ФИА направи промени по пистата в Австралия. Причината за това беше свързана с инцидентите на Александър Албон и Джордж Ръсел по време на миналогодишната надпревара. Модификациите включват по-ниски бордюри, преместени бариери и увеличени зони за сигурност.
Последният рейс уикенд в Австралия се проведе в края на март 2024 г. Той беше запомнен с двойната победа на Ферари, отпадането на Макс Верстапен, както и няколкото сериозни катастрофи.
Още в началото на уикенда Александър Албон претърпя тежка катастрофа на шести завой. В резултат на това шасито на неговия болид беше унищожено и трябваше да се замени. От Уилямс обаче не разполага с резервно шаси, заради което предоставиха на Албон болида на Логан Сарджънт. Така американецът не взе участие в квалификацията и състезанието, макар и не по негова вина
Инцидентите на Албърт парк продължиха и по време на състезанието. В заключителната фаза Джордж Ръсел водеше битка с Фернандо Алонсо за местата в дъното на топ 10. Пилотът на Мерцедес изгуби контрола над своя болид след минаване извън трасето. След удара Мерцедес-ът се върна обратно на състезателната линия и създаде сериозна опасност. В крайна сметка това сложи край на Гран при на Австралия и повдигна сериозни опасения за безопасността на градското трасе.
ФИА разследва случилото се и реши да направи някои промени по пистата в Австралия. Бяха разгледани няколко потенциални решения. Един от тях беше промяна на профила на завоя с цел намаляване на скоростта. Друг вариант беше замяна на чакълената зона за сигурност с такава, на която има асфалт, както коригиране на бариерите, за да се предотврати отскачането на автомобилите обратно на пистата.
В крайна сметка ФИА избра да помени разположението на бариерите, за да намали риска от връщане на автомобилите обратно на състезателната линия след удар. Освен това бордюрите в завои №6 и №7 са заменени с един-единствен бордюр, който е разположен по-ниско от повърхността на пистата.
Тази корекция премахва прехода от отрицателни към положителни бордюри. Този фактор преди допринасяше за неустойчивостта и нестабилността на автомобилите. Освен това беше удължена съществуващата чакълена зона за сигурност. Така трябва да се повиши безопасността при евентуално излизане извън трасето в Австралия
„След прегледа на миналогодишното събитие на Албърт Парк бяха одобрени няколко промени в завои 6 и 7 в сътрудничество с местната ASN и организаторите на Гран при“, каза говорител на ФИА.
„Бордюрите на изхода на завой №6 и върха на завой №7 бяха заменени с една спецификация на негативен бордюр. Тази корекция премахва прехода от отрицателен към положителен бордюр, който съществуваше в тази зона и който преди това беше решен чрез локална модификация (шлайфане) на бордюра, за да се осигури по-плавен преход между видовете бордюри. Целта е да се премахне възможността този преход да дестабилизира автомобила.“
„Освен това зоната за сигурност с чакъл вече се простира до задната част на бордюра. Бариерата от лявата страна на завой 7 също е преместена и препрофилирана. Така трябва да се намали възможността за спиране на автомобил в позиция близо до състезателната линия след удар в енергоабсорбиращата бариера в тази зона.“
„Тези промени бяха предложени въз основа на обратна връзка от отдела за безопасност на ФИА след постоянния анализ на всички писти, както и на мненията на пилотите и отборите. Те имат за цел да осигурят подобряване на безопасността, като същевременно запазят динамиката на завоите и вълнуващите състезания.“
Очаква се тези промени по трасето да бъдат приветствани от пилотите, когато отново посеят Австралия в средата на следващия месец. Проблемът с тази секция е от поне няколко години. През сезон 2023 Албон отново катастрофира тук по време на състезанието и предизвика червен флаг.
Миналата седмица беше обявен новия титулярен спонсор на Гран при на Австралия– Louis Vuitton. Модната компания замени Rolex, който изпълняваше тази роля в последното десетилетие.
Ticking down to lights out in Melbourne 👀#F1 pic.twitter.com/A3V9GKHwyB
— Formula 1 (@F1) January 31, 2025