Формула Е планира да въведе гуми за мокра писта. Това ще се случи след навлизането на новата ера Gen4. Тогава в шампионата ще има нов доставчик на гуми- Бриджстоун- който ще разработи специална смес, подходяща за наводнено трасе.
Състезанията на мокро бяха основна тема след влизането на ерата Gen3 в началото на 2023 г. В момента Формула Е използва гуми, разработени от Hankook. Те имат канали и са подходящи за всякакви метеорологични условия, разработени от Hankook.
Гумите на Hankook бяха доста критикувани от пилотите във Формула Е. Те бяха особено недоволни от тях при движение на мокра писта. Най-сериозният проблем беше свързан с тяхното загряване при по-ниска температура. В същото време сцеплението продължава да бъде изключително ниско, което на свой ред довежда до грешки и неприятни инциденти
Традиционно състезателните уикенди от Формула Е се провеждат на сухо трасе. Но от началото на сезон 2024-25 има доста сесии, които бяха на мокро. Такъв беше и случаят в последните три уикенда в Монако, Токио и Шанхай. При тях имаше поне една сесия и състезание, които са на изцяло мокър асфалт.
Мич Еванс пръв изрази опасенията си още преди откриването на сезона в Сао Пауло. Новозеландецът беше един от малкото пилоти от Формула Е, които са карали на мокро преди началото на кампанията.
„От моя опит карането с тези нови гуми на мокро беше истински шок“, заяви Еванс. „Да, гумата е по-бърза на сухо, но на мокро има огромен, огромен контраст.
„Ако наистина има много дъжд, се съмнявам, че ще можем да се състезаваме. Карал съм с тази гума във влажни условия, също и на много мокро. Да, в момента определено тя е по-скоро гума за сухо, отколкото за мокро.“
Сам Бърд също изрази загриженост за гумите на Hankook още в Сао Пауло. Той се е надявал, че сезонът ще бъде предимно сух. Но до момента очакванията му не се оправдават.
„Мисля, че повечето пилоти се надяват да остане сухо заради новите гуми, които имаме тази година“, коментира Бърд.
„Новите писти, новата смес и структура на гумите за тази година означават, че е много сложи когато вали. Искам да кажа, че и преди е било сложно, но сега е още повече. Затова се надявам да имаме предимно сухо време“, добави британецът, който кара във Формула Е още от 2014 г.
Ник де Врис описа карането на мокро като „оцеляване“. Пилотът на Махиндра Рейсинг стигна до полуфиналната фаза в неделните квалификации в Монако, които се проведоха при тежки метеорологични условия. Подобни на останалите си колеги, нидерландецът излезе от трасето и докосна стената заради липса на сцепление
„Ако е мокро, дори не караш на пълна газ. Това е по-скоро оцеляване, отколкото състезание на мокро“, обясни де Врис . Очевидно уличните писти винаги са предизвикателство на мокро, а нивата на сцепление са ниски. Видяхте това в двубоите и в последните полуфинали, където никой от нас не остана на пистата. И четирите автомобила излязоха от трасето. Това очевидно показва, че условията са били сложни и сцеплението е било ниско.“
Представянето на автомобилите от Формула Е се подобрява с всяка следващата генерация. Затова мнозина призоваха шампионата най-накрая да въведе гуми, предназначени за изцяло мокра писта.
Тази молба в крайна сметка беше чута от ръководството и ФИА. В представянето на болидите Gen4 са включени две смеси за гуми, които Бриджстоун трябва да разработи. Едната е базова смес за суха настилка и лек дъжд , както така наречената гума „тайфун“. Трябва да се използва за екстремни условията, наблюдавани в Монако, Токио и Шанхай
Максимилиан Гюнтер вярва, че вече е време Формула Е да въведе гума за мокра настилка, за да покаже пълния потенциал на технологията си. На въпроса на RacingNews365 дали въвеждането на сместа „тайфун“ за Gen4 е облекчение, пилотът на DS Penske отговори така: „Със сигурност. Мисля, че това е правилното решение. Това трябва да се направи, защото автомобилът ще бъде огромна стъпка по отношение на представянето.
„Да покажем представянето с нещо като чиста гума за суха настилка ще бъде невероятно. Наистина ще се види колко голям потенциал и представяне има в електрическите състезателни автомобили със задвижване на четирите колела и в спецификацията, към която се стремят.“
„Смятам, че всички искаме по-добра гума за мокра писта, която ще получим за ерата Gen4. Така че това е добре. Както казах и по-рано, в крайна сметка, това е едно и също за всички и е голямо предизвикателство. В момента е голямо предизвикателство да караш с гуми за всякакви метеорологични условия, особено когато е толкова мокро.“
„Но да, това е нашата работа. Мога да кажа, че все още много се наслаждавам на това. Трябва да си много… да, можеш да се движиш с колата по пистата. Със сигурност е много тежка работа, но да, все още е страхотно. Така го виждам аз“, добави германецът.
POV: you’re driving a Formula E car in the wet ⚡️
Riding onboard with Taylor Barnard in his @McLarenFE @Hankook_Sport #ShanghaiEPrix pic.twitter.com/DIASugcuzv
— Formula E (@FIAFormulaE) June 1, 2025