MotoGP няма да променя датата на състезанието в Австралия. Надпреварата на пистата Филип Айлънд на практика няма как да бъде преместена през пролетта, тъй като може да се застъпи със събитието в F1.
По рано тази година организаторът на надпреварите в страната Australian Grand Prix Corporation (AGPC) сключи нов договор с F1. Според него Гран при на Австралия остава в календара на световния шампионат до 2035 г.
Като част от сделката, надпреварата на пистата Албърт парк ще бъде едно от първите три състезания за сезона и пет пъти ще бъде откриващ кръг. Така на практика се фиксира датата на провеждане на Гран при на Австралия през март или април.
Бъдещето на Австралия в MotoGP също е гарантирано до края на това десетилетие. Надпреварата на пистата Филип Айлънд ще продължи да се провежда през септември или октомври, въпреки несъгласието на част от състезателите.
Идеята за по-ранно провеждане на състезанието на Филип Айлънд е била с надеждата за по-топло и приятно време. Разположението на трасето е 125 км южно от Мелбърн. Метеорологичните условия и силният вятър винаги са били проблем за MotoGP.
Тазгодишното събитие не бе изключение. Само един ден преди началото на състезателния уикенд трасето бе наводнено заради проливен дъжд. Макар следващите дни да бяха без сериозни превалявания, температурите отново бяха ниски.
Концепцията за по-ранна дата беше сериозно проучена от AGPC още миналата година. Това се случи след призиви от Дорна през 2019 г. за оценка на идеята. В крайна сметка организаторът на състезанието в Австралия вече се е ангажирал събитието да остане през есента. Това се дължи на убеждението на AGPC, че Катар ще се завърне като откриващ кръг в MotoGP през сезон 2024. Догодина нощната надпревара ще се проведе през ноември заради основния ремонт на инфраструктурата около пистата Лосаил.
В края на миналия месец MotoGP оповести календара за сезон 2023. В него ще присъстват 21 старта. Надпреварата в Австралия трябва да се проведе 22 октомври и ще бъде втория от общо три поредни състезателни уикенди заедно с Индонезия и Тайланд.
„Първото състезание в MotoGP е Катар, което изключва месеците януари или февруари“, заяви главният изпълнителен директор на APGC Андрю Уестакот.
„В началото на годината имаме F1. Поради това се нуждаем от пространство за дишане в нашата организация. Освен това трябва да помислим за инфраструктурата, доставчиците и т. н. Вярвам, че есента е най-подходящият момент за провеждане на състезание от MotoGP. Това е слот, който удовлетворява какво Дорна, така и нас.
Натискът за промяна на датата винаги е идвал по време на периоди на студено и влажно време на Филип Айлънд. Голяма част от състезателите са вярвали, че условията ще бъдат по-добри в началото на годината.
Във връзка с това, Уестакот е категоричен, че поради прочутия променлив климат на Филип Айлънд, вероятността за дъжд през март или април няма да се различава от тази през септември или октомври.
„Ако го поставим през март или април, няма да има такава разлика във времето в сравнение с октомври.“
„Атмосферните условия на пистата Филип Айлънд се променят многократно в рамките на една седмица. Може да се заложи и да се каже, че последният уикенд на октомври ще е по-добър от първия уикенд на септември. Мисля, че този слот го превръща в традиционен завършек на сезона“, добави Андрю Уестакот.
Междувременно стана ясно, че пистата Филип Айлънд може да бъде преасфалтирана преди състезанието през 2023 г. Въпросът за повърхността на трасето на юг от Мелбърн беше повдигна на заседанието на Комисията по безопасност миналия петък, тъй като редица пилоти бяха обезпокоени от сегашното състояние на пистата. Въпреки това в квалификацията Хорхе Мартин подобри рекорда на Хорхе Лоренсо, поставен преди 9 години.
Според Джак Милър, проблемът с настоящата повърхност е свързан най-вече с движението извън състезателната линия.
„Повърхността на трасето е от около 10 години и вече започва да се влошава“ сподели пилотът на Дукати.
„Има толкова много бабуни. Те не са разположени толкова на състезателната линия, колкото извън нея. Виждате колко проблеми имат състезателите ако отворят по широко първи или осми завой. Затова вярвам, че трасето трябва да се освежи.“
Алейш Еспаргаро от Априлия пък заяви, че сегашната настилка добавя ненужен елемент на опасност към така или иначе тежко австралийско трасе.
„Трябва да преасфалтираме. Всички състезатели обичаме тази писта и обичаме това място. Тук се кара с толкова висок адреналин“, каза испанецът.
„Но без съмнение Филип Айлънд е най-опасната писта в календара по много причини. Имаме нужда от нов асфалт. Настилката е много неравна, а сцеплението е слабо. Мотоциклетите са изключително бързи и много по-добри от тези преди 10 години. Току-що свалихме една десета от рекорда за обиколка, който бе записан през 2013-та. Мисля, че това е добър пример, който показва каква скорост развиват днешните машини“, добави пилотът на Априлия.
Тазгодишното издание на Гран при на Австралия бе спечелено от Алекс Ринс. Пилотът на Сузуки финишира пред Марк Маркес (Хонда) и Франческо Баная (Дукати).
Perfect from EVERY angle 😍 @PICircuit from above 📸#AustralianGP #MotoGP pic.twitter.com/DWUpcMl4if
— Australian MotoGP™ (@ausmotogp) October 17, 2022