Пилотите плащат по-висока цена ако прекалят с новите болиди. Това смята Роберт Кубица. Той твърди, че еволюцията на F1 през последните 15 години е довела до модерна интеграция на автомобила за Гран при. Според него съвременните коли са много по-снизходителни към пилотите в сравнение с тези, които бяха преди повече от десетилетие.
Кубица започва кариерата си в F1 по средата на 2006, когато замени световният шампион от 1997-ма Жак Вилньов в тима на БМВ Заубер. Полякът претърпя тежка катастрофа на пистата Жил Вилньов през 2007-ма, но бързо успя да се възстанови. Година по-късно на същата писта той и Ник Хайдфелд записаха единствения двоен успех на отбора. След оттеглянето на БМВ той премина в отбора на Рено и записа три подиума.
За съжаление тежка катастрофа по време на рали в началото на 2011-та го остави извън F1 в продължение на няколко години. През това време той се състезаваше в световния рали шампиoнат (WRC), както и в европейския (ERC). През 2017-та Кубица направи няколко теста с Рено и Уилямс. В крайна сметка той бе избран за трети пилот на екипа от Гроув година по-късно.
След напускането на Ланс Строл полският състезател направи дългоочакваното си завръщане на стартовата решетка. Бившият победител в Канада изпитваше затруднения с трудния за управление болид на Уилямс. В крайна сметка той спечели една точка в хаотичното състезание на пистата Хокенхайм. В края на сезон 2019 г. той напуска британския тим и бе заменен от Николас Латифи.
Оттогава полякът е резервен пилот в Алфа Ромео. Благодарение на него екипът се сдоби с главен спонсор в лицето на петролната компания Орлен. През миналия сезон той замести Кими Райконен в Нидерландия и Италия. Той е един от малкото състезатели, които са участвали с няколко поколения болиди във Формула 1. С това постижение могат да се похвалят още Фернандо Алонсо, Люис Хамилтън и Себастиан Фетел. Заедно с тях, Кубица е в състояние да сравни характеристиките на днешните коли с тези отпреди 15 години.
„Има четири основни аспекта за сравнение“, каза той пред немско издание.
„Първият от тях е теглото. Съвременните болиди са значително по-тежки. Вторият е задвижващият агрегат, който представлява сложна система, а не прост V8.“
„Третият аспект са гумите. Те са с различна големина и характеристики и имат по-голяма контактна повърхност. Също така в момента се използват сликове вместо гуми с канали. Освен това размерите на автомобила са различни. Съвременните болиди са огромни в сравнение с тези от средата и края на първото десетилетие на 21-ви век. Това не се забелязва, докато две коли не застанат една до друга.“
„С по-широките коли от 2017 имаме и повече притискаща сила и аеродинамични повърхности. По-голямото тегло се компенсира благодарение на аеродинамиката и широчината на болидите.“
Между 2009 и 2019 г. теглото в F1 бе увеличено с цели 138 кг. Това се дължи на навлизането в хибридната ера през 2014-та, въвеждането на по-големи колела и редица промени свързани с безопасността, включително ореола над главите на пилотите.
Кубица опита две различни поколения автомобили почти едновременно. Полякът направи серия от тестове с болиди от 2012 и 2017 по време на подготовката си за завръщане на стартовата решетка.
„Карах коли от 2012 и 2017 в бърза последователност. Преживях разликата в теглото за един ден. Това беше напълно различно изживяване при шофиране“, спомня си той.
„Това беше като шок за мен. Усещате допълнителното тегло в пилотската кабина. Автомобилът реагира по-слабо в бавните завои. Все едно правех преминаване от малък към голям шосеен автомобил.“
„Ако разгледате клиповете от миналото, ще видите, че болидите реагират много по-бързо и директно на движенията на волана.“
Кубица каза, че извличането на максимума от автомобила, докато караш на лимита, винаги е било трудно за F1. Но 37-годишният състезател на Алфа Ромео смята, че пилотите плащат по-висока цена ако прекалят с колата, отколкото в миналото.
„Винаги е еднакво трудно да се кара на лимита и да се извлече максимума“, каза той.
„Днешната F1 е много по-различна в сравнение с допреди 10, 20 или 30 години. Но предизвикателството винаги е било едно и също. Различните неща са важни.“
„Пилотите плащат по-висока цена ако прекалят с новите болиди. По-добре е да сте с пет процента сигурно, отколкото с три повече. В старите времена можеше да се разминете с 10-процентното повишение.“
„Степента, до която трябва да се отнасяте леко към оборудването, донякъде зависи и от гумите и условията. Винаги искаме повече сцепление и повече мощност, защото тогава можем да караме по-бързо“, завърши Роберт Кубица.
Oтборът на Алфа Ромео ще представи новата си кола на 27 февруари. Освен Кубица, на церемонията ще присъстват и новите титулярни пилоти Валтери Ботас и Гуаню Жу.
Chart topper 🕺🏼 pic.twitter.com/eIYDepgOde
— Alfa Romeo F1 Team ORLEN (@alfaromeoorlen) February 15, 2022