Начало Formula 1 News Ботас с победата в Япония, Мерцедес взе конструкторската титла

Ботас с победата в Япония, Мерцедес взе конструкторската титла

3348
0
Валтери Ботас
Валтери Ботас; снимка: Мерцедес

Валтери Ботас спечели Гран при на Япония след страхотен старт и стратегия с две спирания в бокса. Втори на Сузука след невероятна битка с Люис Хамилтън завърши Себастиан Фетел (Ферари). Англичанинът остана трети.

Преди началото на състезанието при изпълнението на националния химн на Япония от Формула 1 изразиха съчувствие към пострадалите и съболезнования към близките на загиналите по време на тайфуна Хагибис хора. Ураганната буря предизвика сериозни поражения, а над 10 души загинаха в различни части на страната. Районът около пистата Сузука не бе толкова сериозно засегнат. Организаторите обаче предпочетоха на много ранен етап да не рискуват и отложиха квалификацията за неделя сутрин.

Отборът на Уилямс се справи със смяната шасито на Роберт Кубица. Полякът катастрофира в Q1, но благодарение на механиците имаше възможност да стартира в надпреварата. Той потегли от питлейна.

На старта Валтери Ботас буквално се изстреля отстрани и поведе колоната

Зад феноменално потеглилия финландец излезе Себастиан Фетел, а Шарл Льоклер и Макс Верстапен се удариха в борба за позиция в първия завой. Люис Хамилтън бе четвърти. Льоклер бе с повреди по предното крило – една от страниците се влачи по асфалта в продължение на цяла обиколка. Той обсъди ситуацията с екипа си, но докато говореха елементът се отчупи. Рейс контролът обяви, че ще разгледа случая. Хамилтън пък каза по радиото: „Не знам защо не му показват предупредително знаме!“

Фетел записа най-добра обиколка още в третия от общо 53 тура, а в четвъртия Шарл смени гуми – сложи медиум

Ботас бе на почти 2 секунди пред Фетел. Хамилтън бе на малко над 3 секунди зад немския пилот на Ферари. Карлос Сайнц заемаше четвърто място, следван от Алекс Албон (който пък се бе ударил с Ландо Норис), Пиер Гасли, Ланс Строл, Нико Хюлкенберг, Серхио Перес, Антонио Джовинаци. Льоклер даде най-бърз тур с медиум.

Рейс контролът реши, че инцидентът между Льоклер и Верстапен няма да има по-нататъшни последици. Пилотът на Ред Бул не бе доволен от това. „Какво? Къде трябваше да отида?! Той просто ме удари!“, бе раздразнената реакция на Верстапен. Стюардите решиха отново да разгледат ситуацията, както и да проверят дали Фетел е направил фалстарт. В 20-ата обиколка оповестиха, че ще разследват удара между Шарл и Макс след състезанието.

В 12-ата обиколка дистанцията между Ботас и Фетел вече бе 4 секунди. Тази между Себастиан и Хамилтън бе намаляла на около 2 сек. Льоклер бе 15-ти след няколко изпреварвания, а Верстапен – 17-ти.

Рейс контролът съобщи, че в крайна сметка Фетел не е направил фалстарт

Разследването вероятно бе предизвикано от това, че при изгасването на светофарите той за момент тръгна и след това спря.

В 15-ия тур тимът на Ред Бул прибра Верстапен в пита и състезанието приключи за него. Албон спря в бокса (от десето място) и сложи гуми медиум. Фетел бе повикан в пита, където взе отново софт. След него Ботас направи питстоп, а изборът на Мерцедес за него бяха средните по твърдост гуми. След това финландецът получи съобщение, че трябва да натисне. „Ти си с два пита, а Люис е с един“, бе инструкцията от питуола.

Хамилтън направи своя бокс в 22-ата обиколка и излезе трети в колоната – зад Ботас и Фетел. Според Мерцедес стратегията с един бокс щеше да е трудна за изпълнение, тъй като износването на гумите се оказало по-високо от очакваното. Англичанинът поиска да разбере как е загубил толкова време спрямо съотборника си, както и защо на автомобила му не бяха сложени твърди гуми. „Хард не изглежда добре при други коли и имаш по-добър шанс с този тип“, бе отговорът от питуола.

В 28-ата обиколка Ботас водеше, на почти 11 секунди зад него бе Фетел. Хамилтън бе на под 7 от Себастиан. Албон вече бе четвърти, а Рикиардо заемаше петата позиция без още да е спирал в бокса. Следваха Сайнц, Гасли, Строл, Хюлкенберг, Перес. Льоклер бе 11-ти и се готвеше да атакува пилота на Рейсинг Пойнт.

Вторият бокс на Фетел бе в 32-ата обиколка, като този път той взе медиум. Върна се трети на пистата, на 20 сек зад Хамилтън. „Гумите са още в добра форма“, съобщи Люис по радиото. През това време Льоклер бе достигнал седмата позиция. Кевин Магнусен пък каза на тима си, че седалката му мърда.

„Загубих много време“, бе следващото обаждане на Хамилтън по радиото

В 36-ия тур Ботас бе за втори път при механиците си. Сложи гуми софт и излезе втори – на 9 секунди зад съотборника си.

„Кажете ми какво трябва да направя, за да спечеля това състезание“, каза Хамилтън по радиото.

През това време Фетел записа нова най-добра обиколка. Ботас пък получи съобщение, че съотборникът му трябва да спира още веднъж. „Сигурни ли сте?, попита финландецът и получи уверение, че на Люис му предстои бокс.

В 42-ата обиколка Хамилтън влезе за втори път в бокса. Взе гуми софт си излезе трети, на малко над 5 секунди зад Фетел. Англичанинът започна серия със сериозно темпо и постигна най-бърза обиколка в състезанието. В 45-ия тур вече бе на 1,2 сек зад Себастиан.

Разликата продължи да се топи и Люис почти се залепи за съперника от Ферари. Междувременно Шарл Льоклер направи трети питстоп в преследване на най-добра обиколка в надпреварата.

5 обиколки преди карирания флаг Хамилтън вече бе директно зад Фетел, като двамата влязоха в трафик. Колкото и близо да бе англичанинът обаче, не успяваше да изпревари Себастиан.

В последната обиколка Перес катастрофира след сбутване с Гасли. Ботас необезпокояван стигна до карирания флаг. Фетел и Хамилтън пресякоха на практика заедно финала. Албон взе четвъртото място в домашния старт на Хонда. Зад него се класираха Сайнц, Льоклер, Рикиардо, Гасли.