Кристиан Хорнер призова за промени по пистата в Монако. Шефът на Ред Бул вярва, че трасето по улиците на Монте Карло трябва да бъде в „крак с времето“, за да може състезанията да са по-интересни. Неговият колега от Макларън Андреа Стела пък призна, че настоящите автомобили са твърде големи за писта като Монако, което на свой ред затруднява извършването на изпреварвания.
Гран при на Монако е едно от най-популярните състезание от календара на F1. Надпреварата се провежда от създаването на шампионата през 1950. Оттогава Монако е почти непрекъснат домакин на кръг от F1. Изключение прави периода 1951-1954 и 2020 г.
Състезанието в Монако се смята за „Перлата на короната в F1.“ Събитието винаги е изпълнено с много блясък и посетено от много знаменитост. Гран при на Монако е част и от „Тройната корона“ заедно с Индианаполис 500 и 24-те часа на Льо Ман.
Пистата в Монако е открита преди близо 100 години. Оттогава тя не е претърпяла почти никакви промени. Трасето в Монте Карло е известно със своите тесни и криволичещи улици, които се минават с по-ниска скорост. Пистата е с дължина от 3.337 км, което я прави най-късата в календара на F1
Последните години състезанията в Монако са изключително скучни и предвидими. Това е така заради изключително трудните изпреварвания и ниското износване на гумите. Следователно победителят в надпреварата често се определя от резултатите в съботната квалификация.
Тази година ФИА направи промени в правилника. Федерацията задължи пилотите да направят две спирания в бокса по време на състезанието в Монте Карло. Целта беше да се подобри зрелището и да се обърне повече внимание на стратегията. Това обаче не доведе до подобряване на състезанието. Според данните, по време на 78-те обиколки в Княжеството са били регистрирани само 2 изпреварвания на пистата, извършени от пилоти извън топ 10.
Around the outside! 👊
A mega move from Lance Stroll on the final lap of the Monaco Grand Prix to secure P15 💨#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/XKGOGKrqTh
— Formula 1 (@F1) May 26, 2025
Подобно на Макс Верстапен, Хорнер също беше разочарован от скучното състезание в Монако. Той отново сподели убежденията си, че пистата може да бъде променена да „бъде в крак с времето“, за да се осигури поне едно подходящо място за изпреварване.
„Мисля, че в крайна сметка всичко трябва да върви в крак с времето, нали така? Това е емблематична и историческа писта“, каза Хорнер.
„Ако погледнете как се е променило Монако и колко земя са отвоювали от морето за 72-та старта тук, не мисля, че ще трябва да се прави твърде много. Просто трябва да има една зона, в която можеш да имаш изпреварване. Всички знаят, че ще дойдат тук и няма да могат да правят изпреварвания.“
„Състезанието до голяма степен беше решено в квалификация. Въведохме още една динамика със спирането в бокса, което в крайна сметка не промени кой знае колко нещата. Предполага, че никой в топ 10 не бе променил реално позицията си, с изключение на отпадналите“, добави шефът на Ред Бул.
Ръководителят на Макларън Андреа Стела също коментира проблемите с изпреварванията в Монако. Според него, настоящата генерация болиди са твърде големи за това тясно и бавно улично трасе. Затова той се надява следващите автомобили да бъдат с по-малки размери
„Мисля, че трябва да похвалим факта, че F1 и ФИА направиха опит да подобрят състезанието в Монако“, заяви Стела. „Основното ограничение си остава фактът, че не можеш да изпреварваш. Това е доста структурно. Не съм сигурен как точно това може да се модифицира, да се промени като просто се наложи определен брой спирания в бокса.“
„Това, което ми е интересно да видя, е какво ще се случи при следващото поколение автомобили, които ще бъдат с по-малко сцепление. Заради това всички спирачни зони се очаква да бъдат много, много по-дълги“, продължи шефът на Макларън. „Автомобилите ще имат напълно различен силов агрегат и мощност за разгръщане. Ние променяме автомобилите из основи. Затова се надявам, че тази промяна на ще направи изпреварването възможно дори когато си с две-три секунди по-бърз.“
Хорнер се съгласи с мнението на Стела, че настоящите автомобили са твърде големи за трасе като Монте Карло.
„Мисля, че тези автомобили са прекалено големи за тази писта. В някои завои те не могат да се движат един до друг.“
„Знаем, че това е Монако. Всички искаме да сме тук. Всички сме тук, защото това е Монако и знаем престижът, който съпътства този старт. Но в един момент всичко трябва да върви в крак с времето.“
„Искам да кажа, че маршалите тук са фантастични. Те организират страхотно събитие. Просто щеше да е много готино да има поне една зона, в която да има реален шанс за изпреварване. Ситуацията е много подобна и във Формула 2 и другите поддържащи състезания на това трасе“, добави Кристиан Хорнер.
В началото на месеца Монако прие и два старта от Формула Е. Изпреварванията там много повече в сравнение с F1, F2 и F3 взети заедно. Това се дължи заради по-малкия размер на автомобилите и наличието на атакуващ режим. Не трябва да се забравя, че болидите от Формула Е са идентични и единствената разлика е свързана със задвижващите системи.
Eyes in the sky! 👀
A bird’s-eye view of magic Monaco during Sunday’s Grand Prix 😎#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/WpLyxohDaW
— Formula 1 (@F1) May 26, 2025