F1 обмисля опростяване на формата на спринтовите уикенди. Отборите от световния шампионат обсъдиха допълнителни промени на този формат, които да влязат в сила през следващата година.
F1 въведе спринтовия формат през 2021 г. Първоначално той включваше две тренировки, квалификация, спринтово състезание и основно такова. Кратката надпревара определеше стартовата решетка за неделя, докато петъчната квалификация определяше грида за самия спринт.
Тази година F1 направи редица изменения в спринтовете. Този тип надпревари станаха вече по-самостоятелни и не оказваха влияние върху подреждането за основната надпревара. Освен това бе добавена така наречената „спринтова квалификация“. Тя определя решетката за спринта и заменя втората свободна тренировка. В допълнение, F1 удвои броя на спринтовите надпревари. Така те вече са 6, вместо 3
Отборите от F1 се стремят да отстранят някои от недостатъците, произтичащи от преминаването към самостоятелни спринтови състезания през тази година. Един от проблемите, които бяха идентифицирани в настоящия формат, използван в шест кръга тази година, е, че той налага квалификацията за Гран при да бъде преместена в петък.
F1 обмисля възможността квалификационната сесия за спринтовите надпревари да се проведе в петъчния следобед. Това ще позволи спринтовите надпревари да се проведат по-рано в събота, след което да се състои квалификацията за самата Гран при.
Промяната беше обсъдена на заседание на Спортния консултативен комитет на F1 тази седмица. Някои представители на отбори разкриха актуална информация по тази тема.
„Имаше дискусии за това как да подобрим, как да проведем спринтовото състезание“, каза Том Макълоу.
„Спринтовото състезание беше въведено по една причина – феновете. От техническа гледна точка това е главоболие. Автомобилът влиза в закрит парк след само една тренировка и е трудно да се работи по него.“
„Но от комерсиална гледна точка и от гледна точка на феновете мисля, че има елементи от спринта, които са вълнуващи. Форматът обаче се нуждае от доработка. Да, той се подобри последната година. Въпреки това смятам, че се нуждае от още малко нагласяване.“
„Дори баща ми, който е доста „разбирач“ и последовател на F1, понякога ми казва: „Само ми напомни дали в петък е квалификацията за основното състезание? Мисля, че ако някой на такова ниво има въпроси, феновете ще се объркат още повече. Нашата задача е да създадем по-прост, по-добър и по-разбираем спринтов формат, който все пак да носи вълнението на две състезания“, добави пърформанс директорът на Астън Мартин.
Междувременно Тото Волф заяви, че запазването на обичайното време на квалификациите за Гран при ще „създаде по-малко объркване“ между традиционните състезателни уикенди и спринтовите. Той също така предложи F1 да опрости терминологията си, като се откаже от наименованието „спринтова престрелка“ за квалификационната сесия за спринтове и използва същия формат и разпределение на гумите за нея и за Гран при
„Искам да кажа, че започвам да се обърквам. Не знам коя е следващата сесия – мисля, че това е квалификацията за Гран при, нали?“
Преместването на спринтовото състезание за сутринта преди квалификацията за Гран при обаче създава нови предизвикателства, които трябва да бъдат решени. Това каза спортният директор на Ферари Диего Йоверно.
„Ако преместим спринтовото състезание в събота сутринта, тогава трябва да сте сигурни, че оставяте достатъчно разстояние на отборите. Така те ще могат да реагират преди квалификацията в случай на проблеми и подобни неща.“
„Има и други варианти масата. Ще работим всички заедно, защото в крайна сметка това е нашата цел – да направим състезанието възможно най-хубаво за нашите фенове“, добави спортният директор на Ферари.
For the last #F1Sprint of the season, what changes do you think should be made to the current Sprint format? Should F1 keep it or scrap the idea altogether? 🤔#F1 pic.twitter.com/HIrE06OnIV
— 🏎 Formula 1 Daily (@Formula1_Daily) November 3, 2023