Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 ФИА направи промени при използването на червен флаг в квалификациите в F2...

ФИА направи промени при използването на червен флаг в квалификациите в F2 и F3

1510
0
червен флаг, червено знаме, организатори, организаторите
снимка: Виктор Алекян

ФИА направи промени при правилата на червен флаг в квалификациите в F2 и F3. Според актуализирания правилник, пилотите от двата поддържащи шампионата ще загубят времената си, ако предизвикат спиране на сесията. Това правило обаче няма да се използва в F1.

Новото допълнение към спортния правилник на F2 и F3 бе добавено съвсем наскоро. Според него, всеки пилот, който бъде сметнат за „единствено“ отговорен за предизвикването на червен флаг по време на квалификационните сесии, ще загуби своето време

Новото правило за червения флаг е много подобно на това, което вече се прилага в други серии като Индикар. Там ако даден пилот предизвика спиране на сесията по своя вина, той губи последните си две квалификационни обиколки. В IMSA също има подобни правила, които не позволяват на състезателите да правят такива своеволия.

Правилото обаче няма да се прилага в F1. Това се случва на фона на оплакванията на пилоти, които са били потърпевши от грешките на свои колеги. Най-известните случаи са свързани с инцидентите на Шарл Льоклер и Серхио Перес в Монако през 2021 и 2022 г. Тогава двамата претърпя инциденти в самия край на Q3 и така гарантираха челните си стартови позиции.

Актуализацията на правилника беше приветствана от ръководителите на отбори във Формула 2 и Формула 3.

„Всъщност съм съгласен с това. Мисля, че няма нищо по-лошо от това някой да отиде и да вземе полпозишъна, като съсипе сесията за всички останали“, обясни Оливър Оукс.

„Предполагам, че зависи от това дали пилотът е допуснал невинна грешка или не. Винаги казвам, че при такива правила понякога ги искаш, но после ги мразиш“, добави ръководителят на Хайтек.

Шефът на Кампос Рейсинг Адриан Кампос заяви, че все пак ще очаква от пилотите да натиснат до краен предел в квалификациите, дори и със заплахата най-добрите им времена да бъдат заличени, ако катастрофират или се завъртят извън сесиите

„В края на краищата квалификацията си е квалификация – в нея трябва да се поемат рискове. Ако имаш инцидент, защото си рискувал прекалено много, ще стартираш от задната част на стартовата решетка и в двете състезания. Това е риск, който всеки пилот трябва да поеме, дори и при това правило.“

„Не мисля, че то ще се промени много. Разбира се, не искаме някой да предизвика нарочно червен флаг, за да запази временния пол до края на сесията. Тази промяна ще също ще помогне. Но това е нещо, за което очевидно никога не сме мислили, така че то не променя много от нещата за нас“, обясни Кампос.

F1 все още не е въвела същото наказание за пилотите, които нарушават квалификационните сесии. Въпреки това отборите от F2 и F3 не са обезпокоени от несъответствието между поддържащите серии и световния шампионат.

„Честно казано, не знам защо не го въведат и във Формула 1“, каза шефът на ART Гран при Себастиан Филип. „Може би защото при тях има по-малко червени флагове. Може би ние пробваме нещо, за да се опитаме да избегнем наличието на толкова много червени флагове. Не съм сигурен, че това би променило много.“

На практика младежките категории ще се използват, за да се изпробва ефективността на новото правило за червените флагове. Според Кампос, след това то може да бъде въведено и в F1.

„Както и в някои други случаи в миналото, когато искаш да приложиш нещо ново, не знаеш дали е положително или не, ако не го изпробваш“, каза испанецът.

„Предполагам, че това е нещо, което ние ще приложим преди тях. Ако това е правило, което е успешно и прави нещата още по-справедливи, вероятно и те ще се замислят дали да не го приложат.“

Оукс обаче твърди, че наличието на равнопоставеност между F1, F2 и F3 не винаги е възможно

„Не е лесно да се каже по отношение на това дали трябва да сме близо до F1 или не. Може би бихме искали да бъдем – защото това е нещо, което децата гледат по телевизията – но мисля, че всъщност понякога е трудно да се разбере. Има толкова много нюанси, които са различни“, добави шефът на Хайтек.