Завръщането на Форд във Формула 1 бе голяма новина, въпреки че не е самостоятелно, а в сътрудничество с Ред Бул Пауъртрейнс. Компанията от Милтън Кийнс скоро ще започне да работи заедно с хора от автомобилния концерн по проекта за задвижваща система за 2026 г. Това обаче породи въпроси относно взаимоотношенията с настоящия партньор – Хонда.
Ред Бул Пауъртрейнс бе създадена, след като от Хонда се оттеглиха от F1 в края на сезон 2021. Кристиан Хорнер многократно обясняваше как Ред Бул ще е вторият отбор в спорта след Ферари, който ще произвежда всичко – и шасита, и двигатели – под един покрив. Всъщност ръководеният от него екип продължава да получава задвижващите си системи от Хонда и има право единствено да ги монтира и поддържа. През миналата година Ред Бул успя да убеди автомобилния производител от Токио да продължи да произвежда агрегатите им до края на 2025 г. Водеха разговори и за това да поеме електрическата част на задвижващата система от 2026 г. нататък, които обаче не се увенчаха с успех. Преговорите с Порше също се провалиха и в края сметка бе създадено предприятието Ред Бул Форд Пауъртрейнс.
„С Хонда имаме споразумение до края на 2025 г., а взаимоотношенията ни са страхотни. Няма никакво прехвърляне на интелектуална собственост. Двигателите Хонда се произвеждат в Япония, а всички в Ред Бул Пауъртрейнс са съсредоточени върху 2026 г. Между тези дейности има много ясно очертана „китайска стена““, коментира Хорнер
„Ние ще продължим да работим с Хонда и през следващите две години, за да постигнем възможно най-добри резултати. Те са напълно отдадени на задачите. Взаимоотношенията ни ще приключат в края на 2025 г. Двигателите са хомологирани и практически замразени. Хонда доставя агрегатите, те притежават цялата интелектуална собственост – ние не виждаме нищо във вътрешността на моторите или нещо подобно. Заедно ще сторим всичко по силите си, за да продължим да печелим победи в състезания и шампионати“, добави Хорнер.
Доскоро от Ферари бяха категорично против регистрирането на Ред Бул Пауъртрейнс като нов производител за 2026 г. заради участието на Хонда. В Маранело бяха убедени, че няма как тези взаимоотношения да не носят ползи на компанията от Милтън Кийнс.
Междувременно презентацията на Ред Бул предизвика доста коментари. Представянето бе проведено в Ню Йорк, за да бъде обявено новото сътрудничество с Форд. Самата церемония бе определена като скучна и излишно дълга. Участваха и спортисти, подкрепяни от Ред Бул, така че в част от презентацията изобщо не ставаше дума за Формула 1, а за екстремни спортове. Накрая се оказа и че президентът на F1 Стефано Доменикали вече си е тръгнал. Бившият пилот и настоящ телевизионен коментатор Мартин Брандъл отбеляза също така доста странната ситуация, при която екипите на Макс Верстапен и Серхио Перес бяха с логото на Хонда, докато се разказваше за новото партньорство с Форд.
The blue oval is returning to #F1 🤜🤛pic.twitter.com/HyI9KlousC
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) February 5, 2023