Хаас обяви плановете си преди началото на сезон 2025 в F1. Отборът ще покаже новия болид по време на общото представяне на всички тимове в Лондон. Преди това VF-25 ще направи шейкдаун на Силвърстоун. Хаас също така обяви и състезателните инженери на Оливър Беърман и Естебан Окон.
Аяо Комацу потвърди плановете на Хаас преди началото на сезона. Японецът обяви и кога новият автомобил ще се появи на писта за първи път. Шефът на Хаас също така така очерта първоначалното разпределение на пилотските задължения между Естебан Окон и Оливър Беърман. Двамата започват първата си кампания с американския отбор
Окон е пилот с огромен опит в F1. 28-годишният французин прекара последните пет кампании в Рено/Алпин. Сега той отваря нова глава в кариерата си и за първи път ще кара болид, задвижван от мотор на Ферари. Същевременно Беърман записа две участия с Хаас миналия сезон и дори спечели точки в едно от тях. Сега британецът ще кара на пълен работен ден, заменяйки Нико Хюлкенберг, който отиде в Заубер.
Комацу обяви, че Хаас ще покаже новия болид по време на общото представяне на отборите от F1. То ще се състои на 18 февруари в Лондон. Два дни по-рано VF-25 ще направи шейкдаун на Силвърстоун. По-късно тимът ще направи и друг снимачен ден на пистата в Бахрейн.
„Първо ще направим един снимачен ден на Силвърстоун, а след това ще отидем в Бахрейн [и] ще направим един снимачен ден и там“, сподели Комацу пред избрани медии. „Снимачният ден в Бахрейн ще бъде два дни преди началото на официалния тест.“
Комацу даде допълнителна яснота за разпределението на работата между Окон и Беърман през двата снимачни дни. Френският пилот първи ще кара новия болид по време на шейкдауна в Силвърстоун. Причината за това са затруднения с монтажа на седалката на Окон, който е по-висок от обичайното. Това означава, че Беърман ще бъде зад волана на VF-25 в снимачния ден на пистата Сахир.
„Ще накараме Естебан да седне зад волана на Силвърстоун, защото при него е трудно по отношение на монтирането на седалката и други неща. Искаме да сме сигурни на 100 % че всичко е наред и да имаме повече време да реагираме при евентуални проблеми.“
„Уверени сме, че Естебан ще се чувства добре, но сме малко по-уверени с Оли по обясними причини. Затова Окон ще кара на Силвърстоун, след което идва ред на Оли в Бахрейн. Това означава, че именно той ще започне предсезонните тестове“, добави шефът на Хаас.
Комацу също така обяви няколко промени в структурата на отбора. Първата е свързана с Лаура Мюлер, която ще бъде рейс инженер на Окон. Същевременно Ронан О’Хеър ще работи на същата позиция, само че с Беърман. В края на миналата година Хаас се раздели с дългогодишния служител Гари Ганън. Американецът напусна в посока Астън Мартин
Това са само част от всички вътрешни промени в отбора, особено в отдела, който работи на пистата. Според Комацу, екипът се нуждае от „огромни промени“, тъй като това е била една от най-слабите области“, които е забелязал по време на първия си сезон начело на Хаас.
Комацу също обяви, че отборът е привлякъл 20 нови служители. Сред тях е и спортният директор Марк Лоу. Преди това той е работил в Хаас като оперативен и тим мениджър. Екипът привлече и Франческо Ненчи, който допреди година беше част от екипа на Ауди за рали Дакар. Същевременно от отбора си тръгна дългогодишният служител Пийт Крола.
Хаас привлече и Карин Крайделик, която ще ръководи стратегическия отдел. Преди това тя работеше на подобна длъжност в Алфа Таури/Рейсинг Булс. Крайделик ще започне работа на 1 март.
„Миналата година ни липсваше главен състезателен инженер, тъй като не успяхме да намерим такъв“, каза Комацу. „Франческо има много опит в тази област.“
„По отношение на състезателните инженери решихме да направиш вътрешни повишения. Досега Лаура и Ронан бяха инженери по представянето. Ронан има повече опит от Лаура, тъй като преди това беше в Уилямс. В същото време Лаура е работила само в Хаас.“
„И двамата имат добър потенциал, добра решителност. Решихме да ги повишим, защото смятам, че това е добро послание и за всички вътре в екипа. Вместо да търсим големи имена отвън, искаме да повишим някой, който може да няма опит в началото, но има добър потенциал, добра работна етика, добра комуникация, които да се подкрепят взаимно“, добави шефът на Хаас.
Най-интересното назначение е това на Мюлер, която е първата жена в историята на F1, заемала такава важна длъжност
„Тя е доста решителен характер, много е трудолюбива и работната ѝ етика е наистина добра. Комуникацията по радиото и е много спокойна и много ясна.“
„От гледна точка на личностния поглед към нещата, Естебан също е доста решителен характер, така че от тази страна характерите им съвпадат доста добре. Това, в което което тя също е наистина добра, е, че когато види проблем, се задълбочава в него и не се спира на първия отговор.“
„Някои хора спират веднага, когато намерят първия отговор и си мислят: „А, чудесно. Намерих решението“ и продължават напред. Но когато тя намери първото решение, знае, че има 10 нови въпроса, на които трябва да отговори. Нейната решителност е това, което ме впечатлява най-много. Тъй като тя все още е доста млада и все още е доста неопитна, ще се нуждае от много напътствия и подкрепа. Но с нейната работна етика мисля, че може да напредне доста бързо“, заключи Аяо Комацу.
Sunset driving with EO31 🤩#HaasF1 #F1 | @OconEsteban pic.twitter.com/vR5kyEPcRT
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) January 19, 2025