Хелмут Марко отново коментира темата за бъдещето си в F1. Австриецът все още се чувства добре и иска да продължи да работи поне още две години. Но в същото време той намекна, че ще бъде напълно естествено един ден да се оттегли напълно от Ред Бул и се надява компанията да намери добър заместник.
Марко е един от най-възрастните и опитни хора в падока на F1. Австриецът продължава да играе много важна роля в Ред Бул, колкото и през последните 20 години. Австриецът заяви, че все още се чувства достатъчно здрав, за да продължи да работи. Но в същото време той предположи, че ще бъде естествено да оттегли от някои от отговорностите си в близко бъдеще
81-годишният австриец е една от ключовите фигури в създаването и развиването на Ред Бул Рейсинг. Той, заедно с покойния Дитрих Матешиц създадоха тим, който записа огромни успехи през последните години. Ред Бул спечели четири поредни титли при пилоти и конструктори в периода 2010-2013 г. След период на известно затишие, тимът се върна на върха през 2021 г. благодарение на Макс Верстапен. Нидерландецът спечели и следващите две световни първенства. В същото време Ред Бул стана спечели последните два шампионата при конструкторите.
До ден днешен Марко е важен елемент в Ред Бул Рейсинг. Австриецът е много близък с Макс Верстапен, както и с наследниците на Матешиц. Макар че е на 81 години, Марко продължава да присъства във всяко едно състезание от F1 и планира да продължи да прави това поне до 2026 г.
„Няма да ставам по-млад“, заяви той в подкаста Inside Line F1. „Договорът ми е до 2026 г. Докато съм във физическа и психическа форма, ще продължа да си върша работата Харесва ми, но ще бъде естествено да се оттеглям все повече и повече и се надявам да ми намерят добър наследник.“
Една от задачите на Марко е да ръководи програмата за млади пилоти на Ред Бул. Австриецът е известен със своята брутална откровеност и безкомпромисност. През годините той е бил причина за някои пилотски смени в отборите на Ред Бул и Виза РБ.
Марко има заслуга за привличането на Макс Верстапен. Австриецът си спомни как е рискувал да позволи на нидерландеца да кара в първата свободна тренировка за Гран при на Япония 2014
„Верстапен беше на 15 години, когато подписахме с него и беше на 16 години, когато направи първото си участие в Сузука“, каза Марко. „Сузука е една от най-взискателните писти и е от старата школа. Имаше много критики към нас, както знаете: „Опасност за млад човек и бла, бла, бла.“ За съжаление, сега те промениха правилата.“
„С Макс седяхме заедно в продължение на час или почти два часа. Той беше зрял мъж в много младо тяло. Визията му за това какво иска и как иска да го постигне беше много ясна.“
„За мен не беше риск да го сложа в автомобил от F1. Да, той имаше някои инциденти. Но от друга страна почти всеки, който кара за първи път, има инциденти“, добави Хелмут Марко.
Марко коментира и напускането на спортния директор Джонатан Уитли. Британецът също е един от ключовите служители на Ред Бул, които са част от тима още от неговото създаване. Според австриеца е напълно нормално Уитли да иска да се издигне и да ръководи даден отбор
„Джонатан е на повече от 50 години. Той е започнал като механик и има невероятна кариера, с която може да се гордее. Разбира се, той вече искаше да заеме по-взискателна позиция“, обясни съветникът на Ред Бул. „За съжаление, предложението дойде от Ауди. Ние не можехме да го удовлетворим, както заради позицията, така и заради парите, които му предложиха. Разбирам го. Той отиде там заради тази голяма възможност.“
„Разбира се, това е загуба за нас. Джонатан беше много важен член на отбора. „Спиранията ни в бокса бяха отправна точка. Той отговаряше както за това, така и за начинът, по който бяха обучени механиците. Взаимодействието му с ФИА като спортен директор също беше невероятно.“
Марко смята, че Ред Бул има достатъчно кадри, които да заменят напускащия Уитли.
„Имаме екип с много млади хора и имаме възможност да възложим ролята на Джонатан на други хора. Вярваме, че можем да се справим с тази ситуация вътрешно“, заключи Хелмут Марко.
Уитли ще напусне Ред Бул след последния старт за сезона. След това британецът ще навлезе в период на „gardening leave“, преди да започне работа в Заубер през лятото на 2025 г.
It’s officially Race Week 🙌 and we can’t wait to be back in Baku 🇦🇿
📸⏮️ Azerbaijan, 2023#F1 || #AzerbaijanGP pic.twitter.com/9DeHrDsEj4
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) September 9, 2024