Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 F1 ще избягва всякакви трикове, ако се стигне до забрана на използването...

F1 ще избягва всякакви трикове, ако се стигне до забрана на използването на подгряващите одеяла за гуми

1885
0
гуми на Пирели
снимка, Пирели

F1 ще избягва всякакви трикове, ако се стигне до забрана на използването на подгряващите одеяла за гуми. Световният шампионат няма да допусне някои отбори да използват трикове и да загряват гумите си със слънчева светлина. Това обаче ще се случи единствено ако F1 забрани използването на електрическите одеяла за гуми.

F1 планира да елиминира напълно въглеродния си отпечатък до 2030 г. Като част от тези намерения, световният шампионат се надяваше да забрани използването на електрически одеяла за гуми.

Ръководителите на F1 се стремят да забранят одеялата за подгряване на гумите от 2025 г. Вече имаше няколко опита да се прокара забраната, но всичките удрят на камък. По време на уикенда на Спа имаше заседание на Комисията на F1. На него отборите гласуваха против премахването на специалните покривала за гумите. Така те ще се използват поне до края на 2024 г.

Убеждението на F1 е, че премахването на необходимостта отборите да транспортират одеялата, както и да ги използват по време на състезателните уикенди, ще доведе до значителни ползи за устойчивостта.

По принцип повечето автомобилни шампионати не използват подгряващи одеяла за гуми. Това обаче оставя вратичка за някои хитрости от страна на дадени тимове, които се опитват да намерят алтернативни начини за загряване на гумите.

По-рано тази година DTM беше в центъра на вниманието заради обвиненията, че някои отбори използват слънчева светлина за загряване на гумите. Това се разглежда като нарушение на правилата, тъй като се повишава температурата на смесите.

Някъде дори се говореше. че отборите ще оставят вратите на гаражите широко отворени. Освен това имало поставени гуми на места, където да се възползват от пряката слънчева светлина. Друг вариант е да се на количките на стартовата решетка по-рано от обикновено, или пък гумите да бъдат навън в питлейна.

Твърди се също, че отборите използват палатки от гуми, направени от черен брезент. Те действат като „мини фурна“ и повишават температурата в гумите.

В Пирели са наясно, че подобни изстъпления се случват в други категории. Но според Марио Изола, подобни неща няма да проработят в F1.

Изола смята, че сложността на управлението на температурата на гумите в F1, съчетана със строгия характер на прилагането на правилата, ще възпрепятства отборите да се опитват да прилагат подобни неща в бъдеще

„Ако се вгледам в F1, там правилата са доста строги. В GT шампионатите правилата очевидно не са толкова строги. Затова можеш да използваш всякакви варианти, за да загрееш гумата, преди да излезеш на пистата“, каза Изола.

„Някои от тези системи, като горещите кутии, могат да бъдат доста добри. Спомням си, че в миналото не бяха така, защото едната гума беше на 100 градуса, а последната – на 40 градуса. Това си беше истинска катастрофа“, продължи Изола.  „Отборите могат да загряват гумите на слънце. Но ако излагате гумите на слънце, имате и други странични ефекти, като например UV лъчите. Те могат да окажат влияние върху сместа. Освен това не всички гуми в комплекта са с еднаква температура или при едни и същи условия.“

Изола посочи и друг проблем. Според неговите думи, оставянето на гумите на слънце означава, че често се нагрява само едната страна на колелото. Това е нещо, което не е от полза за представянето на автомобила.

„Видяхме, че механиците трябва да въртят гумите. Не е добре част от гумата да е прегряла, а останалата част да е студена.“

F1 най-вероятно ще продължи да прави опити за забрана на подгряващите одеяла за гуми. В този случай ще се забранят всички средства, с които отборите се опитват да нагряват гумите си чрез температурата на околната среда.

По принцип подобни правила се оказват трудни за прилагане в други категории, в които няма ресурси за внимателен контрол на всеки отбор. Изола обаче вярва, че в F1 нещата стоят по друг начин

„Трябва да вземем предвид, че F1 е шампионат от различно ниво. Винаги водим много разговори с промоутърите, за да наложим минималните налягания и да контролираме наклона. Това е нещо, което правим в F1.“

„В F1 правилата са много точни. При другите шампионати не е така, тъй като няма толкова много хора, които да отговарят за подобно нещо.  Затова за промоутъра или управляващия орган е много трудно да гарантира, че отборите спазват правилата. трябва да обърнете внимание на това да напишете правила, които са приложими. Ако напишете правила, които не са приложими, те са напълно безполезни. Ако говорим за национален шампионат, имате може би 35 автомобила и двама проверяващи, не можете да искате от тях да следят за налягането в гумите“, завърши спортният директор на Пирели за F1.