ФИА проведе разследване на ситуацията с появилия се на пистата Сузука, докато колоната от пилоти още се движеше зад кола за сигурност. След заседанието на Световния съвет за автомобилен спорт на федерацията по-рано тази седмица бе съобщено, че са установени „процедурни проблеми“. Днес бе публикуван целият доклад, като освен това се посочва, че ще бъдат въведени редица промени.
„Рейс контролът на Сузука заедно с дистанционния операционен център в Женева са вземи предвид условията на пистата – мокро трасе – и видимостта на пилотите. Прегледани са всички видео материали, телеметрията на рейс контрола и данни от дистанционния операционен център. Преценени са поведението на пилотите, работата на маршалите на пистата и шофиращите машините за отстраняване на болиди“, се казва в заключението.
„ФИА непрекъснато подобрява и анализира ситуации като случилото се на Сузука, за да може опасността да се намали до минимум. Анализът заключи, че всички процедури на ФИА са били спазени.“
„След инцидента на Карлос Сайнц (Ферари) на 12-ти завой пистата бе неутрализирана със сейфти кар преди маршали и тежкотоварна техника да се появи на пистата. Анализът сочи, че тежкотоварна техника не би трябвало да се използва ако всички коли не са зад сейфти кара. Маршали и допълнително оборудване трябва да излизат само в условия, позволяващи бързото и безопасно прибиране на коли. Автомобилът Алфа Таури на Пиер Гасли не е бил засечен веднага в питлейна. Рейс контролът не мониторира задължително всички коли, които може да спрат в бокса по време на период със сейфти кар, тъй като се занимава в по-голяма степен с възникнали инциденти.“
„Обсъдено е дали влизането на тежкотоварна машина на пистата не е било прибързано с оглед условията на трасето. Отбелязано е, че наличието на такъв тип превозни средства в подобни условия на Сузука е чувствителен въпрос с оглед на трагични инциденти от миналото. Заключението на ФИА е, че в ретроспекция би било по-разумно ако пускането на машината бе отложено.“
В заключенията се посочва също така, че рейс контролът управлява директно колите, намиращи се зад автомобила за сигурност. Не можел обаче да влияе на тези, намиращи се на други места по трасето. Изрично се казва, че е задължение на пилотите да спазват ограниченията на скоростта при съответните условия.
„Пилотите освен това са длъжни да прилагат здрав разум през цялото време“, се допълва в изявлението на ФИА.
Разгледани са още ситуациите с гумите и дренажа на пистата. Тепърва ще се водят дискусии с Пирели относно гумите за мокра настилка. С организаторите от Сузука ще се обсъди по-добро отводняване на настилката.
В резултат на разследването от ФИА ще въведат следните мерки:
- Ще се изпраща съобщение до отборите чрез системата за съобщения и ще се казва по интеркома на ФИА, че на пистата излиза тежкотоварна машина. Задължение на отборите ще е да информират пилотите.
- Ще се наблюдава изрично статутът на всички автомобили на пистата зад сейфти кар и в питовете.
- Ще се подобрят процедурите така, че задачите да се разпределят по-добре сред членовете на рейс контрола.
- Режим на динамичен виртуален сейфти кар с нова функция, променяща делта скоростта, която пилотите трябва да следват в сектори с инцидент.
„За останалите надпревари от сезон 2022 ФИА няма да използва системата със сменящи се рейс директори. От Гран при на САЩ в Остин и за надпреварите в Мексико, Бразилия и Абу Даби ролята на рейс директор ще изпълнява Нилс Витик“, съобщиха още от ФИА.
Това означава поне временно отстраняване на Едуардо Фрейташ. Той бе рейс директор на Гран при на Япония.
Ще се ревизира и правилото за разпределение на точките в скъсени надпревари.
FIA to implement procedural measures based on the findings of the review into incidents at the 2022 Japanese Grand Prixhttps://t.co/EZVyatFGy6
— FIA (@fia) October 21, 2022