Поне на 7 отбора от Формула 1 ще им се наложи да пропуснат състезания от световния шампионат за 2022 г., за да влязат в ограниченията за бюджета, заяви Кристиан Хорнер по време на уикенда за Гран при на Испания. Ръководителят на Ред Бул в F1 е сред основните радетели за вдигане горната граница на ограничението.
„7 от отборите вероятно ще трябва да пропуснат последните 4 надпревари, за да влязат в бюджетното ограничение. Не само големи екипи. Отбори от средата на колоната наистина имат проблеми заради инфлацията“, коментира Хорнер
„ФИА има задължение в това отношение и трябва да се погрижи за тимовете. Знам, че приемат въпроса сериозно. Сметки за ток, разходи за живот, цени скачат експоненциално, F1 не е изключение. Цените на товарите се учетвориха и това е нещо, които ние не можем да контролираме.
Алфа Ромео, Алпин, Хаас, а според BBC и Уилямс са гласували срещу предложението за вдигане горната граница на бюджетния лимит. Някои екипи обясняват, че увеличението на бюджетите при първия възможен шанс ще обезсмисли въвеждането на ограничението. Част от отборите имат средства, които дори не достигат лимита. Твърди се, че големите тимове лобират не само за този, а и за следващия сезон и се говори за увеличение, достигащо 15 млн. долара. През 2023 г. лимитът по принцип трябва се смъкне до $135 млн.
„Това е чудесно, ще напреднем в класирането! Приветствам подобно развитие. Да планираме ли отсега или се е пошегувал?“, попита Отмар Шафнауер, когато му предадоха коментара на Хорнер
„Ние очаквахме инфлация, когато си разпределяхме бюджета“, продължи шефът на Алпин в F1, който във Форс Индия/Рейсинг Пойнт бе свикнал да участва в шампионата със значително по-малко средства, отколкото имаха големите отбори. „Инфлацията не се е промъкнала тихомълком. Ако ние сме в състояние да планираме, то и другите трябва да могат. Ако цените за превоз на товари ти се увеличат от 2,5 на 3,5 милиона, а развойният ти бюджет е 20 милиона, можеш ли да слезеш на 17 за работа по колата и да останеш в границите на бюджета? Можеш.“
„Да, това ти ограничава развитието на колите. Затова е много по-лесно, когато имаш пари, да отидеш да лобираш пред ФИА да увеличи средствата. Търсиш начин да си запазиш бюджета за развитие.“
Според неназован източник – шеф на F1 отбор, цитиран в публикация на Ауто Мотор унд Шпорт, при настоящия лимит развитието на колите щяло да спре от Гран при на Канада нататък. Или отборите ще трябва да уволняват хора – около 50 души, за да имат пари за работа по автомобилите. Повтаря се и твърдението, че Ред Бул и Мерцедес са близо до изразходване на бюджета за развитие.
„Предно крило струва 100 000 евро, задно – 65 000“, се казва в материала на немското издание. „Това не се променя, независимо дали става дума за Хаас или за Ферари. Новостите на Макларън за Барселона бяха на стойност 700 000 евро за двете коли. Без резервните части.“
Тревогите на големите F1 отбори не са проблем за Заубер/Алфа Ромео. Разходите в Хинвил били с $10 млн. под горната граница. Това е забележително постижение като се има предвид, че цената на живота в Швейцария е значително по-висока, отколкото във Великобритания и Италия.
„Инфлацията няма нищо общо с форсмажор“, бе категоричен Фредерик Васьор от Алфа Ромео.
„Пандемията доведе до форсмажорни обстоятелства. Инфлацията е нормален процес. Отборите без сериозен шанс за подобрение лесно могат да реагират: затварят аеротунела и произвеждат по-малко части. Ако обаче сега се откажем от ограничението, то това би бил краят на бюджетния лимит.“
Финансовите правила във Формула 1 са все още доста нови. ФИА трябва да контролира разходите на отборите. В правилника не е посочено какви наказания ще се налагат при неспазване на бюджетните ограничения.
View this post on Instagram