Ландо Норис спечели квалификацията за Гран при на Монако, осми кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2025 г. Втори се класира Шарл Льоклер (Ферари), а трети е Оскар Пиастри с втория Макларън.
Преди квалификацията имаше разследвания на пилоти за предполагаеми нарушения при червени знамена. Люис Хамилтън катастрофира в последните минути на финалната свободна тренировка в Монте Карло. Франко Колапинто бе извикан след сесията при стюардите заради изпреварване на Ланс Строл при червен флаг. При разследването е установено, че сигналният панел е показвал син флаг, но в момента, в който е видял червена сигнализация Колапинто е намалил рязко.
Карлос Сайнц също бе разследван, но за инцидент от вчерашните свободни тренировки. Имаше предположение, че от Хаас са повдигнали въпроса заради тежкото наказание на Оливър Беърман. Сайнц задмина Колапинто при спирането заради инцидента на Исак Хаджар. При пилота на Уилямс е установено, че е бил в обиколка с много по-висока скорост от тази на Алпин-а и това е счетено за смекчаващо обстоятелство. След маневрата Сайнц намалява.
От Ферари съобщиха, че са сменили носа, предното крило, окачването отпред вдясно, цялата задна част с окачването и скоростната кутия на болида на Хамилтън. Седемкратният световен шампион благодари лично на всеки един от механиците, които се трудиха по болида му.
A dreamy view from above 😍
The qualifying hour is almost upon us! #F1 #MonacoGP pic.twitter.com/LGTHcmziUm
— Formula 1 (@F1) May 24, 2025
Първите пилоти на пистата бяха тези на Уилямс, последвани от Хаас. Пиер Гасли и Франко Колапинто бяха с медиум. Температурата на пистата бе 41 градуса, тази на въздуха – 21 градуса.
След първите бързи серии Макс Верстапен оглави класирането с 1:11.920 мин. Това постижение бе подобрено от Ландо Норис – с 0,195 сек. Оскар Пиастри излезе втори, на 0,156 сек от съотборника си
Шарл Льоклер се вклини между двата Макларън-а. Пети бе Люис Хамилтън, следван от Алекс Албон, Карлос Сайнц, Фернандо Алонсо, Андреа Кими Антонели, Оливър Беърман.
„Предните ми спирачки пушат“, обади се Ръсел по радиото.
Под чертата бяха Лиам Лоусън, Исак Хаджар, Нико Хюлкенберг, Колапинто и Гасли.
Пиер бе възмутен от препречилия му се Строл, който пък каза на екипа си, че не го различил и го помислил за Льоклер заради слънцето. Пиастри даде първо време – 1:11.385 мин, а Строл мина в зоната на изпадащите.
Следващият пилот начело бе Льоклер – 1:11.229 мин. 2 минути и половина преди края на Q1 застрашени от отпадане бяха Габриел Бортолето, Алонсо, Беърман, Строл и Колапинто. Хамилтън бе 13-ти, когато започна последния си опит. По време на обиколката му бе изместен 14-ти. Даде най-добър втори сектор и в крайна сметка четвърто време. Отиде шести при следващите обиколки на Верстапен и Ръсел, но не бе застрашен. Под чертата останаха Бортолето, Беърман, Гасли, Стро и Колапинто.
Q1 не приключи нормално заради катастрофа на Андреа Кими Антонели. Италианският пилот на Мерцедес се удари в предпазна бариера.
Out jumps Kimi 👍
He clipped the barrier at the entry to the Nouvelle Chicane#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/VB8iKsIkxS
— Formula 1 (@F1) May 24, 2025
Рейс контролът съобщи, че началото на Q2 ще се забави, както и че инцидент между Хамилтън и Верстапен ще бъде разследван след квалификацията
Льоклер и Хамилтън започнаха втория квалификационен сегмент с медиум. Със средните по твърдост гуми бяха и състезателите на Уилямс, останалите – със софт. След първите бързи опити Норис бе пръв с 1:10.959 мин. Верстапен бе на 0,165 сек, следван от Льоклер, Албон, Лоусън, Хаджар, Алонсо, Хюлкенберг, Хамилтън, Сайнц, Окон, Цунода, Пиастри. Ръсел остана без бърз тур, както и катастрофиралият по-рано Антонели, който се бе класирал за Q2.
Джордж Ръсел се обади по радиото, че няма мощност и спря в тунела. Рейс контролът спря Q2 с оставащи малко над 10 минути от втория квалификационен сегмент. Английският пилот на Мерцедес опита да рестартира задвижващата система, но не успя.
View this post on Instagram
Пилотите на Ферари сложиха софт за следващите си опити при подновяването на Q2. Уилямс-ите продължиха с медиум, Алонсо също бе със средните по твърдост гуми. Хамилтън излезе втори, на 0,302 сек от съотборника си. Норис подобри времето на Льоклер с 0,011 сек до 1:10.570. Под чертата заедно със състезателите на Мерцедес бяха Хюлкенберг, Естебан Окон и Цунода.
Цунода мина в топ 10 за сметка на Хаджар, но бе десети и застрашен от опити в края на втория квалификационен сегмент. На финала на Q2 Верстапен даде трето време. Хаджар, който бе на 0,003 сек от десетото място, успя да се класира за Q3 с шесто време. Окон също се измъкна в топ 10 за сметка на Сайнц.
Оскар Пиастри бе пръв при първите опити в Q3
Времето на австралийския пилот на Макларън бе 1:10.531 мин. Норис свали 0,067 сек от това постижение. Хамилтън остана на над половин секунда, Льоклер бе трети (+0,189 сек). Окон бе пети, следван от Алонсо и Лоусън. Верстапен записа четвърто време. Албон бе девети, след което излезе шести.
На финала на квалификацията Пиастри записа новото най-добро време – 1:10.1240. Норис бе още по-бърз – с 0,015 сек. Льоклер успя да раздели Макларън-ите. Хамилтън бе четвърти, следван от Верстапен, Хаджар, Алонсо, Окон, Лоусън, Албон.
Here’s how they’ll line up for Sunday’s Grand Prix 👀#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/dWTyIVjUyE
— Formula 1 (@F1) May 24, 2025