Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Мерцедес изчислиха, че броят на изпреварванията без DRS се е увеличил за...

Мерцедес изчислиха, че броят на изпреварванията без DRS се е увеличил за първите 4 старта

56
0
Себастиан Фетел,Серхио Перес

Бурното начало на сезон 2012 г. във Формула 1 ще се запомни с множеството битки и изпреварвания по трасетата. Почти непрекъснато в колоната се водят двубои, а имаше и случаи с повече от два болида, надбягващи се за позиция. От екипа на Мерцедес са обобщили данните от четирите старта до момента и ги разпространиха точно преди Гран при на Испания, където рядко се случват задминавания. През 2008 и 2010 г. е имало средно едва две (!) задминавания по време на състезанието, но това се промени миналия сезон. Нормалните маневри (без използване на подвижното задно крило) се удесеториха (общо 22), а тези с включен DRS бяха 29. Общият брой в миналогодишния старт бе 51, тоест 25 пъти повече в сравнение с предходните три години.

– Колко изпреварвания се случиха през първите четири старта за 2012 г.?

– Общият брой е забележително близък до този от 2011 г. за същите надпревари – съответно 327 и 326. Това включва изпреварванията, направени заради повреда на автомобил и тези на трите най-бавни екипа, но не включва смените на позиции в първата обиколка.

– Каква е разбивката на данните?

– През 2011 г. имаше общо 220 нормални и DRS-изпреварвания за първите четири състезания (без задминаванията на болидите на най-бавни три тима). През 2012-а броят е 215. Миналия сезон съотношението нормални-DRS изпреварвания бе 50:50. Тази година то е 68:32 в полза на маневрите без използване на подвижното задно крило. Средното съотношение за 2011 г. бе 55:45, тоест броят нормални изпреварвания се е увеличил значително в сравнение с предходния сезон.

– DRS-системата по-малко влияние ли има тази година?

– В две от първите четири състезания през 2011 г. (Китай и Турция) DRS-изпреварванията бяха повече от нормалните. Общо за сезона такива бяха 8 от 19-е старта през 2011 г. Досега през 2012-а това все още не се е случило, тоест до момента във всяка надпревара нормалните маневри са повече от тези с DRS-а. Но обаче това не означава, че системата на подвижно задно крило не е с толкова голямо значение. Дори да не се използва за изпреварване, с нея се печели време, помага за запазване на гумите, позволява стратегическо включване на KERS в други секции на трасето, което също подпомага изпреварванията – вече извън DRS-зоната.

– Повишил ли се е броят на изпреварванията през 2012 г.?

– Трудно е да се каже на толкова ранен етап от сезона. През 2011-а средният брой на нормални и DRS-изпреварвания бе 43. През 2012-а до момента средната стойност е 54 – видимо увеличение. При директното сравнение обаче се вижда, че само за първите четири старта от миналия сезон средно задминаванията са били 55.

– Може ли да се направи директна съпоставка писта по писта?

– Най-добро сравнение може да се направи с Австралия и Китай, тъй като пистите и условията бяха еднакви в двете последни издания на надпреварите там. През 2011 г. на Албърт парк (където се използва за първи път DRS) имаше 17 нормални и DRS-изпреварвания. През 2012-а те бяха точно двойно повече – 34. През тази година имаше две DRS-зони, но това не доведе до драстично покачване на маневрите, направени с помощта на системата. Подвижното крило участваше при 30% от изпреварванията през 2011-а и при 35% през 2012-а. В Китай миналата година задминаванията бяха общо 67, 30 от тях (45%) – нормални. Този сезон броят им възлезе на 69, но 41 (59%) бяха осъществени без включване на DRS-а. Зоната за използване на подвижното задно крило бе същата като през 2011-а, но нормалните изпреварвания са значително повече.

– Какво може да очакваме в Барселона?

– Миналата година там имаше 51 изпреварвания – над средните за сезона 43. 57% от тях бяха с DRS. Ще е интересно дали сега ще се наблюзава същата тенденция или ще се запази подобно съотношение.