F1 може да направи ротация на европейските стартове в близко бъдеще. Това намекна Стефано Доменикали. Според неговите думи се обмисля възможността дадени надпревари на стария континент да се провеждат на ротационен принцип от 2026 г. нататък.
Формула 1 продължава да се разраства все повече в глобален мащаб. Световният шампион посещава много екзотични дестинации през последните няколко години. Всичко това е продиктувано от стремежа на Либърти Медия за по-голям брой на състезания в даден регион.
През последните години в календара на F1 попадат страни като Катар и Саудитска Арабия. Шампионатът също така се състезава в Маями и Лас Вегас и има вероятност да добави още стартове на територията на САЩ в бъдеще
Разширяването на F1 в Северна Америка и Близкия изток обаче е за сметка на някои класически надпревари. От няколко години F1 не посещава традиционни домакини на състезания като Франция и Германия. Има и други държави, които също могат да изгубят правото на домакинство на Гран при в близко бъдеще.
Понастоящем има пет европейски писти, чиито договори изтичат в края на сезон 2025- Монако, Спа, Монца, Зандвоорт и Имола. Към този списък съвсем доскоро беше и Силвърстоун. Легендарното британско трасе обаче подписа ново 10-годишно споразумение преди няколко седмици.
В края на миналия месец CEO-то на F1 Стефано Доменикали отново коментира темата за бъдещето на европейските състезания в календара на F1. Италианецът намекна, че някои надпревари могат да се провеждат на ротационен принцип от по-следващия сезон.
„[2026 г.] е година, в която ще има много Гран при. В Европа обаче имаме различни възможности, от които можем да използваме“, сподели Доменикали.
„Мисля, че Мадрид показва едно нещо, което беше много важно за нас. Трябваше видим, че вниманието към F1 е налице и на стария континент, където всички си мислеха: „О, знаете ли, трябва да се махнем от Европа, защото вече няма интерес“. Ние обаче показахме точно обратното.“
„Мисля, че през 2026 г. ще видите нещо интересно. Обсъждаме с други промоутъри в Европа да направим нещо, което ще бъде обявено скоро“, добави CEO-то на F1.
Доменикали коментира говори и неотдавнашните дългосрочни договори, подписани с някои писти. Освен Силвърстоун, нови договори бяха подписани и с Ред Бул Ринг, Интерлагос и Сузука. Преди няколко години Абу Даби и Саудитска Арабия подписаха 10-годишни договори през 2021 г., за да останат в календара и през следващото десетилетие
Писти като Жил Вилньов и Маями имат договори до 2031 г., а Хунгароринг и Лосаил – до 2032 г. Бахрейн и Мелбърн пък водят в класацията с най-дълги споразумения с F1, които продължават съответно до 2036 г. и 2037 г.
„Както винаги, когато вземаме решение по отношение на подновяването, има много елементи, които трябва да вземем предвид“, каза Доменикали. „Без никакво съмнение, финансовият аспект е от значение.“.
„Да, ние сме в състояние да се стабилизираме с определени промоутъри, които според нас представляват невероятни възможности, по отношение на стабилността ни на тези пазари Това е релевантен елемент, който трябва да се вземе предвид“, продължи CEO-то на F1. „Фактът, че през последните няколко години видяхте, че успяхме да ратифицираме невероятни споразумения с определени промоутъри, означава, че от една страна, разбира се, това е много интересен финансов пакет.“
„Но от друга страна, имаме невероятна възможност да развием бизнеса си в други области. Те са в допълнение към тази, която е свързана с промоутърския хонорар. В крайна сметка това всъщност е нашият подход“, добави Доменикали.
Интерес към домакинство на старт от F1 не липсва. Сред потенциалните кандидати за място в календара на шампионата са страни като Южна Африка, Турция и Индия. Чикаго също е спряган като потенциален домакин на старт от Формула 1.
So the European Grand Prix is potentially coming back on the calendar? I think the rotation is a brilliant idea as it mixes things up a bit as teams wouldn’t have relevant previous year data for the particular track to fallback on. Also, more different circuits. #F1 https://t.co/16higdSWs2
— Simon Dau (@there_is_no_if) March 1, 2024