е само един Volvo автомобил.

Е, малко повече от месец след премиерата имах възможността за първи тест на модела. Беше в един от един от най-студените дни тази зима. Температурата в София беше -11°, а карането бе под формата на специфично състезание

Отборите се състояха от по трима човека. Карахме версията с два двигателя (Twin Motor Performance). Разполагахме с безкомпромисна мощ от 428 к.с., 543 Nm въртящ момент и впечатляващо ускорение от 3,6 сек от 0 до 100 км. Маршрутът бе до Safety driving academy край Сапарева баня, където ни очакваше екипът на Владо Илиев. До там трябваше да стигнем с възможно най-малък разход на електричество.

С оглед на минусовите температури не очаквахме да постигнем рекордно нисък разход. Отборът ни реши, че ще караме така, че да ни е комфортно и няма да се ограничаваме по никакъв начин. Карахме със скорост, съобразена с пътните знаци, но без да търсим специално по-нисък разход. Карахме по-скоро стандартно. Пристигнахме доста преди всички останали колеги и засякохме разход от 22,4 kWh на 100 км. Тази стойност не е никак лоша при конкретните метеорологични условия и фактът, че пътят беше с преобладаващо изкачване.

Колегите с най-голямо желание за победа пристигнаха доста след нас, но се похвалиха с разход от 19 kWh. Бяха се лишили обаче от всякакви удобства, караха без парното и стъклата на автомобила им бяха замъглени. Всъщност можеше да постигнем и по-добър резултат, ако не бяхме използвали One pedal drive. Тази функция е доста удобна за градски условия, но не е подходяща за извън града, особено ако участвате в състезание за икономично шофиране. В крайна сметка, дори и в най-студено време, EX30 се справи добре и стана ясно, че лишаването от удобства икономисва минимално количество енергия.

Втората част от теста отново бе под формата на състезание. Имахме възможност да се състезаваме по импровизирано трасе

То включваше няколко прави участъка, няколко остри завоя, паркиране на заден, слалом около конуси и обратен завой в тясно пространство. Трябваше всеки член на отбора да премине по трасето, като смяната на водачите беше част от състезателното време. Самата надпревара бе проведено под ръководството на Владо Илиев и Янаки Янакиев, едни от символите на състезателната култура в България. Адреналинът се вдигна до крайност, защото EX30 демонстрира наистина изключителна динамика. Насладата от зашеметяващото ускорение, което те залепва за седалката в съчетание с мощните спирачки. Чувството на стабилност в острите завои и преминаването около конусите. Резултатът в надпреварата отново нямаше значение, поне за мен.

След състезанието си дадох отговор на въпроса, който си задавах. Нужно ли е такова ускорение на тази предполагаемо семейна кола? Ами не е нужно, но е страхотно, че го има, защото всъщност може да извади от ситуация всеки, стига да познава и използва добре качествата ѝ. Този най-малък SUV в гамата на шведите е проектиран да направи живота на хората по-безопасен, по-удобен и по-приятен. Той има най-ниския CO2 отпечатък от всеки друг автомобил на Volvo Cars, като същевременно предлага голям пробег. EX30 несъмнено се нарежда с като един от най-интересните модели, които пристигат у нас тази година.

Volvo EX30 е с дължина от 4233 мм, височина – 1549 мм, ширина 2032 мм, клирънс от 170 мм и междуосие от 2650 мм. Размерът на джантите варира между 18 и 20 цола със специален аеродинамичен дизайн, който спомага за увеличаване на пробега

В интериора е използвана комбинация от интригуващи, рециклирани материали. Меките на допир повърхности създават баланс и първокласно усещане. Предната част на кабината е хармонично оформена със забележителни седалки и много места за съхранение. Основните точки на докосване като квадратния волан и металните дръжки на вратите се усещат страхотно на допир. На предното табло няма никакви бутони. Почти всички опции за управление на колата са съсредоточени на централния сензорен дисплей. Той е с диагонал от 12,3 инча и е ориентиран вертикално. Най-отгоре се показва информация за пътуването, а най-отдолу се контролира климатичната система, отварянето на жабката или пускането на аварийните светлини.

В средата на таблета се изобразява навигацията и се контролира абсолютно всичко друго, включително и светлините и огледалата. Всичко изглежда доста странно, но пък се свиква много бързо, защото много наподобява менютата на смартфон. И не се налага да си сдвоявате телефона с автомобила, за да си пуснете Waze. Можете просто да си го инсталирате. Таблетът е андроид и можете да си инсталирате каквото искате. Под него има удобно място за безжично зареждане на смартфон, а върху подлакътника са разположени бутони за отваряне на стъклата. Под тях е разположено друго отделение, което се прибира, когато не се използва.

Шофьорската седалка се настройва много лесно, удобна е и не се изморявам при пътуване. На задните седалки пък, въпреки че EX30 е най-малкият SUV на Volvo, със средния си ръст се чувствам удобно и бих пътувал на дълъг път

Допълнително комфорт на пътника отзад добавя и панорамният покрив. Той създава впечатление за простор.

Освен топ версията с два мотора, която ние тествахме, се предлагат и два варианта на задно задвижване с един двигател. Разликата при тях идва от батериите: 51 kWh литиево-железо-фосфатна и 69 kWh никел-кобалт-манганова. За двата варианта мощността е 272 к.с. и 343 Nm въртящ момент, а пробегът – съответно 344 км и 476 км.

ЕX30 e толкова безопасен, колкото може да е само един Volvo автомобил. Системите за сигурност са с мисъл както за хората в автомобила, така и за останалите участници в движението. Volvo EX30 е с усъвършенствана функция за безопасност, която помага на водачите и пътниците да избягват да отварят вратите си на пътя на приближаващи се отзад велосипедисти. Инфрачервен сензор, разположен там, където сме свикнали да търсим информация за скоростта (зад волана), на кормилната колона проследява движенията на очите и главата на водача и преценява дали не е уморен. Това са само част от стандартните функции, които са там за да подобрят и защитят живота на участниците в движението.

Volvo наистина възлага огромни надежди на EX30. Целта е моделът да формира 25% от продажбите на българския пазар. Това е амбициозно, но мисля постижимо, имайки предвид срещата си с модела. Ето и цените, на които се предлага: