Въпросът за взаимоотношенията на Хонда и Фернандо Алонсо отново излезе на дневен ред след официално обявеното връщане на японската компания във Формула 1 от 2026 г. Автомобилният производител ще доставя задвижващи системи на отбора на Астън Мартин, за който понастоящем кара двукратният световен шампион.
Привличането на Алонсо в Астън Мартин се случи неочаквано през втората половина на сезон 2022. Себастиан Фетел обяви през уикенда за Гран при на Унгария миналата година, че ще сложи край на кариерата си в F1. Междувременно от Алпин предложиха на Фетел нов договор само за един сезон с опция за още един. Испанецът не бе съгласен и „пенсионирането на Фетел“ му даде шанс, от който той се възползва мигновено.
Отношенията на Алонсо с Хонда се влошиха по времето, когато двукратният световен шампион бе пилот на Макларън
Тогава японският производител имаше огромни затруднения със задвижващите си системи. Стигна се дотам пилотът да нарече агрегата на японския производител „GP2 двигател“ по време на уикенда за домашната Гран при на Хонда на собствената ѝ писта Сузука през 2015 г. Затова и след официалното потвърждение в Токио за връщането на компанията в Гран при на президента на HRC (Honda Racing Corporation) Коджи Ватанабе бе зададен въпрос какво ще е отношението към Алонсо.
„Ние продължихме развитието си при последния ни период във Формула 1, докато работехме с Алонсо и в крайна сметка стигнахме дотам да спечелим световния шампионат. Изборът на пилоти е на отбор. Така че ако екипът реши, че иска Алонсо да кара за тях, ние няма да имаме каквито и да са възражения срещу него“, заяви Ватанабе.
„Ние го уважаваме страшно много. Няма да казвам, че няма да участваме изобщо в отборното управление, но решенията за пилоти са на отбор. Ние ще даваме личните си възгледи и предложения, разбира се“, допълни президентът на HRC.
Главният изпълнителен директор на Хонда Тошихиро Мибе добави, че „миналото е минало“. Първото предложение на японския производител вече е факт. От компанията заявиха, че биха искали Юки Цунода да бъде обмислен като кандидат за място в Астън Мартин. Мартин Уитмарш пък каза от своя страна, че е твърде рано да се говори за пилоти за сезон 2026
„Разговарях с Фернандо преди известно време за посоката, в която искаме да вървим. Той е много интелигентен човек. Тук всички вероятно имат предвид коментари, направени преди много време в разгара на битка. Те се помнят, но Алонсо разбира и уважава работата на Хонда. Хонда спечели световния шампионат през 2021 и 2022 г. и ако ние не сме в състояние да ги победим тази година, ще го сторят отново. Те са невероятен партньор за нас и според мен Фернандо е наясно с това. А 2026 г. вероятно е малко далеч по отношение на плановете му понастоящем“, коментира Уитмарш.
Самият Алонсо многократно повтаря от връщането си в F1, че се чувства свеж, бърз и мотивиран, но не знае колко точно ще продължи да кара.
View this post on Instagram