Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Ферари: $7 млн. са още 70 инженери, Макларън: Два отбора наемат хора...

Ферари: $7 млн. са още 70 инженери, Макларън: Два отбора наемат хора с невероятни заплати при бюджетен лимит

6215
0
Ферари
снимка: Спас Генев

Въпросът за бюджетния лимит е вероятно най-обсъжданата тема в падока на Формула 1 през уикенда за Гран при на Сингапур, след като в петък се заговори, че два от екипите може би са нарушили ограничението през сезон 2021. Оживените дискусии се дължат на факта, че според информациите единият отбор е Ред Бул. Тимът от Милтън Кийнс води страхотен двубой с Мерцедес през миналата година и накрая спечели титлата при пилотите с Макс Верстапен, докато тази при конструкторите отново отиде при екипа от Бракли. През сезон 2022 Ред Бул на практика доминира в първенството, след като преодоля леко колебливия си старт.

След появата на информациите за възможни нарушения на бюджетния лимит на практика мнения дадоха всички отбори без Алфа Таури и другият предполагаем нарушител – Астън Мартин. Казаното от Тото Волф (Мерцедес) и Ферари вбеси Кристиан Хорнер. Мнението им обаче се споделя и от останалите отбори, някои от които бяха дори по-остри и посочиха конкретни примери какво означава прехвърлянето на бюджета.

Спортният директор на Ферари Лоран Мекис разви тезата на Скудерията доста подробно.

„От ФИА зависи да установи дали има нарушение и ако има – какви ще са санкциите. Това, което не искаме да се случва, е да се променят правила по средата на сезона.“

Лоран Мекис, Матия Биното
Лоран Мекис и Матия Биното; снимка Ферари

„Какво може да се направи с 5, 7 или 10 милиона? Това е просто изчисление. 7 милиона са около 70 инженери (тоест около 100 000 годишна заплата на човек – б.р.), които биха дали значително подобрение във времето за обиколка. Това е един пример. Тоест, ако се замислите каква сила има в тези финансови правила, то ще видите, че те вероятно превъзхождат и техническия, и спортния регламент. Помислете колко време се крие в подобни числа. Ето защо очакваме справедлив подход и пълна прозрачност“, коментира спортният директор на Ферари

„Ако за момент се замислите колко трябваше да се свият големите отбори, ще разберете колко време се крие във всяко неспазване на ограниченията. Всеки милион, всичко похарчено извън постановения бюджет се превръща в подобрение в десети от секундата. Наясно сме, че финансовите правила имат повече предимства, отколкото недостатъци. А може би дори по-важният въпрос в случая е как това предимство се пренася към следващите шампионати. Това вероятно е първият въпрос, на който искаме отговор. Ако си нарушил регламента през 2021 г., какво предимство носи това за 2022-ра? 2023-та? А след това може да се помисли относно времето на налагане на наказание и как санкцията да има смисъл“, допълни Мекис.

Гюнтер Щайнер каза, че не е в ничий интерес да се търси промяна в правилата.

„Според мен винаги има вратички. Ако има нарушение мисля, че трябва да получим информация и всички да са наясно какво се е случило. Трябва да сме сигурни, че в бъдеще няма да се размие смисълът от бюджетния лимит. Сигурен съм, че ФИА ще се погрижи за това, защото не е в ничий интерес да разводняваме регламента и да създаваме допълнителни възможности (за нарушения)“, каза шефът на Хаас.

Фредерик Васьор от Алфа Ромео изобщо не бе убеден, че са нужни допълнителни разяснения. Освен това бе категоричен, че са необходими сериозни наказания ако се установят нарушения.

„Имахме две години да обсъждаме всичко с ФИА и да искаме пояснения. Мисля, че в един момент получавахме някакво разяснение относно финансовите правила почти всяка седмица. Това означава, че отборите задават въпроси, а ФИА изпраща отговора си до всички. Личното ми мнение като представител на малък екип е, че финансовите регулации бяха най-сериозната промяна във Формула 1 от 20 години насам. Не трябва да застрашаваме нещо такова. Ако бюджетният лимит се премахне, може би това няма да е краят на F1, но почти.“

„Развойният бюджет на Алфа Ромео за един сезон е от порядъка на 2,4 милиона. Тук говорим за надвишаване на ограничението с тройно по-голяма сума (5% от миналогодишния лимит възлиза на $7,25 млн. – б.р.). Преди две години ни дисквалифицираха за 0,9 мм. Мерцедес миналата година в Сао Пауло – за нещо от порядъка на 1 мм. Всичко трябва да се разглежда в перспектива“, обясни Васьор

Другият пример след тези на Ферари и Алфа Ромео дойде от Андреас Зайдл от Макларън. Ръководителят на отбора от Уокинг посочи, че от миналата година два отбора (без да ги назовава) провеждам агресивна кампания за наеманe на нови хора, предлагайки фантастични заплати в условия на ограничени бюджети.

„ФИА има задължение да разреши нещата по един прозрачен начин, защото ако някой харчи повече пари, то това очевидно води до предимство в представянето. Нашият тим трябваше да вземе наистина сериозни мерки при въвеждането на бюджетните ограничения. Ние също трябваше да освободим някои хора, на други намалихме възнагражденията или им замразихме заплатите. Това са са много, много сериозни неща.“

„Същевременно два отбора проведоха изключително агресивна кампания за привличане на хора, която всъщност все още продължава. В преговорите се размятаха невероятни заплати. Предлагаха се невероятни облаги от тези компании. Всички отстрани се чудехме как е възможно това в тази нова реалност във Формула 1, докато нашите хора се борят с предизвикателствата. Затова ще приветстваме яснота по въпроса. В крайна сметка ще разберем какво е станало и защо определени отбори са в състояние да вършат определени неща, докато ние просто не сме в позиция да правим подобни оферти на хората си“, разказа Зайдл.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FORMULA 1® (@f1)