F1 екипите искат утрояване на входната такса за нови отбори. Според информация на motorsport.com, част от директорите на настоящи отбори от Формула 1 са поискали да бъдат платени $600 млн. от всеки напълно нов отбор. Така трябва да се сложи край на амбициите на някои тимове да влязат в F1 и да „разводнят“ стартовата решетка.
Британският сайт motorspot.com твърди, че 10-те отбора на грида искат таксата за участие да бъде увеличена на поне $600 млн. Според един от директорите на екипи, това е най-ниската цифра, която е била спомената.
Ако бъде договорена, новата такса може да принуди Майкъл Андрети да преразгледа плановете си за влизане с Кадилак и Дженерал Моторс, които са изградени на базата на сегашните $200 млн. Андрети все още има възможност да закупи някой съществуващ отбор. Американецът опита неуспешно да придобие Заубер през есента на 2021 г. Сега се говори, че той ще опита да купи Алфа Таури. Говори се, че Ред Бул може да продаде дъщерния си отбор в F1 или да го премести във Великобритания. Сред потенциалните купувачи са Андрети Глобал, Хайтек и др
В миналото Андрети се е интересувал от закупуването на италианския екип още когато той е носел името Минарди. Сега тези разговори може да бъдат подновени.
Цената на Алфа Таури вероятно ще бъде доста по-висока от потенциалните 600 млн. долара за ново участие. От друга страна Андрети ще има добра отправна точка със завода във Фаенца и аеродинамичния отдел в Обединеното кралство.
Първоначалната такса от 200 млн. долара срещу разводняване беше договорена като част от настоящото споразумение „Конкорд“, което беше подписано през август 2020 г. То обхваща сезоните 2021-25 г.
„Конкорд“ гарантира еднократно плащане в размер на 200 млн. долара от всеки нов участник в спорта. Парите ще бъдат разпределени между настоящите тимове в световния шампионат. Споразумението имаше за цел да отмени потенциалната загуба на награден фонд за настоящите отбори въз основа на това, че нов участник би могъл да се включи още през 2022 г. По този начин може да се вземе дял от общия награден фонд за последните четири сезона на споразумението „Конкорд.“
Сега Андрети Глобал се фокусира върху това да започне своя отбор от нулата. Американската компания е готова да извърши плащането на 200 млн. долара и да влезе още през 2025 г. Ако това се случи, то екипът ще използва задвижващи системи на Алпин/Рено.
През миналия месец ФИА официално отвори вратата за нови участия в F1. Федерацията стартира процедура по „изразяване на интерес“ в F1 през 2025, 26 или 27 г. процеса. Приема се, че три потенциални отбора са направили тази стъпка. Освен Андрети, тук се включват още Hitech и Panthera Asia.
Таксата срещу „разводняване“ ще стане валидна само ако потенциалният отбор премине всички проверки и бъде временно приет от ФИА. Ако това се случи, то тя ще се превърне в основен предмет на дебат в F1.
Последната оферта на Андрети бе привидно подсилена от обявяването на партньорството с Дженерал Моторс и Кадилак. Въпреки това отборите от F1 са решени да не разширяват стартовата решетка. Някои от тимовете дори казаха, че GM иска да влезе в F1 единствено от маркетингов интерес
Новото споразумение „Конкорд“ влиза през 2026 г. Очаква се в него да има много по-голяма входна такса за нови отбори. Това обяснява защо Андрети иска да дойде през 2025 г. По този той ще изкара един сезон по настоящата формула за двигатели.
Съществуващите отбори обаче също искат да променят таксата за 2025 г., както е договорена в настоящия „Конкорд.“ От друга страна обаче процесът на подаване на заявки за участие вече е започнал.
Увеличаване на входната такса може да се получи ако 10-те настоящи отбора и организацията на F1 се съгласят единодушно по този въпрос. След няколко месеца на дебати изглежда, че тази стъпка е близо до осъществяване.
Андрети даде ясно да се разбере, че е готов да похарчи 200 млн. долара. От друга гледна точка предстои да видим как той и неговите инвеститори ще реагират при евентуално утрояване на таксата за влизане в F1. Не се изключва да има правно оспорване на подобна промяна, която може да се разглежда като бариера за навлизане на други тимове.
Както бе отбелязано по-рано, таксата срещу „разводняване“ на грида е свързана с потенциалната загуба на приходи в резултат на присъединяването на 11-и отбор. Съществуващите отбори в F1 я свързват и с потенциалната обща стойност на влизането на Ауди. Предполага се, че германският производител ще купи Заубер за сума, която е близо до $600 млн. Това вероятно ще бъде предмет на спор в бъдещите спорове между F1 и кандидатите за участие в спорта.
Pick a team and/or a driver ✍️#F1 #F1Testing pic.twitter.com/tqO7fFMfOA
— Formula 1 (@F1) February 26, 2023