Емерсон Фитипалди коментира възможностите за завръщането на F1 в Южна Африка. Двукратният световен шампион заяви, че ще се радва да види пистата Киалами обратно в календара на световния шампионат след 30-годишно отсъствие.
Добавянето на състезание в Южна Африка се очертава като следващия основен приоритет за ръководството на световния шампионат. F1 не е посещавала Киалами от сезон 1993. Тогава се провежда последното състезание от Формула 1 на трасето край Йоханесбург, спечелено от Ален Прост с Уилямс.
Киалами приема надпревари от F1 в периода 1967-1985 г. Всички те са били част от шампионата, с изключение на 1981 г. Тогава част от отборите бойкотират старта. Така в крайна сметка резултатите от събитието не се зачитат официално.
Оригиналната конфигурация на Киалами е 4.104 км и включва 9 завоя и дълга старт-финална права, на която се случват повече изпреварвания. След сезон 1985 трасето бива извадено от календата на спорта от тогавашния президент на ФИА Жан-Мари Балестр
Киалами успява да се върне в графика на F1 през 1992 и 1993 г. Трасето в Южна Африка вече е коренно различно разположение и дължина от 4.261 км, като е запазена съвсем малка част от оригиналното оформление, което не включва дългата старт-финална права.
Въпреки очакванията, Гран при на Южна Африка така и не постигна толкова желания успех. Следователно събитието е извадено от календара на F1 в края на 1993 г. заради финансови причини и така не се връща до ден днешен.
През годините бяха правени няколко плана за връщането на Киалами в F1. За съжаление нито един от тях не успя да бъде реализиран.
В момента F1 продължава да разширява дейността си в различни територии на света. Това важи най-вече Съединените щати, където тази година ще стартове в Остин, Маями и Лас Вегас. Един от другите фокуси на спорта е свързан с осигуряването на състезание в Южна Африка на пистата Киалами. Южноафриканското трасе обаче ще трябва да получи статут на клас 1 на ФИА.
Киалами претърпя сериозна реконструкция след като смени собствеността си през 2015 г. Сегашната дължина на пистата е 4.529 км и включва удължена старт-финална права и добавянето на още няколко завоя
Въпреки очакванията, трасето край Йоханесбург така и не попадна в календара на F1 за 2023 г. Причините за това бяха свързани най-вече с невъзможността за осигуряването на достатъчно средства за събитието. Освен това пистата трябва да претърпи няколко промени, за да получи нужната хомологация от ФИА.
Междувременно Емерсон Фитипалди заяви, че ще се радва да види Киалами обратно в календара на F1. Двукратният световен шампион има записани два подиума в Южна Африка през 70-те години на ХХ век. Наскоро той сподели впечатленията си от участията си на пистата Киалами.
„Имах късмета да се състезавам в Гран при на Южна Африка повече от 10 години. Това беше фантастична Гран при. Средата там е коренно различна спрямо всяка друга точка в света. Да, сигурен съм, че в Киалами обичат автомобилните състезания“, сподели Фитипалди.
Фитипалди разясни и значението на Киалами в историята на F1
„Ще се радвам да видя Киалами обратно в календара на F1. Там има толкова много история. На това трасе са се състезавали легенди като Джим Кларк, Джеки Стюарт, Дени Хълм, Брус Макларън, Джак Брабам, Греъм Хил, Ники Лауда и др. Затова вярвам, че тази история трябва да се върне.“
Фитипалди сподели впечатленията си от еПри на Кейптаун. Състезанието по улиците на крайбрежния град прие петия кръг от сезон 2022-23 във Формула Е. По този начин Република Южна Африка прие първия си старт от шампионат на ФИА след повече от 20-годишна пауза. Според Фитипалди, сега е време Формула 1 също да се завърне в страната.
„Преди няколко седмици имаше състезание от Формула Е в Кейптаун, което беше много успешно. В края на месеца пък ще има надпревара в Сао Пауло. Смятам, че чудесно Бразилия да приеме такова събитие първи път.“
Двукратният световен шампион изтъкна разрастването на 1 в Близкия изток. Той вижда в това начин да се привлекат нови фенове към спорта, както и да се стимулира туризмът в този регион: „Всяка страна и население, в които можем да привлечем към състезанията, са много важни за спорта.“
„Близкият изток се развива. Бях в Дубай по Коледа. Да ви кажа честно този град е станал много международен. Саудитска Арабия също вече е отворена за туризъм. Затова мисля, че времето е чудесно за посещение и от европейците. Тези страни дори имат много туристи от Бразилия.“
„Сега на картата на Близкия изток ще има флаг на F1. Следователно всяка страна ще създаде нова врата за туризъм, за която дори не знаехме, че е възможна. Това са много добри като гостоприемство страни и там има страхотни хора, които ни обичат“, каза още бившият пилот на Лотус и Макларън.
Накрая Фитипалди сподели и впечатленията си като бивш пилот и фигура, свързана с F1. Бразилецът призна, че все още чувства чудесно, когато вижда повече шум около спорта и разбере как той се е разширил по целия свят.
„Много е важно, че привличаме нови фенове на F1 в нови страни по целия свят. Формула 1 става все по-популярна, което е страхотно. Освен това за спорът е чудесно, че има възможност да посещава повече страни. Аз съм бивш състезател и обичам да гледам цялата шумотевица около F1 по телевизията“, завърши Емерсон Фитипалди.
Възможността за състезание на Киалами в близко бъдеще е добра за спорта. Но не трябва да се забравя и каква е суровата реалност в Южна Африка. През последните години републиката се сблъска с огромни икономически и инфраструктурни проблеми, които причиняват продължителни ежедневни прекъсвания на електрозахранването. Това разбира се повдига въпроса дали една Гран при няма да излезе прекалено скъпо за организаторите на събитието и страната като цяло.
В края на февруари Южна Африка прие втория кръг от сезон 2023 в Intercontinental GT Challenge. Състезанието носеше името „9 часа на Киалами“ и бе спечелено от автомобил на БМВ с екипаж Шелдън ван дер Линде, Дрис Вантоор и Чарлз Вертс.
Вижте тази публикация в Instagram.