Защо гумите за екстремно мокър асфалт през 2022 са значително по-бавни от тези в предишните години. Защо пилотите отбягваха да карат с тях?
Въпрос на Петьо Мартинов
#ClubS1 #askTenchev #Formula1 #FormulaOne #F1 #pirelli
Състезанията на мокра писта са сравнително малко по време на сезоните във Формула 1, но често са едни от най-интересните и запомнящи се надпревари. Разбира се, Гран при на Белгия от 2021 г. е сред изключенията, но и един от примерите защо може би е необходима промяна в гумите за мокра писта. Всичко това прави състезанията непредвидими и е интересен шанс за любителите на спорта и залаганията. Любопитна информация за онези, които играят, може да намерите на https://www.bemybet.com/bg/betano-teglene/.
Доставчик на гуми за отборите в F1 от 2011 г. е Пирели. ФИА разгледа тяхната оферта, както и тези на Мишлен и Купър Ейвън. През юни 2010 г. бе обявено, че Пирели ще е новият – и единствен доставчик. От тогава досега с гумите е имало проблеми неведнъж. Спецификациите обаче се създават според изискванията на федерацията и отборите, включително смесите за мокра настилка. Точно тези гуми са едни от най-малко изпробваните. С намаляване на тестовете в F1 някои неща – сред тях и гумите за мокро – остават на заден план. А всъщност са важен компонент и за надпреварите, и за шоуто в Гран при.
Всяка сесия, квалификация и надпревара на дъжд е непредвидима. И най-малката грешка води до сериозни последствия. Условията са непредвидими. Няма възможност за използване на предварително подготвени настройки и стратегии. Необходими са изключително бързи реакции за взимане на решение кои гуми са подходящи за съответните условия, кога мокрите да се сменят с интермедии или обратното и моментите на необходимите питове. Отделни пилоти се отличават с изключителни умения на мокро.
От 2022 г. във Формула 1 се използват 18” гуми. Процесът на изработването им отнема повече от 10 000 часа тестове в базите на Пирели, 5000 часа симулации и над 70 виртуално създадени прототипа. От тях са избрани 30 спецификации, които са изпробвани от отборите в рамките на 20 000 километра. Проблемът е, че мокрите гуми са значително по-бавни и пилотите предпочитат да използват интермедии. От Пирели обясниха, че проблемът отчасти се дължи на самите екипи.
„Имаме само един вид гуми за мокра писта и едни интермедии. Те трябва да работят навсякъде – на 22 различни писти. Затова се търси максимално удобен компромис. А и нямаме кой знае какви възможности да тестваме гуми за мокро и интермедии. Работим с ФИА и отборите, но просто няма как да се правят повече изпитания, следователно не е възможно и гумите да бъдат развивани“, заяви спортният директор на Пирели Марио Изола.
Последните критики дойдоха в Япония миналата година, когато състезанието бе спряно заради проливен дъжд. То все пак бе подновено и завърши за разлика от прословутата Гран при на Белгия през 2021 г. Тогава след часове чакане на над 100 000 фенове по трибуните под пороя бяха направени две обиколки зад кола за сигурност. Това бе броено за състезание, макар че феновете, включително спечелилите от залаганията си, едва ли биха го нарекли така. Тогава обаче поне гумите не бяха обвинени за липсата на реална надпревара на пистата.