Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 ФИА въвежда нова система за изчисляване местата на грида за пилоти с...

ФИА въвежда нова система за изчисляване местата на грида за пилоти с наказания

1831
0
Пиер Гасли, Алфа Таури, писта, старт, Формула 1, F1, ФИА
снимка: Ред Бул Контент Пуул

Прилагането на правилата от страна на служителите на ФИА по време на състезателни уикенди във Формула 1 отдавна е предмет на многобройни дискусии. Един от въпросите, които отново се обсъждаха и през сезон 2022, бе за многобройните наказания, налагани при използване на допълнителни компоненти от задвижващата система, скоростни кутии и т.н. Натрупват се безброй санкции и тази година отново имаше случаи, при които не бе ясно кой къде ще стартира.

По време на уикенда за Гран при на Белгия например доста екипи решиха да сменят задвижващи системи (или компоненти от тях) на някои от пилотите си. От Ферари дори опитаха да приложат тактика заради формулировката на правилата. В регламента се посочват санкции до 15 места назад на грида и надхвърлящи 15 позиции. Затова от Скудерията направиха две смени при Шарл Льоклер, всяка с до 15 места наказание. Впоследствие стюардите уточниха, че наказанията се натрупват, а не се смятат по отделно.

След това в Италия стана дори още по-сложно. След квалификацията на пистата Монца единствено Льоклер бе сигурен в мястото си на стартовата решетка. Той спечели полпозишъна. Макс Верстапен и Фернандо Алонсо мислеха едновременно, че са седми. Валтери Ботас се класира 12-ти в сесията, имаше наказание от 15 места, а в крайна сметка бе 15-ти на грида – преместване само с 3 места. Карлос Сайнц бе с две санкции „преместване в дъното на стартовата решетка“. Юки Цунода получи три различни наказания. Изводът бе, че след първото пращане накрая на стартовата решетка следващи санкции са просто безсмислени. След това имаше призиви за уточнение на системата, защото се оказва, че квалификацията на практика не определя местата на пилотите на старта.

След заседанието на Световния съвет за автомобилен спорт на ФИА бе обявено, че се въвежда нова система. Тя влиза в сила незабавно.

След заседанието на Световния съвет за автомобилен спорт на ФИА бе обявено, че се въвежда нова система. Тя влиза в сила незабавно. Системата стартира с „номинално празна стартова решетка“, тоест началните варианти са предварителни. После продължава по следния начин:

  • Пилотите с наказания от 15 или по-малко наказания ще получават временна позиция на стартовата решетка. Тя ще е равна на позицията им от квалификацията плюс броя места от наказанието. Ако двама или повече пилоти се окажат на една и съща временна позиция на грида, но редът им ще се определя от класирането им в квалификацията.
  • След разпределянето на временни позиции в съответствие с наказанията пилотите без санкции ще получат незаетите места според класирането си в квалификацията. После ще се разпределят състезателите с временни позиции.
  • Пилоти с наказания, възлизащи на повече от 15 места назад на стартовата решетка, или със санкция, изпращаща ги в дъното на грида, ще бъдат подреждани зад всички останали (тоест зад тези без наказания и с наказания до 15 позиции). Крайните позиции ще се определят спрямо класирането им в квалификацията.

В повечето публикации относно новата система се посочва, че от ФИА са „изяснили“ как се изчисляват местата на стартовата решетка. От самата федерация смятат, че точно това са постигнали. Формулировките обаче предполагат различни въпроси, които вероятно ще подлежат на тълкуване от рейс контрола и стюардите на ФИА.