Форд иска да остане в F1 за дълъг период от време. Това заяви Марк Ръшбрук. Той изрази желание новите правила да останат в сила възможно най-дълго и беше категоричен, че електрификацията е причината Форд отново да избере да участва в световния шампионат.
Форд се подготвя за дългоочакваното си завръщане във Формула 1 през 2026 г.. Американският автомобилен гигант си партнира с Ред Бул и разработва новата задвижваща система в Милтън Кийнс. Така Форд ще сложи край на повече от 20-годишното отсъствие от F1. В края на 2004 г. марката напусна спорта и продаде тогавашния отбор на Ягуар именно на Ред Бул.
Завръщането на Форд съвпада с въвеждането на новите технически правила за задвижващите системи. Те включват 50/50 разпределение на производителността между двигателите с вътрешно горене и хибридната система.
От Форд неколкократно заявяват, че по-голямата електрификация е причината да се върнат в F1. Затова Марк Ръшбрук беше категоричен, че дългосрочното участие на марката зависи от това дали ще се запазят турбо-хибридните агрегати. Американецът също така поясни, че дългосрочната амбиция на Форд не е само да се състезава, но и да оформя бъдещето на F1 в партньорство с други производители
„Това определено е нашето намерение“, сподели Ръшбрук. „Ангажирани сме да работим с всички останали заинтересовани страни за това, което е правилно за бъдещето на този спорт.“
„Дали ще бъде точно това, което иска всеки един производител? Не мисля. Но това е част от процеса. В крайна сметка, ако тази дискусия е точно това, което искаме и всеки друг производител напусне, тогава този спорт няма да бъде здравословен.“
Ръшбрук също така подчерта значението на сътрудничеството извън пистата.
„Ние знаем това. Другите производители също го знаят. Трябва да работите заедно за доброто и здравето на спорта. По принцип това означава да бъдете партньори и извън пистата. Искате да се състезавате ожесточено на пистата, но трябва да работите заедно и извън нея“, добави глобалният директор на Форд Пърформанс.
Коментарът на Ръшбрук е в отговор на скорошните дискусии за евентуално връщане на V10 двигателите след няколко години. F1 и ФИА проведоха дискусии с производителите по време на уикенда в Бахрейн. В крайна сметка беше взето решение да се запазят настоящите правила поне до 2030 г.
Форд беше един от противниците на евентуалното връщане на V10 двигателите, заедно с Ауди, Хонда и Мерцедес. Според Ръшбрук, запазването на хибридите ще определи бъдещето на Форд в спорта
„Във Форд Мотор Къмпани вярваме, че трябва да има някаква форма на електрификация“, заяви Ръшбрук. „Това е част от нещата, които ни привлякоха към правилата за 2026 г. Става въпрос за баланса между ДВГ (двигател с вътрешно горене) и електрификацията.“
„Трябва ли да бъде 50 на 50? Не, не е задължително. Стига да имаме възможност да допринасяме, да се учим и да внасяме знания в нашите шосейни автомобили, F1 ще бъде мястото, което търсим“, добави американецът.
Ръшбрук също така коментира как биха изглеждала F1 в бъдеще и дали е възможно отново използване на двигатели с повече цилиндри.
„Имаше много дискусии, но е твърде просто да се каже само V10 или V8. Има толкова много начини да се реализира подобно нещо. Наистина трябва да се навлезе в детайлите, за да се види дали нещо може да работи или не.“
„Може да има някаква рамка. Но не мога да кажа дали тя съответства на това, което Форд Мотор Къмпани иска, или не.“
Бъдещето на двигателите в F1 не се отнася за това дали ще са V10 или V8 и колко електрическа мощност включва, но и дали двигателят трябва да остане с турбокомпресор.
„Точно така. Но тук говорим наистина в дългосрочен план. Вече има някои аспекти, по които всички сме съгласни, но и някои области, в които мненията все още се различават“, заключи Марк Ръшбрук.
Този уикенд Форд ще се включи в 24-те часа на Льо Ман. Американският производител участва в клас LMGT3 с тима на Протон Компетишън и модела Мустанг GT3. Преди това ще се проведе подгряващо състезание, носещо името Mustang Challenge Le Mans Invitational. В него ще се включат редица знаменитости, включително главният изпълнителен директор на Форд Джим Фарли и кинозвездата Франки Мюниц.
Mustang Challenge officially hits the Mulsanne straight for the first time at the Le Mans Invitational for Practice 1! #MustangChallenge #GoLikeHell pic.twitter.com/eZ5n4adHpM
— Ford Performance (@FordPerformance) June 11, 2025














