ФИА разкри плюсовете и минусите при правилата за горна граница на разходите. Според Никола Томбазис, мярката е помогнала за намаляване на разликите между някои отбори. От друга страна обаче, ограничаването на харчовете е затруднило дадени екипи да направят огромен скок напред в развитието си.
Таванът на разходите бе въведен през 2021 г. Той ефективно ограничи финансовите предимства на отбори, които разполагат с много повече финансови средства спрямо други.
Преди да бъде въведено финансовото ограничение, големите отбори в F1 можеха просто да похарчат повече пари. Така те успяваха да поправят някоя грешка в дизайна или в развитието на колата
Сега обаче всички отбори трябва да се замислят два пъти, преди да инвестират в основен ъпгрейд в опит да отстранят непредвиден проблем с представянето. Това е така заради ограничените финансови ресурси, които могат да използват.
Тези правила поизравниха условията и доведоха до повече конкуренция в F1. Тази политиката обаче изигра лоша шега на Ферари и Мерцедес. Двата тима заложиха на концепции, които се оказаха крайно неефективни. За съжаление, Ферари и Мерцедес не могат да правят сериозни промени в своите автомобили, тъй като биха надвишили горната граница на разходите. В същото време Ред Бул доминира в спорта. Дизайнът на тима от Милтън Кийнс дори бе изкопиран от някои тимове.
Директорът комисията за едноместни състезателни автомобили на ФИА Никола Томбазис призна непредвидените последици, които са предизвикали ограниченията на разходите. Той вярва, че трябва да има баланс между финансовата справедливост и способността на отборите да се възстановяват от грешките, които са допуснали
„Проблемът с финансовите регулации е, че от една страна те означават, че някой не може да харчи три пъти повече от друг, което е добрa новина“, каза Томбазис.
„Но от друга страна те означават също, че ако си зад някого, не можеш просто да хвърлиш всичко и да направиш голямо подобрение. В по-старите времена някои отбори понякога започваха зле сезона и се намираха в наистина много лошо положение. Това е така защото може да са объркали проекта, концепцията или нещо друго. Така те постигат слаби резултати и са унизени през първите няколко състезания.
„Участвал съм в такава ситуация преди. В този случай правиш огромен пакет за обновяване за Барселона, Канада или нещо подобно. На практика преработваш целия автомобил като луд за три-четири месеца, а след това печелиш състезания през останалата част от сезона“, обясни Томбазис.
„Финансовите правила [в момента] ограничават количеството ъпгрейди, които можеш да направиш. Така че да, ако някой е по-назад, възстановяването може да бъде доста дълго и болезнено“, каза още представителят на ФИА.
Горната граница на разходите в F1 на практика елиминира борбата между най-богатите екипи в спорта. Сега те не водят война за това кой да разработи по-силен автомобил. Това доведе и до обсъждане на възможността за облекчаване на техническите правила в спорта, което от своя страна би позволило по-голямо разнообразие и иновации сред отборите
Томбазис разкри потенциалните ползи от една по-свободна регулаторна среда. Той обаче признава и необходимостта да се балансира между това нещо дългогодишния ангажимент на ФИА да гарантира безопасността и справедливостта в F1.
„Съществува тънка граница между прекалено голямото ограничаване. Напълно ясно, че F1 е технологичен спорт и трябва да остане такъв“, каза гръцкият инженер.
„Но от друга страна, при прекалено голяма свобода има потенциално много големи разлики между автомобилите, а това е много трудна линия за следване. Ясно е, че ако попитате някой инженер от отбор, той ще каже, че това е твърде голямо ограничение. Самият аз съм инженер. Затова бих се радвал, ако всички автомобили водеха пълна технологична битка. Но трябва да вземем предвид, че има и други фактори, които са важни за спорта.“
„Освен това, в сравнение с по-старите времена, когато може би имаше малко повече свобода, имаме финансови регулации. Трябва да се опитаме да ограничим и някои от дейностите, които се извършват.“
Ако няма такива ограничения, някои тимове биха изградили някакво предимство чрез даден проект за научноизследователска и развойна дейност. След това те могат да имат това предимство за дълго, дълго време, без шанс другите отбори да ги настигнат заради ограничените разпоредби.
„Има една граница между свободата и наличието на конкурентен шампионат. Освен това финансовите регулации ни поставят на много трудно място. Така че не мисля, че има идеален отговор на това нещо“, завърши представителят на ФИА.
FIA Prize Giving 2023 Baku – photo dump.
As we approach the new year, let’s continue to celebrate the spirit of competition, sportsmanship, and unity. Wishing everyone a merry christmas filled with gratitude, joy, and the company of loved ones ✨✨✨ pic.twitter.com/XIZlwbaSY7— FIA (@fia) December 25, 2023