Начало Formula 1 News Иновации и слухове повишават напрежението преди финала

Иновации и слухове повишават напрежението преди финала

29
0
Ред Бул,спирачки

Част от техническите иновации в автомобилите от Формула 1 повишиха допълнително напрежението преди финалните състезания този сезон.

Някои предизвикаха съмнения у противниците и създадоха проблеми на самите екипи, които ги използваха. В същото време се появиха нови обвинения за използване на решения, които са на ръба на позволеното или го заобикалят.

По време на уикенда в Абу Даби техническите комисари на ФИА под ръководството на Чарли Уайтинг (за него има специален материал в последния брой на списанието ни) изпратиха писмо до тимовете, че са съгласни с констатацията, че използването на кутии за охлаждане на спирачките от два метала, с евентуална промяна на формата им противоречи на правилата!

Първоначално се смяташе, че има нова атака срещу фаворитите от Ред Бул, но се оказа, че точно Ред Бул са изпратили писмо със запитване до ФИА дали подобни устройства са легални. Идеята в тях е, че чрез използване на различното температурно разширение на два метала в една структура (според нагряването на спирачките) тя да се променя като форма, а с това – и формата на отворите и каналите на кутиите за охлаждане. По този начин би могло много ефективно да се влияе върху работата им. Подобна схема категорично противоречи на точка 11.1.4 от техническия регламент. Тя гласи, че спирачната система може да се управлява само от пилота. Стана ясно обаче, че поне един от съперниците на Ред Бул е използвал вече подобна схема и се разбра, че това е Макларън.

Още в началото на лятото в Уокинг направиха първите специални клапи в барабаните на спирачките си, които се отварят и затварят. Това обаче става с команда от пилота, а с отварянето и затварянето им се загряват по-бързо гумите, но нищо не противоречи на правилата. Промяната в самата форма на кутиите за въздух към тях обаче е нещо различно и само като потвърждение на тезата, че точно Макларън са се заиграли с новите биметални структури, дойде фактът, че една от малкото видими промени в MP4-27 в Абу Даби бяха именно кутиите за въздух към спирачките. И с новите обаче Люис Хамилтън бе много бърз през целия уикенд до отпадането си.

В същото време Ред Бул имаха проблеми със спирачките. Но те бяха от друго естество. От Гран при на Сингапур Ред Бул и Ферари използват нови спирачни дискове на Брембо. За тях също специално писахме в брой 154 на ClubS 1 (от октомври). Тези нови дискове използват напълно нов материал, означен като CER. Той се износва значително по-малко от познатия през последните 10 години CCR. Дори на тежкото за спирачките трасе в Сингапур новите дискове се износиха само с около 1 мм, докато от старите изчезнаха по 4!

Новият материал позволи освен това в дисковете да се направят много повече отвори за охлаждане, като в тези на Ред Бул те достигнаха цифрата 1200 броя, а при Ферари бяха 1000.

Отворите са по 5 на ред и за първи път всичко бе тествано на Монца, където ги засне и нашият фотограф Любомир Асенов.

Повечето канали позволяват по-добро охлаждане, но в Абу Даби се появи проблем с работата на спирачките на Фетел, който бе заради възникнал пробив в системата и вследствие на това – прекалено дълъг спирачен педал.

За да се снижи максимално центърът на тежестта, спирачните апарати в RB8 са монтирани отдолу под главините. Точно това положение създаде проблем с обезвъздушаването, което се наложи, за да се оправи системата, но не бе ясно в кой апарат е проблемът. При Ферари апаратите са вертикални и обезвъздушаването става много по-лесно, защото пробката си е традиционно в горната част на апаратите. Ред Бул загубиха последната тренировка с Фетел, но за квалификацията всичко бе събрано и тогава изникна нов проблем, който стана повод за следващата вълна от спекулации.

По-малкото количество гориво в резервоара бе обяснено от мнозина с прехвърляне на гориво в малки допълнителни резервоари към основния. Чрез подобна операция се помага в работата на гумите. В началото на състезанието, когато задните се нуждаят от съхранение, а предните от загряване, гориво се прехвърля в предната част, а по-късно се отвежда. По този начин се заобикаля правилото, според което в последните години има точно фиксиран баланс на масите, като на предната ос се падат 291 кг, а на задната – 342, с минимален толеранс.

Твърди се, че именно подобна система на резервоар, с джобове, е причина да няма достатъчно гориво в колата на Фетел в края на квалификацията, макар от Рено да обясниха всичко точно с проблем в системата за зареждане, която заредила по-малко гориво от зададеното количество.

Не е съвсем ясно и как точно става трансферът на базата на изравняване на наляганията или с някакви механизми?

За подобно нарушение обаче тимът на БАР Хонда бе дисквалифициран през 2005 г. и понесе сериозни загуби. Система с различно разпределение на горивото обаче в Ред Бул никой не е откривал.

Има и друга теория: че не горивото, а хидравличните течности играят ролята на балансьор, което никъде конкретно не е забранено в регламента.

Тяхното движение в колата би било много сложно и с малко по-малко значение, но в крайна сметка всеки грам в предната или задната част има своето значение.

Потвърждение за подобно използване също няма, но всичко това прави сезона само още по-колоритен.

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter