Начало Formula 1 News Историята на Чарли Уайтинг и Хърби Блеш

Историята на Чарли Уайтинг и Хърби Блеш

1205
0
Чарли Уайтинг, Хърби Блеш
Чарли Уайтинг и Хърби Блеш; снимка: ATP

Внезапната кончина на Чарли Уайтинг предизвика множество реакции от отбори, пилоти и хора в падока на Формула 1, работили с него в продължение на десетилетия. Рейс директорът на ФИА не попадаше често в обектива, но историята му е интересна. В ClubS1 я разказахме в брой 155 от 2012 г. заедно с тази на Хърби Блеш. Сега се връщаме към този материал, за да припомним кой бе Чарли Уайтинг.

Чарли Уайтинг

Няма сезон в модерната Формула 1, в който да не е имало технически спорове, скандали, тълкуване на правилата

Спомнете си сагата около дефлекторите на Ферари в Малайзия в края на 1999 г. Те уж бяха нередовни, но после се оказаха редовни, а всичко пряко влияеше върху финалната фаза на шампионата.

Още по-голяма е ролята на самите промени в регламентите. Чрез тях далеч по-елегантно би могло да се променя съотношението на силите и примерите в това отношение са не по-малко. Достатъчно е да си спомним забраната на берилия или допълнителното усилие в спирачките на Макларън, пак в края на 90-те години на миналия век, или пък обдухването на дифузьорите през 2011 г., за да открием как предимството на Макларън-Мерцедес се изпари за броени месеци, точно както Ред Бул загуби своята доминация в началото на първенството тази година.

Много почитатели на теориите на конспирациите твърдят, че спортът се манипулира, че едва ли не се решава кой да е шампион и т.н.

Със сигурност не е точно така, но е вярно, че чрез промените и тълкуването на правилата може да се влияе на първенството. Промените в правилата обаче не се изготвят еднолично, а има техническа работна група към ФИА, в която членуват техническите директори и всички имат своя глас при измененията.

В тълкуването на правилата също участват доста хора, но в крайна сметка в целия този процес има двама души, които имат огромно значение.

Според хейтърите точно те са хората, които прокарват политиката на управляващия търговските права Чарлз Бърнард Екълстоун. Други обаче са категорични, че те балансират по великолепен начин между интересите на отборите, и за това свидетелства отличната им репутация между всички тимове и добрите им връзки с тях.

Двамата мъже са англичани и са работили в тима на Брабам, когато той е ръководен от Бърни Екълстоун, и познават всичко във Формула 1 в детайли. Различни са, но и си приличат. Това са Майк (Хърби) Блеш и Чарли Уайтинг.

Гордън Мъри, Дитер Стаперт, Силвия Пике, Нелсън Пике, Чарли Уайтинг, Бърни Екълстоун
(от ляво надясно) Гордън Мъри, Дитер Стаперт, Силвия и Нелсън Пике, Чарли Уайтинг и Бърни Екълстоун на Монца през 1982 г.; снимка: АТР

Уайтинг със сигурност е по-известният

Той е състезателният директор на надпреварите във Формула 1. Живее в Монако от 2002 година и има лично състояние, възлизащо на над $50 млн. според авторитетното списание BusinessF1.

Чарли е пленен от Формула 1, когато е на 12 години и за първи път отива на Гран при на Великобритания на пистата Брандс Хеч през 1964 г. Брат му Ник е автомобилен състезател, който участва в надпревари с туристически автомобили, и скоро Чарли му става механик. Ник стига до участие в популярната в началото на 70-те години Формула 5000, в която участват коли от Формула 1 и американските серии CART с двигатели 5 литра. Чарли е с него и двамата заедно приемат работа в тима на Съртис по подготовката на колата на Дивина Галика, която е една от малкото дами в спорта изобщо.

През 1977 г. Чарли е отмъкнат от тима на Хескет, чийто славни дни с Джеймс Хънт обаче са отминали

Скоро след това приема поканата на Бърни Екълстоун да се присъедини към Брабам. На 29 години Чарли става главен механик на екипа, който печели титлите с Нелсън Пикет през 1981 и 1983 г.

След това отборът постепенно слиза от върха успоредно с развитието на кариерата на Бърни като президент на асоциацията на тимовете (FOCA) и развитието на борбата за контрол над спорта. През 1988 г. Бърни вече е част от управлението на спорта, а Уайтинг преминава на работа във ФИА като шеф на техническата комисия за F1. През следващите 9 години Уайтинг следи за спазването на правилата и тълкуването им в ерата на борбата между Уилямс и Бенетон.

В края на 1997 г. Флавио Бриаторе предлага на Уайтинг заплата от 700 000 долара на година, за да стане технически директор на Бенетон.

Бърни вече е вицепрезидент на ФИА, а федерацията от три години се води от Макс Мозли. Екълстоун контрира с нов пост за Чарли – рейсдиректор, с чиста годишна заплата от 30 000 долара, но със специални бонуси в размер на 50 млн. за следващите пет години. Уайтинг приема поста, който заема до днес, и за да избегне 40% данък във Великобритания, се премества в слънчев апартамент на Лазурния бряг. Днес живее в него с втората си съпруга Жулиет и двете им деца (на 4 и 2 години).

Прецизен, методичен, коректен, 60-годишният англичанин си изгражда през годините превъзходна репутация на човек, който познава всеки болид в детайли, но от когото нищо не излиза без изричното желание на тимовете.

По решенията му за излизане на кола за сигурност почти не може да се спори, а изискванията му към безопасността са категорични.

Близките му лични отношения с Рос Браун никога не са били обект на съмнения в обективността му.

Ники Лауда, Бърни Екълстоун, Хърби Блеш
Ники Лауда, Бърни Екълстоун и Хърби Блеш; снимка: АТР

Хърби Блеш е живата история на F1

Той е роден през 1948 г. в семейство на фермер и е много запален фен на Манчестър Юнайтед и автомобилните състезания, но няма никакви пари. Навърта се около тима на Роб Уокър и там помага по малко. На 17 години започва работа в екипа като механик. Колите в онзи момент са Брабам и той участва в подготовката на пилотите на тима Джо Сиферт и Йоаким Боние.

През 1968 г., когато е на 20, преминава в топекипа на Лотус, където (както сам разказва) в съседство са различните звена – Формула 1, Инди, Формула 2 и 3. Започва да работи като механик на Греъм Хил, а след това и на Йохен Ринд. Практически по колата на Ринд работят само той и прочутият механик на тима Еди Денис. Спомня си, че Хил ги скъсва от работа, като им задава по над 25 неща за корекция по колата, докато дори самият супер взискателен Колин Чапман иска по 20. После Греъм се връщал към първоначалните настройки и всичко започвало отново. Хърби обаче, чието истинско име е Майкъл, си спомня често за онези години с умиление и разказва как отишъл на работа в Лотус в понеделник и се върнал за първи път в квартирата си в сряда след обяд. Безсънните нощи са нещо обичайно, но всички са семейство и победата е сладка.

Работейки като механик на Йохен Ринд, Хърби се запознава с неговия мениджър – Бърни Екълстоун, който през 1971 г. купува тима на Брабам от Джак и го кани да поеме звеното за Формула 2

Блеш работи за кратко по-рано през същия сезон в тима на Франк Уилямс с коли на Марч и спонсорство на играчките Политойс, но успехът не идва.

Така Блеш става мениджър на Брабам F2 и това е почти пълно сбъдване на неговата мечта да има собствен тим във Формула 2. Само след още една година обаче Бърни му предлага да поеме функциите на мениджър на екипа във Формула 1 и Хърби Блеш заема неизменно тази позиция от 1973 до 1988 г. Има принос във всичките 22 победи в този период и титлите от 1981 и 1983 г.

Когато в края на 1988 г. Бърни продава тима на швейцарския финансист Йоахим Люти. Хърби приема позиция в новите структури на Бърни около FOCA и организацията на телевизионните излъчвания. Но Люти скоро е арестуван и Блеш се връща да спасява Брабам. Става спортен директор и има важна роля в опита му за възраждане с двигателите на Ямаха през 1991 г. В крайна сметка обаче прочутата фабрика в Чесингтън е затворена. Тимът се мести за кратко в Милтън Кийнс и окончателно фалира, а Хърби приема поста на спортен директор на Ямаха и проекта им Актива, като работи пряко по интегрирането на двигателите Ямаха в колите на Джордан и Тирел през следващите години.

През декември 1995 г. поеме функциите на заместник-рейсдиректор на всички състезания, който пост заема и до днес

Той пряко отговаря за цялата организация на уикендите – от проверките до церемонията по награждаването.

Хърби е изключително популярен сред хората в самите екипи, които го приемат за един от тях. Това, което не можеш да кажеш на Уайтинг, може да се подшушне на 64-годишния Хърби. И комисарите ще го разгледат, без нищо официално да се появи.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.