Гран при на Сингапур е 15-ти кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2019 г. Състезанието се провежда на свечеряване и до финала му вечерта е настъпила, а пилотите карат на изкуствено осветление.
Първият старт в Сингапур всъщност датира от 1961 г. Тогава състезанието е част от шампионат на име Формула Либре и се нарича Ориент Гран при. Преди обявяване независимостта на града-държава през 1965 г. там се провежда и Гран при на Малайзия. През 1973-та надпреварата е спряна заради опасения за безопасността.
През 2008 г. Сингапур стана част от календара на Формула 1. Конфигурацията на пистата Марина Бей е на Херман Тилке.
That’s definitely not your average „puncture“, @SChecoPerez ? ?#F1 #SingaporeGP ?? pic.twitter.com/HYAPT9dQgU
— Formula 1 (@F1) September 18, 2019
Гран при на Сингапур в числа
Дължина на трасето – 5,063 км
Брой завои – 23 (14 леви, 9 десни)
Брой обиколки – 61
Състезателна дистанция – 308,706
Питлейн – 60 км/ч
Кевин Магнусен държи рекорда за обиколка на Марина Бей – 1:41.905 мин, даден през 2018 г. с Хаас
Люис Хамилтън държи рекорда за обиколка в квалификация на Марина Бей – 1:36.015 мин, даден през 2018 г. с Мерцедес в Q3
Rewind two years, to one of the most dramatic F1 starts of recent seasons ???#F1 #SingaporeGP ?? pic.twitter.com/aZO592rFfw
— Formula 1 (@F1) September 17, 2019
Любопитно
- Нито един отбор не е печелил двойна победа в историята на Гран при на Сингапур.
- Колата за сигурност е излизала поне веднъж в 11 от досега проведените състезания.
- Пилотите губят около 3 кг по време на състезанието само от потене. Температурите и влажността в Сингапур са невероятно високи.
- Загубата на течности влияе и на някои от хората в отборите, така че хидратацията е от първостепенно значение. Препоръчителният прием на вода е от 3 до 5 литра дневно.
- В Сингапур пилотите използват прозрачни визьори, което изглежда невероятно на снимки и телевизионни кадри, тъй като се вижда накъде гледат по време на обиколка
- Пилотите сменят скорости около 62 пъти в рамките на един тур – вторият най-висок брой в календара. По време на миналогодишната надпревара например Люис Хамилтън е направил общо 3100 смени, а Валтери Ботас – 4140. Броят е по-висок при финландеца, тъй като той изкара повече време в трафик.
- Програмата на отборите от Формула 1 е много различна в Сингапур. За да вървят според европейския си график – заради изместените часове на тренировки, квалификация и състезание, екипите закусват около обяд, а обядват към 6 привечер. Времето за вечеря варира според натоварването на отборите, но обикновено е към 1 след полунощ.
Еволюцията на уличното трасе в Сингапур е невероятно висока
Времената от първата тренировка в петък до квалификацията падат с до 3 секунди.
Характерът на трасето е напълно различен от последните две писти, на които се състезаваха екипите от Формула 1 – Спа-Франкоршамп и Монца. Пирели ще предостави на тимовете за предстоящия уикенд най-меките си гуми. Пистата е с ниско сцепление и отборите използват автомобили с високо аеропритискане, за да увеличат скоростта в завоите. Единствено средната скорост на обиколка в Монако е по-ниска от тази в Сингапур.
Хамилтън спечели миналогодишната Гран при на Сингапур. Той използва стратегия с едно спиране в бокса, но други пилоти се бяха спрели на различни тактики.
„Трудно е да се намери по-голям контраст от този между пистите в Монца и Сингапур. Трасето, на което ще се кара този уикенд, има уникални предизвикателства – те са добре познати на отборите”, обясни спортният директор на Пирели Марио Изола.
„Изпреварванията на Марина Бей са доста сложни и отборите ще трябва да са внимателни при избора на подход и стратегия. Вероятността за излизане на кола за сигурност е много висока и може да промени развоя на състезанието. Ще е интересно да видим дали някой ще предпочете медиум в квалификацията вместо софт.”