Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 F1 обмисля промени на зоните за сигурност с чакъл

F1 обмисля промени на зоните за сигурност с чакъл

1574
0
Формула 1, F1
снимка: Майкъл Потс

F1 обмисля промени на зоните за сигурност с чакъл. Ръководството на световния шампион и ФИА вече обсъждат дали добавянето на лепило ще бъде най-ефективното решение за спазване на ограничението на пистата.

Вече има една писта, която използва този метод- Зандвоорт. Ръководството на нидерландското трасе  добави лепило в краищата на някои чакълени зони за сигурност. Целта беше да се предотврати влаченето на камъни от автомобилите по трасето. Зандвоорт е известна с това, че има голямо количество зони за сигурност и е изключително тясна. Заради това пилотите от F1 рядко си позволяват да нарушават границите на тази писта

Тази година някои писти като Имола и Ред Бул Ринг добавиха или разшириха чакълените зони за сигурност. Така те наложиха по-ефективни физически ограничения, вместо да разчитат на камери и стюарди, които засичат дали пилотите са пресекли белите линии. Това обаче има и своята негативна страна. Ако даден болид мине през зоната за сигурност, той носи чакъл и камъни по трасето. Това на свой ред ще замърси асфалта и доведе до поражения по F1 автомобилите и гумите.

Според главния инженер на Пирели Симоне Бера, решението, използвано в Зандвоорт, може да се окаже най-добрият компромис между прилагането на ограниченията на пистата и предотвратяването на ненужни повреди на гумите.

„Смятаме, че насочването към подобряване на чакълените зони е правилната посока за ограниченията на пистата“, каза Бера.. „Вероятно избираме най-доброто решение. Това е нещо, за което знам, че отборите говорят с ФИА и ФИА говори с отборите. Опитваме да използваме решение като това, което имаме в Зандвоорт, където слагат лепило върху чакъла. Това би могло да бъде добро решение, защото не се носи чакъл върху състезателната линия.“

„Не знам дали ще тръгнем в тази посока. Това би могло да бъде възможно въвеждане за в бъдеще. Така или иначе от ФИА и F1 планират да въвеждат повече чакълени зони за сигурност в бъдеще. Честно казано това нещо работи и има смисъл от него.“

В Зандвоорт границите на някои „капани за чакъл“ са облепени с лепило. Така се предотвратява изхвърлянето на камъни по асфалта при преминаване на даден пилот извън очертанията на пистата.

„Това е решение, с което разполагаме и което трябва да обмислим. То предотвратява попадането на чакъл на пистата и може би забавя автомобилите, ако преминат през този залепен чакъл“, каза още Бера.

От Пирели откриха повече пробойни в гумите си по време на уикенда за Гран при на Австрия. Това се случи след добавянето на чакъл около завои 9 и 10. Но с Производителят обаче не смята, че пробойните са били причина за безпокойство

Междувременно спортният директор на Пирели за F1 Марио Изола посочи, че трябва да се намери по-подходящо решение за всяка писта, особено след случилото се в Катар. Тогава F1 пилотите не трябваше да минават през бордюрите, тъй като това предизвикваше повреди в гумите.

„Очевидно чакълът има някои плюсове и минуси, както и бордюрите. Ако използваме и много високи бордюри, за да задължим пилотите да спазват ограниченията на пистата, поемаме риска да повредим гумите, Точно това се случи в Катар“, каза Изола. „Очевидно това зависи от времето, което прекарвате над бордюрите, скоростта и от натоварването.“

„От друга страна, при чакъла забавяш автомобила. Но рискът е, че след това имате камъни, които отиват право на пистата“, обясни Изола.

„Имахме няколко участъка с чакъл в Австрия. Те не бяха много дълбоки. Макар да режеха протектора, те не засягаха конструкцията. Затова не видяхме никакъв потенциален проблем с целостта на гумата или с нейната издръжливост. Трябва да продължим да я наблюдаваме. Може да се случи така, че след това да имате разрез, който да повреди гумата. Карбоновите парчета са много по-опасни от камъните. Това обаче не означава, че не трябва да обмисляме и да следим ситуацията с камъните“, каза още спортният директор на Пирели за F1.

Има няколко писти, които приемат стартове от F1, MotoGP и други мотоциклетни шампионати. Съвсем логично, при мотоциклетните състезания не трябва да се използват чакълени зони за сигурност на дадени завои поради потенциалните опасности, които те представляват за състезателите.

„Не знам дали има идеално решение. Разбирам, че ФИА трябва да работи заедно с ФИМ, за да намери решение, което да е общо за всички участници от автомобилните и мотоциклетните състезания. Те имат различни изисквания, различни нужди и затова понякога не е лесно.“

„Това, което научих от Австрия, е, че те ще заменят чакъл с асфалт, когато дойдат мотоциклетистите. Това е разход за пистата, тъй като всеки път заменяме чакъл с асфалт и асфалт с чакъл. Мога да си представя, че това не е лесно и не можем да искаме от всички писти да го правят“, завърши Марио Изола.