Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 F1 не е „затворена врата“ за Хонда, Ферари и Мерцедес отричат да...

F1 не е „затворена врата“ за Хонда, Ферари и Мерцедес отричат да бавят правилата за новите двигатели

2800
0
Хонда
снимка: Спас Генев

Официално Хонда не участва в световния шампионат на Формула 1. Компанията е подизпълнител на Ред Бул Пауъртрейнс – произвежда задвижващите системи, използвани от Ред Бул и Алфа Таури. Присъствието на концерна се изчерпва с логото HRC (Honda Racing Corporation) на болидите от Милтън Кийнс и Фаенца. Това обаче ще се промени още догодина. Засега не е ясно точно как присъствието на Хонда ще бъде обозначено по-осезаемо. Знае се обаче, че в Токио не смятат Формула 1 за изгубена кауза. Говори се дори за евентуално завръщане в Гран при от 2026 г. с влизането в сила на новите правила за задвижващи системи.

По време на уикенда за Гран при на Австрия на гости на Ред Бул имаше сериозна делегация от Хонда. В групата бяха включени главният изпълнителен директор на компанията Тошихиро Мибе, председателят Сеиджи Кураиши, президентът на HRC Коджи Уатанабе и директорът на HRC Ясуаки Асаки. От известно време в падока се говори, че в Токио съжаляват за решението да си тръгнат от F1 в края на сезон 2021.

„Формула 1 е висшата категория автомобилен спорт. Затова винаги наблюдаваме какво се случва в света на F1“, посочи Уатанабе.

Той изрично допълни, че не са водени никакви дискусии с Хонда, но продължи: „F1 обаче не е затворена врата за нас. Формула 1 обсъжда правилата (за двигатели) за 2026 г. и целта е да се постигне елиминиране на карбоновите емисии. Това е и нашата цел. Тоест не би трябвало да има разминаване между работата ни по принцип и F1.“

Решение за евентуално връщане може да бъде взето в следващите година-година и половина. Мотаенето на F1 и ФИА с регламента за нови задвижващи системи все повече застрашава влизането в спорта на Порше и Ауди, което се смяташе за почти сигурно. Същевременно дава време на Хонда да прецени възможностите и може би да прецени, че реално присъствие в световния шампионат е по-ценно от настоящата ситуация.

Интересна подробност в ситуацията е потвърждението от страна на Уатанабе за това, че Ред Бул има право само да ползва интелектуалната собственост на Хонда за двигателите – до края на 2025 г.

„Могат да използват интелектуалната собственост, но ние не сме им я продавали. Дадохме я „на лизинг“, тоест одобрихме използването“, каза той.

Дори това обаче бе достатъчно, за да настояват Ферари, Мерцедес и Рено, че Ред Бул Пауъртрейнс не може да се смята за нов производител, считано от 2026 г. Да си нов производител ще носи определени предимства като по-висок бюджет за изследвания и развитие, както и повече време за изпитания.

Междувременно от Ферари и Мерцедес отрекоха (също по време на уикенда в Австрия), че умишлено бавят окончателното приемане на регламента за двигателите

Подобна теория се появи покрай последното заседание на Световния съвет на ФИА. Правилата трябваше да се приемат тогава, но това не се случи.

„Тъкмо напротив – ние не искаме да отлагаме регламента. Искаме го вече черно на бяло“, заяви Тото Волф.

В Мерцедес искат да започнат работа по новите задвижващи системи възможно най-скоро.

„Бихме искали те (Порше и Ауди – б.р.) да са част от шоуто. Бяха на масата заедно с нас, когато преговаряхме за правилата, но още не са потвърдили нищо официално“, допълни Волф.

„Махнахме H-а (MGU-H – б.р.) и го сторихме единствено с цел да им помогнем да влязат в F1. За нас това не бе най-добрият вариант“, каза от своя страна Матия Биното. „Все още има недоуточнени въпроси. Просто е необходимо време, докато се постигне споразумение по тях.“

Според информация на Михаел Шмид от Ауто Мотор унд Шпорт споровете са за това колко часове да са тестовете на динамометри и относно материала за бутала. Настоящите производители искат по-малко часове на стендовете. Те настоявали и за стоманени бутала, тъй като имат опит с тях. Този тип обаче изискват специални машини, което затруднява една първоначална инвестициа. Затова от Порше и Ауди настоявали за алуминиеви. Немското издание твърди, че в момента всичко зависи от президента на ФИА Мохамед бин Сулайем.