Начало Формула 1 ГП на Китай – състезание №1000 от шампионата на F1 – коментари...

ГП на Китай – състезание №1000 от шампионата на F1 – коментари преди старта

1899
0

Шанхай Интернешънъл Съркюит ще посрещне този уикенд Формула 1 за 16-ата Гран при на Китай (12-14 април 2019 г.). Шампионатът пък ще отбележи своето състезание №1000.

Първата надпревара от Формула 1 се провежда на 13 май 1950 г. на пистата Силвърстоун в Англия. Спечелена е от Джузепе Фарина с Алфа Ромео 158 – иновативен състезателен автомобил за онова време. В наши дни участващите в първенството болиди са нов връх на техниката, с хибридни задвижващи системи и изключително сложни конструкции. Китай, където старото и новото се преплитат постоянно, е подходящ домакин за отбелязване на това забележително постижение в историята на първенството, основано през 1950 г.

Пистата в Шанхай перфектно съчетава ин и ян-ът в историята на Формула 1

Дългото 5,451 км трасе с 16 завоя става част от световния шампионат през 2004 г. То е дело, както и останалите нови писти в Гран при, на Херман Тилке. Обратната права е 1,4 км и е най-дългата във Формула 1 (за сравнение, това е дължината на 11 футболни терена или три и половина подредени един до друг самолетоносача). Настоящото поколение състезателни автомобили достига скорост от над 340 км/ч на тази права. Максималната скорост в първата надпревара от F1 – на Силвърстоун през 1950 г. – е от порядъка на 220 км/ч.

Гран при на Китай, Шанхай
снимка: Пирели

Разбира се, точно както всичко друго във Формула 1, твърдението, че Гран при на Китай ще е състезание №1000, има и противници. Доводът е, че през първите 11 години от съществуването на световния шампионат не всички кръгове са според правилата на Формула 1. Индианаполис 500 например се счита за част от първенството, но се провежда според друг регламент. През 1952 и 1953 г. пък целият шампионат е според правилата на Формула 2 заради липсата на достатъчно участници, които да са в състояние да се състезават с автомобили, конструирани според изискванията на Формула 1. От 1950 до 1960 г. 26 старта имат такива особености и отделни статистици смятат, че те не могат да бъдат считани за F1 стартове.

Пистата в Шанхай е свързана с различни спомени за настоящите Гран при отбори.

Гран при на Китай, 2009 г., Себастиан Фетел, Марк Уебър, Кристиан Хорнер, Ред Бул
Фетел, Уебър, Хорнер и тимът на Ред Бул празнуват първата победа на екипа – Китай, 2009 г.; снимка: АТР

Ред Бул например ще отбележи 10 години от първата победа в историята си – двоен успех на Себастиан Фетел и Марк Уебър през 2009 г., постигнат именно на китайското трасе

„Беше нещо невероятно да се кача на подиума и да вдигна конструкторския трофей, въпреки че беше счупен и му липсваше едната дръжка!”, спомня си шефът на екипа Кристиан Хорнер. „Наистина великолепен момент – да погледна надолу и да видя гордостта и емоциите на отбора, как Хелмут [Марко] почти плаче. Всички изглеждаха толкова щастливи от постижението ни. Шанхай винаги ще остане специално място за Ред Бул, защото е сцената на първата ни победа.”

В числа

Брой обиколки – 56

Състезателна дистанция – 305,066 км

Ограничение на скоростта в питлейна – 80 км/ч

Михаел Шумахер държи рекорда за време в обиколка в Шанхай – 1:32.238 мин, постигнат през 2004 г. с Ферари

Себастиан Фетел държи квалификационния рекорд – 1:31.095 мин, постигнат през 2018 г. с Ферари в Q3

Пирели е част от 364 от F1 надпреварите досега

За състезание №1000 компанията предоставя на отборите спецификации C2, C3 и C4 от гамата си (съответно хард, медиум и софт). От доставчика на гуми отбелязват, че времето може да изиграе роля в развитието на надпреварата в Китай. Температурите често са ниски, което увеличава възможността за т.нар. грейнинг, особено в първите свободни тренировки.

През 2018 г. Даниел Рикиардо спечели състезанието (с Ред Бул), като избра стратегия с два питстопа. Развоят обаче бе повлиян от излизането на кола за сигурност.

Пистата в Шанхай е със средно абразивен асфалт и сериозно натоварва гумите. На най-голям стрес е подложена предна лява. Най-тежките завои са 1 и 13.

„Гумите, които ще предоставим този уикенд – C2, C3 и C4 – са почти същите като медиум, софт и ултрасофт, използвани в миналогодишната Гран при на Китай. Надяваме се този избор да доведе до интересни събития на трасето и добър избор от стратегии. Шанхай е доста сложно трасе и е чудесен цялостен тест за представянето и на колите, и на гумите. Има много възможности за изпреварвания, което в комбинация с празненствата за 1000-ото състезание би трябвало да превърне уикенда в забележително събитие”, коментира спортният шеф на Пирели Марио Изола.