Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Ботас спечели драматичната Гран при на Австрия

Ботас спечели драматичната Гран при на Австрия

4974
0
Валтери Ботас
Валтери Ботас; снимка: Мерцедес

Валтери Ботас спечели невероятно драматичната Гран при на Австрия, която бе белязана от редица катастрофи, технически повреди и наказания. Втори на пистата завърши съотборникът му в Мерцедес Люис Хамилтън, но той бе със санкция с 5 секунди заради удар с Алекс Албон. Това означаваше, че в топ 3 се класираха Шарл Льоклер и Ландо Норис.

Час преди старта на надпреварата Ред Бул поиска преразглеждане снощното решение на стюардите да не накажат Люис Хамилтън за пренебрегване на жълти знамена в края на квалификацията. От новия запис се вижда, че светлинният сигнал пред англичанина не е бил зелен, както бе посочено в снощното решение, а жълт. Това означаваше двойно предупреждение – с флаг и семафор, така че бе наложена санкция преместване с 3 места назад на грида.

Така Макс Верстапен излезе на първа редица, Ландо Норис стана трети, а Алекс Албон – четвърти. Тото Волф коментира, че Мерцедес приема решението и се пошегува, че екипът от Бракли само вчера не се е занимавал с протест от страна на Ред Бул.

Преди старта пилотите излязоха с фланелки с послание срещу расизма. Голяма част от тях застанаха на коляно по време на изпълнението на австрийския национален химн. Състезателите се разбраха помежду си всеки сам да реши как да изрази съпричастността си.

Температурата на въздуха преди старта бе 27-28 градуса, на пистата – почти 54 градуса. Ботас поведе чисто при изгасването на светофарите

Норис атакува Верстапен, Макс се защити, но пилотът на Макларън не се отказа. Албон се пазеше от Хамилтън, а Шарл Льоклер търсеше как да изпревари Серхио Перес. Карлос Сайнц бе осми, залепи се за пилота на Ферари. Топ 10 допълваха Ланс Строл и Себастиан Фетел, който бе задминал Даниел Рикиардо.

В третата обиколка Албон изпревари Норис за третото място, Ландо скоро загуби още една позиция – от Хамилтън. В челото само Верстапен стартира с гуми медиум. Фетел също бе избрал средната по твърдост смес, както и повечето пилоти във втората половина на грида. В шестия от 71 тура Ботас вече бе на 2,6 сек пред Верстапен. Хамилтън пък настигна Албон, докато Валтери записа най-бърза обиколка.

В 9-ата обиколка Люис изпревари Албон и бе на 4 секунди зад Макс. В 12-ата настана истинска драма за Макс Верстапен. Той намали рязко и обсъждаше режима против блокиране на двигателя по радиото. Успя да се прибере в бокса, където каза, че и спирачки няма. В крайна сметка слезе от болида, а механиците прибраха колата в гаража.

Ланс Строл имаше проблеми със своя двигател Мерцедес и съобщи, че с всеки изминал тур губи все повече мощност. От Рейсинг Пойнт се опитваха да намерят решение. Рикиардо също се движеше много бавно и зад болида му се появи сив дим.

Хамилтън записа най-добра обиколка в 20-ия тур от състезанието. Той бе на 6 секунди зад Ботас

Албон бе трети, а Строл влезе в бокса, но само, за да прибере колата. Ромен Грожан се завъртя и изхвърча в чакъла, успя да се върне на трасето и продължи.

Люис доближи съотборника си на 3,5 сек. Кевин Магнусен пък излетя от трасето при сбутване с Естебан Окон и отпадна. Рейс контролът пусна кола за сигурност, Ботас и Хамилтън влязоха едновременно в бокса. Пилотите до осмо място зад тях – Албон, Норис, Перес, Льоклер, Сайнц, Фетел – също минаха през пита. Ландо и Серхио едва не се удариха на излизане, след като от Рейсинг Пойнт пуснаха невнимателно мексиканския пилот да потегли. Перес сложи гуми медиум, всички останали взеха хард.

В 30-ата обиколка сейфти карът се прибра в пита

Фетел опита да изпревари Сайнц, но се стигна до удар и германецът се завъртя. Върна се в състезанието, вече предпоследен.

В 35-ия тур Ботас бе начело, следван на 0,5 сек от Хамилтън, който искаше да използва целия потенциал на задвижващата си система. Трети вървеше Албон пред Перес, Норис, Льоклер, Сайнц, Гасли, Квят, Окон.

Люис продължи да записва най-силни обиколки. Разликата с Ботас бе малко под секунда. От Мерцедес инструктираха и двамата си пилоти да стоят далеч от бордюрите заради проблем със сензор в скоростната кутия.

„Как точно да избягвам бордюрите?“, попита Хамилтън.

От питуола му отговориха да го прави „колкото може“.

Албон на трета позиция бе на 10,5 сек от Ботас в 46-ата обиколка и на малко над 9 секунди зад Хамилтън. Разликата между съотборниците в Мерцедес бе 1,5-1,6 сек.

Стратегът на тима от Бракли Джеймс Ваулс се включи лично по радиото, за да каже и на Ботас, и на Хамилтън задължително да избягват бордюрите, защото ситуацията е критична

В 50-ата обиколка Грожан излетя от трасето

Мина по страничен, помощен път, върна се на пистата и се прибра в бокса. Джордж Ръсел обаче спря с повреда в задвижващата си система Мерцедес, което предизвика второ излизане на колата за сигурност. Веднага започнаха спирания в бокса – Албон сложи софт, Льоклер взе медиум.

Сайнц също сложи средните по твърдост гуми. Зад Ботас и Хамилтън (с хард) редът бе Перес, Албон, Норис, Льоклер, Гасли, Окон, Сайнц, Джовинаци. Вторият рестарт бе в 54-ата обиколка. Албон взе третото място от Перес и веднага след това Кими Райконен катастрофира. Предно дясно колело се откъсна и излетя встрани.

„Какво, по дяволите, се случи?!“, попита Кими по радиото.

Сейфти карът се върна на пистата за трети път и превеждаше колоната през пита, тъй като болидът на Райконен бе спрял на старт-финалната права.

Колата за сигурност се прибра в 60-ия тур. Албон атакува Хамилтън, англичанинът се защити, при следващия опит в четвъртия завой се удариха и пилотът на Ред Бул изхвърча. Стюардите съобщиха, че разследват инцидента.

Решението им бе санкция от 5 секунди за Хамилтън, а на пистата Льоклер взе третото място, изпреварвайки Перес

Пилотът на Рейсинг Пойнт също получи 5 секунди заради превишаване на скоростта в питлейна. Албон отпадна с повреда в задвижващата система, а Перес и Норис се удариха.

Квят също не завърши надпреварата – задна лява гума се пръсна в предпоследната обиколка.

В самия край на състезанието Норис увеличи темпото, за да намали разликата спрямо Хамилтън. Успя да я сваля до под 3 секунди, което означаваше, че спечели третото място. Втори бе Шарл Льоклер.