Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Кой плаща най-много, за да е домакин на F1 старт?

Кой плаща най-много, за да е домакин на F1 старт?

2517
0
Гран при на Катар, Лосаил, Формула 1, F1, писта
снимка: Мерцедес

Приходите във Формула 1 са от три основни източника: такси от организаторите за домакинство на състезание, телевизионни права и допълнителни права+услуги (Падок клуб, реклама, мърчандайз, спонсори и т.н.). Още от времето на Бърни Екълстоун промоутърите плащаха много сериозни суми, за да приемат надпревари от Гран при календара. Бившият управляващ на търговските права в F1 дори бе заложил ежегодно автоматично увеличение на таксите с около 10%. Това не се промени, след като Либърти Медия пое ръководството. Уебсайтът racingnews365.com оповести какви суми плащат организаторите, както и още няколко писти, сключили договор с Формула 1.

Календарът през последните две години се променяше многократно заради пандемията от коронавирус. Това доведе до неочакваното включване на писти, които не фигурираха доскоро сред състезанията, но искат да продължат да приемат Гран при. На практика в момента 25 писти имат договори. Най-дългосрочните са на Абу Даби – до 2030 г. и на Катар – до 2031 г., като този контракт ще започне да се изпълнява от догодина. Китай трябва да се върне в календара през 2023 г. На няколко им предстои предоговаряне – на Съркюит ъф ди Америкас (COTA – Circuit of the Americas) в Остин, САЩ, сингапурската Марина Бей, белгийската Спа-Франкоршамп, Монако, бахрейнската Сахир. Имола все още няма подписан договори, бори се за двегодишно споразумение.

Според данните най-високата такса в момента е на Катар, Саудитка Арабия и Азербайджан – по 55 милиона долара годишно

По $50 млн. плащат Русия и Китай. При това пистата в Шанхай вече две години отлага стартовете там и изобщо липсва от календара за 2022 г. Когато през сезон 2021 надпреварата в Белгия бе на ръба да бъде официално отменена, вместо което се проведоха броени обиколки зад кола за сигурност, се появи въпросът организаторите дължат ли такса. Президентът и CEO на F1 Стефано Доменикали заяви тогава, че парите се дължат независимо дали има проведена надпревара. Не е ясно дали същото условие важи дори за случаи, когато няма абсолютно нищо състояло се на пистата.

Доскоро единственото трасе, което не плащаше домакинска такса, бе това в Монте Карло. И Монако обаче вече има такса, макар и най-ниската от всички – „само“ $15 млн. Няма информация единствено за Маями, където тази година за първи път трябва да се състои F1 старт.

Таксите, които плащат домакините за F1 старт

СъстезаниеТакса в $ млн.
Монако/Монте Карло15 млн.
Италия/Имола20 млн.
Франция/Пол Рикар22 млн.
Белгия/Спа-Франкоршамп22 млн.
Испания/Каталуния25 млн.
Австрия/Ред Бул Ринг25 млн.
Великобритания/Силвърстоун25 млн.
Италия/Монца25 млн.
Япония/Сузука25 млн.
Мексико/Аутодромо Ерманос Родригес25 млн.
САЩ/Съркюит ъф ди Америкас25 млн.
Бразилия/Интерлагос25 млн.
Канада/Жил Вилньов30 млн.
Нидерландия/Зандвоорт32 млн.
Австралия/Албърт парк35 млн.
Сингапур/Марина Бей35 млн.
Унгария/Хунгароринг40 млн.
Абу Даби/Яс Марина40 млн.
Бахрейн/Сахир45 млн.
Русия/Сочи Аутодром50 млн.
Китай/Шанхай Интернешънъл50 млн.
Саудитска Арабия/Джеда55 млн.
Азербайджан/Баку55 млн.
Катар/Лосаил55 млн.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FORMULA 1® (@f1)