На 4 август 2007 г. на пистата Хунгароринг до Будапеща се проведе квалификацията за Гран при на Унгария, след която в Макларън избухна грандиозен скандал заради неспазени вътрешни уговорки между пилотите. Стюардите на надпреварата наказаха Фернандо Алонсо с преместване 5 позиции назад на стартовата решетка. Съотборникът му Люис Хамилтън спечели състезанието, испанецът остана четвърти.
След този уикенд обаче във ФИА постъпиха нови доказателства относно притежаваното от инженера на Макларън Майк Кахлан техническо досие на Ферари. Впоследствие отборът от Уокинг бе наказан с отнемане на всички точки за конструкторския шампионат и огромна глоба. Титлата при пилотите пък бе спечелена от Кими Райконен, тогава пилот на Скудерията.
Днес ви връщаме към този период от историята на Формула 1 с два материала. Първият от тях е за самия уикенд на Хунгароринг (публикуван в брой 97 на списание ClubF1 от 2007 г.), а вторият разказва за повторното разследване на Макларън и как се стигна до наказанието на тима (публикуван в брой 98 на списание ClubF1 от 2007 г.).
С горчив привкус завърши състезанието за Голямата награда на Унгария. Люис Хамилтън постигна третата си победа за сезона и се изравни по този показател с Алонсо и Райконен, но в голяма част от специалистите и зрителите остана съмнение за редовността на тази победа.
Защото тя бе постигната по един наистина скандален начин с отнемане на първата позиция, спечелена в квалификацията от Фернандо Алонсо.
В Унгария квалификацията има същата огромна стойност както тази в Монако и при превъзходството на Макларън на тази писта, отнемане на полпозишъна на световния шампион и преместването му шести на практика осигури безпроблемно състезание за младия англичанин.
До голяма част уикендът започна под въздействието на взетото решение от ФИА да отнесе шпионския скандал към апелативния си съд. Шефът на италианската автомобилна федерация Луиджи Макалузо протестира срещу взетото преди това решение от ФИА да не наказва с нищо Макларън въпреки намерените 780 страници документи от Ферари в главния конструктор Майк Кахлан. За дата на делото обаче бе посочен чак 13 септември. Това означава, че след като изчакат развоя на още две състезания (освен Унгария) от федерацията ще могат да решат дали да накажат Макларън или не, за да запазят интригата в шампионата до края.
Писма и контраписма валяха между Денис и Макалузо, състезанието направо оставаше в сянка. Напрежението в падока бе на такова ниво, че от екипа на Рон Денис помолиха автомобилната федерация да изтеглят Фернандо Алонсо от традиционната пресконференция в четвъртък, на която той трябваше да участва. Мотивите бяха, че въпросите към него по всяка вероятност няма да са със спортна (свързани с миналото и предстоящото състезание), а с политическа насоченост (скандалът). За да се избегне това, от ФИА разрешиха на световния шампион да отсъства, а вместо него в типичния си телеграфен стил Кими Райконен отговори на журналистите на всички отправени към него въпроси, включително и на такива свързани с бившия му тим. За Кими скандалът и всичко друго просто са неща, които нямат пряко значение.
В събота преди квалификацията пък се стигна до друг абсурд. Бърни Екълстоун покани за традиционната колективна снимка пред неговия моторхоум претендентите за титлите от Ферари и Макларън.
Подобни снимки са правени вече два пъти и имат наистина историческа стойност.
Но този път Жан Тод бе този, който не пусна пилотите си да участват в това събитие!
Издръжливостта на гумите бе това, което вълнуваше всички в най-голяма степен в спортен план. От Бриджстоун бяха предоставили за състезанието в “пустата” двата най-меки типа гуми – меки и супермеки. И докато меките се справяха без проблеми с натоварванията на тясната и изпълнена със завои писта, то по-меките имаха сериозни проблеми с издръжливостта си при повечето от екипите. За това вина до някъде имаха и метеорологичните условия. В известната с традиционно високите си температури по това време на годината Будапеща сега бе по-хладно и това до голяма степен бе причината за проблемите. Още след края на свободните тренировки можеше да се очаква, че от Макларън (подобно на състезанието в Монако) ще имат известно предимство спрямо съперниците си от Ферари, но разликата в никакъв случай не бе сериозна.
Така квалификацията се очерта като решаващата част от уикенда. А след нея избухнаха куп нови скандали. Първо във втората й част от екипа на Ферари забравиха да сипят гориво в болида на Фелипе Маса за втория му опит да подобри времето си, след като в първия бразилецът бе допуснал грешка и бе извън десетте класиращи се за третия решителен сегмент. Така при излизането за втори опит колата на Маса загасна в края на питлейна, а механиците на бегом се спуснаха да го приберат отново в бокса. След като гумите му при повторното презареждане не бяха сменени, Фелипе излезе на пистата отново със същите по-меки гуми, които обаче вече бяха загубили оптималната си работна температура и бразилецът не успя да продължи в третата част от квалификацията, оставайки на отчайващата за претендент за титлата 14-а позиция.
В този последен решителен сегмент пък се разгоря скандалът, който хвърли огромна сянка върху победата на Хамилтън и още куп неща във Формула 1. Развръзката се разбра в малките часове на неделния ден след като всичко приключи. Рон Денис обясни, че преди последните 15 минути на третата част уговорката е била Алонсо да върви напред с цел да направи една допълнителна обиколка за изгаряне на гориво. Подобна уговорка е имало и в Англия и с по-леката си кола Хамилтън спечели квалификацията.
– Сега бе ред на Алонсо – сподели Денис.
В началото на последните 15 минути обаче Хамилтън излезе пред Алонсо и въпреки многобройните напомняния по радиото, отказа да пусне съотборника си. По-късно обясни, че не го направил, защото се страхувал, че ще бъде изпреварен и от Кими Райконен. Това обаче явно не бе вярно, защото Кими бе на 100 м зад Алонсо.
Значението на тези обиколки за изгаряне на гориво е огромно през настоящия сезон. В Унгария ФИА долива по 2,1 кг гориво на всяка направена обиколка в последните 15 мин от първите 10 пилоти.
На практика обаче те изразходват около 1,7 кг, защото се движат с 2-3 сек по-бавно от оптималната скорост за тези 2,1 кг, които са приети за мярка.
Така всеки направен тур повече води до печелене на гориво, с което пък е възможно да се направи по-късен стоп в хода на състезанието.
Без да е пуснат от Хамилтън, Алонсо спря пръв в бокса за първа смяна на гуми. Рейсинженерът му Марк Слейд даде знак да тръгне, но одеалото на предна дясна гума се беше оплело в окачването и това го забави общо 45 сек. Хамилтън чакаше зад него и след като сложи по-меките гуми, направи най-бърза обиколка. Алонсо предпочиташе да кара само с по-твърдите и ги ползва и във втората част на квалификацията. Двамата пак влязоха в бокса за последна смяна и дойдоха най-спорните секунди.
Алонсо смени гуми, но остана в бокса около 20 сек. Лолипопът вдигна табелата, но шампионът остана на място още 10 секунди. Направи загряваща обиколка, която завърши секунди преди времето да изтече и след това завъртя най-бързия тур. Хамилтън изчака пак зад него и загряващата му обиколка завърши, когато времето вече бе изтекло и той нямаше шанс за бърза обиколка.
Скандалът избухна незабавно в ефира, уловен от новите суперустройства на телевизията Кангуу с думите на Хамилтън: “Не искам никога повече да ми правите подобни шибани номера!”. “Не искам никога повече да те чувам да ми говориш по подобен шибан начин”, отговори от своя страна Денис. “Върви на майната си”, заяви създаденият от самия Денис пилот.
След като колите се прибраха в бокса, Денис подбра физиотерапевта на Алонсо Фабрицио Бора да тичат към пилотите да ги успокояват, но от самолет личеше, че нещо в отбора много се е счупило. Алонсо не се поздрави с Денис.
Часове по-късно обаче двамата обясняваха единодушно, че просто цялата програма на последните 15 минути се е объркала. Алонсо на три пъти заяви, че не е бил той човекът, който нарочно е останал в бокса, а Денис каза, че не е лолипопът лицето, което определя кога един пилот да тръгне.
В същото време обаче комисарите на ФИА – двама англичани и един унгарец – решиха да се самосезират и да разгледат случая. Денис бе извикан от срещата си с журналистите да дава обяснения, както и Алонсо. Рейсинженерът на шампиона Слейд обясни, че е наредил на Алонсо да изчаква и в двата му престоя в бокса заради трафика, а Алонсо призна, че последното забавяне е било заради уточнението дали наистина е с твърдите гуми отново. Обясненията не бяха приети от Андрю Скот Томас и колегите му и испанецът получи наказание с преместване 5 позиции назад, а тимът бе лишен от точки! За мнозина нещата изглеждаха невероятни, но бяха факт.
Британските колеги твърдяха, че и двамата пилоти са еднакво виновни и за подобно нещо Михаел Шумахер бе наказан по-сурово в Монако преди година. Тогава идва въпросът, ако е бил виновен, защо комисарите не наказаха и Алонсо по същия начин. Защо никой не искаше да чуе, обясненията на Алонсо, инженера му, както и на самия Рон Денис?
Испанецът дори не изглеждаше разочарован, само заяви, че дори механиците в тима не искат говорят с Хамилтън, но общо взето това не промени много негативното му настроение към тима, което се трупа с месеци.
– Просто ще знаем вече, че има ново неписано правило, което регламентира кой колко да седи в бокса – заяви испанецът.
Други колеги пък се върнаха към състезанието в Германия, където единствено Хамилтън бе върнат на пистата с кран на комисарите.
Едва ли някой се учуди и че в печатащата се в момента биография на Хамилтън пише, че “е завършил невероятния си дебютен сезон със спечелването на титлата в Япония!”
Много малко специалисти всъщност видяха, че Алонсо бе накаран да изчака в края, за да попречи не на Хамилтън, а на Кими Райконен и всъщност това бе играта на Макларън, но изглежда това не бе важно и за комисарите.
След всичко случвало се в събота до 11,35 вечерта, когато обявиха решението, самото състезание изглеждаше направо скучно.
Стартиралите от четните позиции от прашната страна на старта пилоти загубиха позиции и така напред се откъснаха Хамилтън и изпреварилият на старта Хайдфелд Кими Райконен. Зад пилота на BMW пък бяха Нико Розберг и Ралф Шумахер. Алонсо, стартирал от шеста позиция, пък се смъкна до осма, след като бе изпреварен от Кубица и Уебър. Испанецът бързо успя да задмине двамата в две последователни обиколки в края на старт-финалната права, но забуксува зад Ралф Шумахер. Едва след втория си стоп в бокса Алонсо успя да изпревари германеца и в крайна сметка се класира четвърти. На подиума се наредиха първите трима пилоти влезли и в първия завой – Хамилтън, Райконен и Хайдфелд.
Както и се очакваше, развоят на състезанието се диктуваше от начина, по който болидите се справяха с гумите. С почти аналогична стратегия на тясната изпълнена със завои писта Райконен не успя да изпревари Хамилтън, въпреки че в не малка част от състезанието, особено в последната, бе по-бърз от пилота на Макларън. По-високата максимална скорост на колата на Хамилтън му помагаше без проблеми да избяга от атаки в края на старт-финалната права, единственото възможно място за изпреварване. Все пак в края на надпреварата Кими демонстрира на практика превъзходството си в стил Менсъл, като записа най-бърза обиколка в последния тур.
В същото време от Ферари объркаха тотално и стратегията на Маса. Наблъскан с гориво до капачката на резервоара бразилецът изгуби позиции на старта и въпреки че влезе за първия си стоп на половината от състезанието, той остана едва 13-ти.
В екипа на BMW пък заложиха на стратегия с три спирания и това им донесе умерен успех. Кубица спечели две позиции спрямо своята на старта, а Хайдфелд макар и загубил една успя отново да задържи зад себе си Алонсо в поредната свирепа, но както бе обяснил Алонсо в предишното състезание на Маса, коректна битка между двамата през този сезон.
Последните точки останаха за Ралф Шумахер, записал най-силното си състезание за сезона, Нико Розберг с поредното солидно представяне за Уилямс и Хейки Ковалайнен, един от малкото пилоти показали по-добро представяне с по-мекия от двата типа гуми.