Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Нюи: Смятам, че догодина има голяма вероятност да видим нещо подобно на...

Нюи: Смятам, че догодина има голяма вероятност да видим нещо подобно на 2022 г.

5931
0
Ейдриан Нюи
Ейдриан Нюи; снимка: Астън Мартин

Ейдриан Нюи направи първи сериозен коментар на новите технически правила, които влизат в сила през 2026 г. Британският конструктор не изключи догодина да има повторение на ситуацията от сезон 2022, в която екипите заложиха на различни концепции. Нюи вярва, че новите правила ще позволят въвеждането на някои иновации и е сигурен, че Хонда ще създаде достатъчно добър двигател.

Нюи е един от най-успешните конструктори в историята на F1. Британецът е конструирал автомобили, които са печелили множество победи и световни шампионати. Това се видя при Уилямс и Макларън през 90-те години на миналия век, както и в Ред Бул от 2010 до 2024 г.

В началото на март Нюи започна работа в Астън Мартин. 65-годишният дизайнер ще има задачата да поведе отбора от Силвърстоун към върха. Фокусът на Нюи е насочен изцяло върху новите технически правила за 2026 г. Те съчетава изцяло нов правилник за шаситата с обновена формула за силовите агрегати

Нюи смята, че правилата за шаситата за 2026 г. ще бъдат по-рестриктивни. Но в сравнение с последната промяна през 2022 г., той вижда много повече възможности за дизайни, отколкото първоначално е очаквал.

Следващото поколение F1 болиди ще използва активна аеродинамика. Планът е новите автомобили да бъдат по-малки, по-къси и по-леки, както и да нямат толкова силна зависимост от граунд ефекта. В същото време болидите трябва да разполагат с повече притискаща сила в завоите. Според Нюи, новите правила ще позволят прилагането на различни иновации.

„Мислите ми за регламентът за 2026 г. са подобни на мислите ми за голямата промяна на регламента за 2022 г. Първоначално смятах, че регламентите са толкова нормативни, че не остава много работа [за дизайнера]“, сподели Нюи в интервю за сайта на Астън Мартин. „Но след това започваш да се задълбочаваш в детайлите и осъзнаваш, че има повече гъвкавост за иновации и различни подходи, отколкото се вижда на пръв поглед.“

Промяната във възприятията на Нюи се основава на опита му с последния набор от правила, които се използва от 2022 г. насам. Първоначално правилата изглеждаха много рестриктивни. Те обаче доведоха до разнообразни дизайни на автомобили в началото на сезон 2022. Но с напредване на сезоните повечето екипи започнаха да заимстват и доразвиват концепцията на отбора, който печели най-много.

„Видяхме това в началото на 2022 г., когато отборите поеха в наистина доста различни посоки. Четири сезона по-късно те до голяма степен се сближиха, но първоначално случаят не беше такъв“, обясни Нюи.

„Вариациите между отборите са страхотни. Всичко е малко скучно, ако автомобилите изглеждат еднакво и единственият начин, по който можете да ги различите, е цветовата схема.“

Нюи очаква догодина отново да има различни концепции на автомобили заради гъвкавостта на нормативните уредби.

„Смятам, че догодина има голяма вероятност да видим нещо подобно на 2022 г. В нормативната уредба има достатъчно гъвкавост. Сигурен съм, че отборите ще предложат различни решения. Някои от тях ще отпаднат през първите две или три години, когато екипите започнат да се сближават“, каза още Нюи.

Сезон 2026 ще бъде истинско предизвикателство. За първи път от много време насам ще има нови правила за шаситата и двигателите. Последно това се случи през 2014-та, когато влязоха първите турбо-хибридни агрегати

Технически правила за 2014 г. доведоха до доминация на един отбор [Мерцедес] и огромни разлики между останалите екипи, особено Катерам, Маруся, Заубер и др. Според Нюи, тази огромна промяна е „интересна, но и малко плашеща.“

„За пръв път от толкова време имаме едновременно промяна на регламентите за шаситата и за задвижващите агрегати. Това е… интересно… и малко плашещо“, призна Нюи.

„Новите аеродинамични правила, както и правилата за задвижващите системи предоставят възможности. Очаквам да видим редица аеродинамични решения и може да има вариации в представянето на задвижващите системи в цялата решетка. Така се случи, когато хибридните правила бяха въведени за първи път през 2014 г.“, отбеляза британецът.

Теглото също ще бъде огромно предизвикателство за всички. Амбициите на F1 и ФИА са новите болиди да бъдат с поне 30 кг по-леки. Но това няма да бъде лесно за постигане, имайки предвид по-големите батерии, които ще са необходими заради по-големия хибриден модул.

Догодина Астън Мартин ще използва задвижващи системи на Хонда. Японците започнаха работата по новия агрегат по-късно в сравнение с останалите производители. В началото на годината стана ясно, че от Хонда изпитват затруднения с новото задвижване, особено с електрическата част. Японците ще работят до последния възможен момент, преди да изпратят задвижващата система за хомологация.

Нюи обаче вярва, че Хонда ще успее да създаде конкурента задвижваща система още от 2026 г. Британецът работеше с японците в продължение на 5 години и знае много добре на какво са способни.

„Имам голямо доверие в Хонда. Изпитвам огромно уважение, тъй като съм работил с тях и преди.  Те отсъстваха една година от F1 и затова до известна степен наваксват. При тях има страхотна група инженери. До голяма степен те компания, която се ръководи от инженери“, заключи Ейдриан Нюи.